Gå till innehåll

Rundströms 120 liter Lido


Rundström

Rekommenderade inlägg

Hej alla glada akvarister!

Ända sedan jag startade med akvariehobbyn för över 10 år sedan har drömmen varit ett eget saltvattensakvarium. Jag har haft ett längre uppehåll ifrån akvaristiken även om det under senare månader legat och grott i bakhuvudet att man skulle starta upp hobbyn igen. Sagt och gjort, i helgen inköptes ett Juwel Lido (120 liter) som skall omvandlas till ett saltvattenskar. Av bekvämlighetsskäl har jag valt att inte använda mig av en sump utan att försöka hålla det så enkelt som möjligt (vi får väl se hur det går med den saken då projekt har en tendens att spåra ur :smiley9:).

Tanken med denna forumtråd är att gå igenom de steg jag som total nybörjare går igenom, i förhoppningen att andra finner det intressant och lärorikt. Jag skall anstränga mig för att ta bilder och posta i tråden då det är något jag själv uppskattar.

Karet ifråga inköptes på Hornbach tillsammans med tillhörande bänk:

post-7429-14468928470123_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Av estetiska skäl bestämde jag mig att ta bort den minst sagt skrymmande filtermodulen. Jag läste in mig på hur detta skulle gå till på diverse forum och förstod det som att det skulle gå att göra medelst en brödkniv. X antal svordomar senare och många testade knivar insåg jag att det ej gick, modulen var tätt satt mot glaset, vilket gjorde att det knappt gick att få in kniven mellan rutan och modulen. Lösningen på problemet blev en liten spackelspade som gjorde proceduren mycket enkel. Jag tog senare bort resterna av sillikonet med hjälp av ett rakblad.

Det som jag ifrån början trodde skulle vara gjort på 10 minuter tog snarare 3 timmar. Men bra blev det i alla fall! -Tummen upp

post-7429-14468928470395_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Trevligt!

Varför tog du bort boxen? Hade den inte kunnat fungera som ytavrinnare och behållare för doppvärmare och filtersocka för filtermaterial?

Visst hade det kunnat göra det. Anledningen till att jag tog bort boxen var att jag tyckte den var skrymmande och inte särskilt snygg att titta på. Vi får se om det valet kommer bita mig i ändan (är ju en hel del teknik som jag måste "gömma" på något annat sätt. Nåväl!

Efter det att karet införskaffats återstod inköp av diverse teknisk apparatur, vilket alltid är roligt! (kul med nya grejer!).

Sagt och gjort, tog mig till Sundbyberg och Akvarieleasing där jag fick hjälp att plocka ut följande grejer:

post-7429-14468928518453_thumb.jpg

* AquaC Remora S (påhängsskummare)

* Sicce Syncra Silent 1.0 (950 l/h) (till skummaren)

* Sicce Voyager 4 (6000 l / h) + Sicce Water Surfer (om jag förstår det rätt används den för att skapa "vågeffekter")

* 4 kg salt

* No2-test

Efter att ivrigt ha packat upp och monterat grejerna i burken insåg jag snabbt att Voyagern lät alldeles för mycket. Åkte således tillbaka till Akvarielasing dagen efter för att returnera denna + införskaffa levande sten. Istället för Voyagern införskaffades en Tunze nanostream 6045 då jag läst på internet att den skall vara pålitlig men framförallt tyst vilket är av vikt då karet står i vardagsrummet. Efter att ha kört den i några timmar kan jag konstatera att det stämmer, pumpen hörs knappt. Är således nöjd med inköpet!

post-7429-14468928518734_thumb.jpg

Likt ett litet barn vill jag att allt skall hända nu, nu nu! Men jag försöker lägga band på mig och "skynda långsamt". Det jag för närvarande funderar på är vilken LED-ramp jag skall införskaffa till karet, är det någon som har input här? (Jag vill helst inte ha en öppen lösning).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för tipsen om belysning. Jag var på Triton och spanade i Fredags, valde mellan att köra Mazarra P-modul eller Razor 120w. Då jag hade svårt att bestämma mig valde jag att sova på saken. Efter en natts sömn kände jag mig klokare och valet föll till slut på Razorn. Var således där igår (Lördag) och införskaffade följande skönhet:

post-7429-14468928595713_thumb.jpg

Det blev 120w-modellen på 10 K. Jag var lite orolig att den skulle kännas för "gul" i tonen, men då det går att ställa in LED:arna gick det utmärkt att få ett riktigt blått sken (om man nu tycker det är snyggt). Att ha gått ifrån de medföljande pissgula lysrören ifrån Juwel till ovan nämnda ljuskälla är onekligen stor. Ljusstyrkan i LED-rampen är fenomenal och ljuset är verkligen så mycket snyggare jämfört med vanliga lysrör.

