Gå till innehåll

Vad är def för krabba?


Jonas Am

Rekommenderade inlägg

Jag förstår inte hur man kan spola ner levande varelser i toaletten :(

Att säga vad det är för krabba kan vara väldigt svårt, likväl som att säga att den till 100% är revsäker/inte revsäker. Personligen skulle jag behållit den, den är en bra medlem i ett ekosystem. (dock kanske den inte alltid gör som man själv vill, men vilket ekosystem gör det)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Torsten, det har du vel lidt ret i, men at vores hobby koster livet for en masse dyr kan vi ikke bare glemme om vi skal tage et spin på den...

Der er ikke mange der har et naturligt økosystem hjemme i stuerne, så det er et aktivt valg man må gøre?

Skulle jeg selv opdage en sådanne krabbe i min balje var valget enkelt da jeg har 2 store sumpe hvor den/de kunne gå og lave alt det ballade de nu vil, ellers var det ud til Triton, de har PT en rigtig sulten Mantis gående...

Jeg er dog Krabbe fri da alle mine nye LS var tørlagte, netop for at undgå krabber med mere og naturligvis prisen...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Menade det inte som ett påhopp på dig Thomas, jag ber om ursäkt om du tog det så. Och den etiska diskussionen kring akvarium/ekosystem/liv och död bör nog tas på annan plats än den här tråden :)

En sump att lägga den i är nog det bästa om man är osäker och vill läsa/leta mer info så länge.

Vidhåller dock att det är väldigt svårt att säga att krabbor är bra/dåliga. Man får utvärdera individen och fundera på om det är en lämplig invånare. Sumpen är en bra plats. eller affären. Eller en annan akvarist, om man nu känner sig osäker på djuret. Avloppet är dock en mycket dålig plats att slutförvara djur på, det håller jag fast vid. (och jag tror reningsverket håller med mig där ;) )

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har haft en likadan i mitt akvarium i snart två år (först i RSM 130D och sedan följde den med vid uppgradering till större akvarium). Har hittills inte haft problem med den. Fick jag tag i den hade jag nog lagt den i sumpen, men det finns ingen orsak att bekymra sig om den innan det är ett problem.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

I regel så existerar det igentligen inga krabbor som kan kallas revsäker, inte ens när det gäller eremiter.

Undantaget är speciella krabbor som till exempel porslinkrabbor som filterar mat ur vattnet.

Krabbor över huvudtaget är oppurtunistiska varelser, dom stoppar helt enkelt i sig vad dom lätt har tillgång till.

Men risken finns alltid att dom kan få smak för kött och koraller, även om sannolikheten att det händer är relativt låg med många arter.

Och sen så spelar ju tillgången till mat också väldigt stor roll.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har sj en treminatorkrabba i karet och den har ej varit till bekymmer. Dock så käkade den rent på borstmaskar har bara några få kvar kan ju för visso vara något annat som käkar borstmaskar. Tycker krabbor är fräna och en del av ekosystemet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...