Gå till innehåll

Oskars 350l grunda rev


Bekolsyra

Rekommenderade inlägg

Då var karet beställt och handpenningen betald.

Efter överläggning med Cheva här på guiden så har jag beställt följande från Micke på MM-Design:

Akvarium: 100*80*50, tre sidor Optiwhite, med ena kortsidan motväggen, samt avrinning mot väggen.

Bänk: 130*80*90, alltså 30cm längre än själva akvariet för att ha en yta framför burken för att arbeta på. Den kommer att vara i stål med de två långa sidorna avtagbara för att enkelt komma in i sumpen.

Sump: 70*70*42, fyrfacksump med inbyggd reservoar Kommer att ha en stor refug med omvänd dagbelysning med bara blått ljus samt ett extrautrymme för DSB/algodling (kanske ATS i framtiden). Med dedicerat fack för avrinning och retur.

Teknik:

Belysning: Maxspect Razor, 160W, 16.000K

~50W blå/actinic för refugen samt ~25W vitt/rött för algfacket, hemmabygge.

Skummare: Deltec AP600, gammal skummare med ny luftpump.

Returpumpar: två stycken á 1000l/h, kanske ska göra tidvattensystem? Dock blir det bara ett par mm i tidvatter, kan vara kul.. Blir med oscilearnde munstycken uppe i burken för varierat flöde.

Circulation: Har inte bestämt mig här, vet bara att jag vill ha något diskret. Kanske Polario 7ml? Erfarenheter?

ATO: kommet att skaffa en med dubbla sensorer, får se vad.

UV/Ozon: har ej bestämt mig, feedback?

Sedan blir det en del annat smått och gott, det ger sig med tiden.

Tanken med burken:

Kommer att ha all sten i sumpen, 50-60kg, för att bara har revkeramik i visningsakvariet. Kommer att ha mycket negativa ytor, med två större revpelare i mitten av burken och massor av vit, fin sand runt om dessa. Jag kommer att försöka återskapa en viss naturlig placering av korallerna, med SPS i toppen, LPS längre ned och en myrriad med knappar och skivor på avrinningslådan i revkeramik.

Istället för större fiskar så kommer massor med småttingar att inhandlas för att ge en levande känsla med ständig rörelse.

Som sagt, karet är beställt, så bilder kommer så fort som bara möjligt.

Ses snart;)!

/Oskar

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 123
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Circulation: Har inte bestämt mig här, vet bara att jag vill ha något diskret. Kanske Polario 7ml? Erfarenheter

Jag har ett par 10ml, de är visuellt diskreta men inte ljudmässigt. Lyssna på en 7:a innan du köper är mitt råd. Sen är nog vanliga streamers lättare att placera.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har ett par 10ml, de är visuellt diskreta men inte ljudmässigt. Lyssna på en 7:a innan du köper är mitt råd. Sen är nog vanliga streamers lättare att placera.

Tack för tipset.

Man vill gärna ha något tyst framför andra egenskaper, annars så har jag blivit rekommenderad Seios pumpar, de skall vara knäpptysta, problemet är att jag inte vill ha laminärt flöde.

Låter de även om man placerar dem end bit ned i vattnet?

-Oskar

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur det blir med djupare placering vet jag inte, mina är hängda från täckglaset så de är precis vid ytan (har "insugsskydd" av en tredjedels 50-cl-pet så de inte suger luft) men det är möjligt att det blir bättre om de sitter djupare. Men jag har lite svårt att tro att de kan bli ens i närheten av knäpptysta, de viner en del och eftersom de alternerar hastighet så märks det tydligt när ljudet var 5:e sekund ändras.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur många Razor tänkte du ha?

Ska ha en Razor, 160W.

Kommer att ha en öppen scape med massor med sand runt centerpelaren. Rampen kommer att sitta rakt ovanför alla korallerna.

Tänkte att en mörkare periferi kommer att ge ett vackert djup i karet.

Annars så får man slå på stort och köpa en till om så måste.

Postar bilder så fort det finns några att posta.

-Oskar

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...
kommer bli grymt snyggt!... ska du bara köra rev pelarna eller du ska bygga upp dem med LS?

Kommer att köra endast med revpelarna i visningsburken, satsat på mycket negativa ytor, kommer att bli snyggt om 1-2 år när korallerna börjat grena sig.

Cheva:

Kommer gärna förbi och tar en titt så fort jag har tid.

-Oskar

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det går bra med akvariet Matte.

Kom hem från jobbet idag och det var levererat igår..

Kvarstår lite grann, bl.a. sumpen, den sprack tyvärr i en olycka och får göras om, annars så räknar jag med fyllning av baljan nästa vecka någon gång.

Hur går det själv då? tre gånger större, fasen var din tjej står ut med mycket;). Hälsa.

Håller er snart uppdaterade.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...