Så här såg det ut med meföljande lysrör (tyvärr dålig bild tagen med mobilkamera!):

post-7429-14468928595936_thumb.jpg

Och ljuset med razorn:

post-7429-14468928596146_thumb.jpg

Även om bilderna är risiga går det att se en ganska tydlig skillnad (kan säga att den är än mycket större i verkligheten). Således är jag (so far) mycket nöjd med mitt inköp och kommer med största sannolikhet aldrig gå tillbaka till lysrör igen.

Det jag funderar på nu är om jag kan lägga på någon form av glas- eller plexiglasskiva för att förhindra avdunstning då karet är helt öppet just nu, någon input på detta?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Som natt o dag ;) avdunstning är bra, skaffa en osmolator som fyller på avdunstat vatten istället!!

Visst är det så! -Tummen upp

Alright, det var något nytt för mig, skall genast se till att läsa in mig på vad en osmolator är (gissar att det har att göra med osmos). Tack för ditt tips!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Visst är det så! -Tummen upp

Alright, det var något nytt för mig, skall genast se till att läsa in mig på vad en osmolator är (gissar att det har att göra med osmos). Tack för ditt tips!

För att hålla en jämn vatten nivå i akvariumet så fyller en osmolator på avdunstat vatten, din skummare kommer förmodligen må mycket bättre av det!

Fylla på vatten var eller varannan dag tröttnar man rätt så snabbt på!

Finns en lite osmolator från tunze som jag kan rekommendera, inte så dyr heller!!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Va fick du ge för den snygga rampen om man får fråga?

Den kostade mig strax under 4000 kr. Det är mycket pengar, bra mycket mer än vad jag fick ge för akvarie + möbel. Efter att ha läst runt en del (och pratat med killarna på Triton) förstår jag det dock som att Razorn är en "prisvärt" alternativ, dvs. man får mycket för pengarna (går ju att köpa avsevärt mycket dyrare belysning om man nu vill det).

För att hålla en jämn vatten nivå i akvariumet så fyller en osmolator på avdunstat vatten, din skummare kommer förmodligen må mycket bättre av det!

Fylla på vatten var eller varannan dag tröttnar man rätt så snabbt på!

Finns en lite osmolator från tunze som jag kan rekommendera, inte så dyr heller!!

Tack för tipset, jag tror att det får bli till att springa och putta i lite vatten nu i några veckor (många dyra inköp på kort tid), men inser själv att det ej är hållbart i längden.

Grym skillnad. Har mina funderingar på Razor.

Klart snyggt...

Som jag nämnde är skillnaden större "irl" även om bilden ger en fingervisning. Det jag uppskattar med belysningen är att den går att ställa in "lagom" mycket. Dvs. jag kan ställa in hur ljuset skall ändras under dagen/natten utifrån 5 eller 6 fasta tidpunkter (minns ej exakt). Det går ju givetvis att köpa dyrare grejer (med mer finesser) men detta kändes som en bra avvägning. Set and forget, typ :).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En liten uppdatering:

Helgen har spenderats på Triton.

Fredag: Stod och suktade på vilken belysning som skulle införskaffas (som jag nämnt i tidigare inlägg).

Lördag: Införskaffande av belysning.

Söndag: Införskaffande av ett startpaket (olika vattentillsättningar + olika typer av tester):

post-7429-14468928599968_thumb.jpg

Måste passa på att ge en eloge till grabbarna på Triton, jefla trevligt folk med tålamod och många bra tips som är ovärderliga för en nybörjare inom salt! :smiley20:

Nu skall här testas vattenkvalitet. God kväll!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lycka till, roligt när det går framåt.. Vill bara på peka att jag hade jätte problem med avläsningen på PO4 testet... men det är klart får du en fällning,, så har du för mycket Fostat.

Här på guiden rekommenderar dom Hanna test vad det gäller Fosfat.. (svin dyr)

Mvh / Magnus

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...
Lycka till, roligt när det går framåt.. Vill bara på peka att jag hade jätte problem med avläsningen på PO4 testet... men det är klart får du en fällning,, så har du för mycket Fostat.

Här på guiden rekommenderar dom Hanna test vad det gäller Fosfat.. (svin dyr)

Mvh / Magnus

Tack för det, har precis som du säger också stora problem med att avläsa PO4-testet. Överlag känns det väldigt "meckigt" att mäta vattenvärden, även om det går bättre nu när man gjort det några gånger (första gången tog det väl en dryg timme att dra igenom alla instruktioner + genomföra testen).

