Gå till innehåll

Jag behöver lite hjälp med detta!!!


Dida

Rekommenderade inlägg

Hej jag kör med Biopellerts XL från Biotedmarin och det funkar man behöver inte fylla på någotting på minst 6 månader förutom bakterier på en liten flaska en gång i veckan och just nu har jag så lite alger att min sjöborre ( utan långa spröt ) hinner äta och kirurgfisken får sitt.Men som Lasse och andra påpekar med att köp städpatrull sniglar o eremitkräfta så har man mindre problem med detta från början

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har man rejält med alger så räcker inte biologisk bekämpning med djur, dom kan däremot hålla nere algerna när man väl har en rimlig balans.

Biopellets är inte det jag skulle rekommendera i första hand, dom brukar resultera i en skev balans mellan fosfat och nitrat där nitraten tar slut och fosfaten blir kvar.

Vodkametoden fungerar annars som BP, skillnaden är att du doserar dagligen och det är mer reglerbart efter behov och ändringar.

Det du kan göra är att köra lite vodka och ta den sista fosfaten med lite remover, men det är inte garanterat att det lyckas då alger är svåra att slå ut med näringsbegränsning.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej!

Jag har hällt på att bråka med just sånna alger i över ett år nu.. Jag har provat biopellets och det funkar inte...

Nu äntligen har ja fått det att sluta växa.

Jag kör med zeovit och Fosfatremover, håller igen på maten till fiskarna och suger ut så mycket alger det går vid vattenbyten.

Om du har sump på kan suga ut algerna med en slang som går ner i sumpen i en filterpåse. ( finns att köpa på drakfisken.se för 69 kr ) Då kan man hålla på och suga hur länge man vill.

När du har fått algerna att sluta växa så tar du en tandborste och borstar bort det sista på stenen och suger med slangen brevid så du får bort skiten.

Kör inte med för mycket Fosfatremover utan kör med rekommenderar dos och bytt häldre ofta.

Lycka till!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej!

Jag har hällt på att bråka med just sånna alger i över ett år nu.. Jag har provat biopellets och det funkar inte...

Nu äntligen har ja fått det att sluta växa.

Jag kör med zeovit och Fosfatremover, håller igen på maten till fiskarna och suger ut så mycket alger det går vid vattenbyten.

Om du har sump på kan suga ut algerna med en slang som går ner i sumpen i en filterpåse. ( finns att köpa på drakfisken.se för 69 kr ) Då kan man hålla på och suga hur länge man vill.

När du har fått algerna att sluta växa så tar du en tandborste och borstar bort det sista på stenen och suger med slangen brevid så du får bort skiten.

Kör inte med för mycket Fosfatremover utan kör med rekommenderar dos och bytt häldre ofta.

Lycka till!

Och detta är väl den bästa metoden - håll nere biomassa så mycket som möjligt och tillåt andra organismer (mer lättbetade) ta över. Faktum är att jag tror du hade lyckats även utan fosfatremover.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej

Jag håller inte med om att NP-reducing BioPellets XL= den strörsta storleken inte funkar

det är som med att få akvariet bilogiskt balans det tar upp till fyra veckor innan det

syns något resulltat

Tillverkarens rekomedationer:

http://npbiopellets.dvh-import.com/

och viktigt att följa:

http://npbiopellets.dvh-import.com/index.php/Important.html

och XL är så mycket lättare att hålla cirkulationen igång genom dessa

jag kan förstå att de mindre storlekarna som funnits tidigare har ställt till det i rekatorer

med att glegga igen och då blir det inget bra.En av mina vänner som har ett 700 liters hadde dessa

problem med den middrestorleken men bytte till XL och vilket bra resulltat det blev.Sedan är det minndre

pillande med flaskor och byte av media så om man tycker det är bra så är det en bra lösning tycker jag.

Läs och begrunda denna erfarna akvarist erfarenhet av båda metoderna:

http://reefkeeping.com/joomla/index.php/current-issue/article/65-tank-of-the-month

En film på Akvariet:

!

För mig och min vän funkar det men jag säger inte att det är den ända lösningen men bekvämt är det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...