I övrigt har det inte hänt sådär hemskt mycket, har varit och lämnat tillbaks Remoran (skummare) då den lät allt för mycket för att fungera i vårt vardagsrum (sitter ca. 1 meter ifrån akvariet). Skummaren byttes mot Tunzes 9004 vilket är betydligt mycket tystare, även om den kanske inte riktigt skummar lika bra som remoran, men det känns som att "det duger" för mitt lilla akvarium på 120 liter.

I samband med bytet av skummare (som nu sitter i akvariet) har även tankar på att kanske införskaffa en sump + överrinningsbox (ej sugen på att borra akvariet). Det vore trevligt att bli av med lite teknisk apparatur (värmare/skummare). Det är dock något jag inte bestämt mig för och blir nog ett projekt på lite sikt.

Nästa steg blir till att införskaffa någon form av smidig osmos-apparat som kan kopplas till kranen (kör vanligt kranvatten i dagsläget vilket inte känns optimalt när det gäller vattenvärden). Har även för avsikt att införskaffa Tunzes osmolator som rekommenderades tidigare i tråden då jag även börjar lessna på att springa och putta i vatten varje dag. Måste överlag säga att jag är mer än nöjd med Tunzes prylar, känns väldigt gedigna (och tysta!).

Bjuckar på en bild efter första vattenbytet. Skall även under helgen införskaffa en transparent bakgrund, kan dock ej bestämma mig huruvida jag skall köra svart eller blått!

post-7429-14468928700742_thumb.jpg

Trevlig helg!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...
  • 2 veckor senare...
Snyggt!:D har också ett lido, de är riktigt trevliga!:D

Tackar! Jag har faktiskt spanat i din tråd lite, alltid kul att se hur andra tänkt med scape, utrustning etc. Håller absolut med om att det är ett trevligt kar, känns som en ypperlig storlek att börja med och sen att det är trevligt att se på är ju ingen nackdel!

Fortfarande nöjd med din belysning?

Måste säga att jag är väldigt nöjd, tycker den fungerar klockrent, riktigt bra tryck när man drar upp den > 80 % i styrka.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dags för en liten uppdatering.

Sedan sist har det hänt lite saker:

* Levande sand

* Bakgrund

* Osmos

* Fiskar (!)

* Koraller (!)

Har inte riktigt fått kläm på bildredigeringen än, men bifogar ett par bilder i alla fall.

Det jag på sikt skall göra är att försöka fragga av lite ifrån bägge euphylliorna för att kunna få dem lite mindre, just nu står dom väldigt nära varandra (även om det hittills har fungerat väl!).

Glad påsk!

post-7429-14468928964659_thumb.jpg

post-7429-1446892896445_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det set toppen ut. Även jag har ett Lido med lite mjuk koraller och två anemoner samt några Ocellaris.

Vilket fint ljus du har i karet, blev lite sugen på Razorn får jag erkänna. Går den för full ös på bilderna eller har du skruvat ned den? Är du nöjd med 10k eller ställer du om den för att få ett blåare sken?

Ha det fint och Glad Påsk =)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det ser ju toppen ut! Kul att jämföra LIDO:n med andra. Mitt går på sparlåga just nu men efter flytten imorgon ska jag ta tag i saker och ting igen.

Tack! Håller med, är väldigt intressant att se hur andra har löst det med sina Lido's. Skall se till att följa din tråd framöver då.

Det set toppen ut. Även jag har ett Lido med lite mjuk koraller och två anemoner samt några Ocellaris.

Vilket fint ljus du har i karet, blev lite sugen på Razorn får jag erkänna. Går den för full ös på bilderna eller har du skruvat ned den? Är du nöjd med 10k eller ställer du om den för att få ett blåare sken?

Ha det fint och Glad Påsk =)

Tack för det! På bilderna ligger ljuset på 100% på bägge kanalerna. Om man vill ha till ett lite blåare ljus är det väldigt enkelt att dra ned den "gula" kanalen. Brukar köra en 10%-enheter högre på blå, då får jag ett ljus som jag tycker är optimalt. Glad påsk!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Detta är en av mina inspirationstrådar. Jag har kollat lite på Lido och noterat att filterboxen egentligen inte når ända ner till botten men att de satt på någon slags omotiverad förlängning på den. Du som tagit bort din, har du kvar den så att du kan kolla hur förlängningen sitter fäst i filterboxen? Jag skulle vilja ta bort den, men behålla filterboxen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Detta är en av mina inspirationstrådar. Jag har kollat lite på Lido och noterat att filterboxen egentligen inte når ända ner till botten men att de satt på någon slags omotiverad förlängning på den. Du som tagit bort din, har du kvar den så att du kan kolla hur förlängningen sitter fäst i filterboxen? Jag skulle vilja ta bort den, men behålla filterboxen.

Kul att man kan bidra med inspiration!

Jag har packat undan den på vinden, skall se till att kolla upp det under helgen och återkommer när så är gjort.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...