Gå till innehåll

Maxspect Razor 160W 10k


niklas_r

Rekommenderade inlägg

Ni som kör med Razor från Maxspect, vilket avstånd har ni från armaturen ner till botten?

Jag testade min över mitt Deltec Micro-reef och upplever en kraftig discoeffekt.

Det är väl så att jag har den för långt ner helt enkelt eller att mitt låga vattendjup (45cm) ställer till det. Tror ni det hjälper om man sätter en list i framkant och en i bakkant med några cree rb och vinklar listerna lite mot mitten. Vill gärna ha armaturen långt ner men det kanske blir att spara den till nästa projekt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har prexis monterat mina två Razor 120W 16000k över mitt Percula 120, de hänger 18cm ovanför vattenytan och jag kan inte se någon discoeffekt.

Riktigt trevliga ramper, en intressant "bieffekt" är ett annorlunda beteende på karets invånare under skymningsfasen, helt pötsligt är det full fart på putsarräkor, pepparmint och eldräkor som förut bara var aktiva inne i revet och inte syntes alls, fiskarna verkar gå ner i standbymode och inte bli hispiga när lyset slocknar som det gjorde förut -haj-

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tips till er som inte ser disco, leta inte efter det....

:)

MVH Lasse

Det här kan ha med en annan sak att göra också. Enligt min erfarenhet är det främst de röda dioderna som upplevs jobbiga i samband med ett friskt 80-tal. Har ni den röda dioderna placerade precis över krusningar i vattenytan så uppstår ett fladdrande rött "skimmer". Om de är placerade över lungna vattenområden så uppstår inte samma sak. Enda gången jag råkat ut för Disco var just när jag testade en tät kombination med blå, vita och röda LED. Över lungt vatten - inget problem - över vågit vatten - verkligen irriterande.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

min burk är 45 hög & jag har min razor monterad med benen, hur högt ovanför det är vet jag inte. Det är disko fever på botten iallafall.

När du skriver Disco, menar du då att ljuset dansar över botten eller att du ser tydliga skillnader mellan blåa och vita fält på botten?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Regnbågar av olika färger. Inte att förväxla med MH's glitter & dans på bottnen. Jag visste om att jag skulle uppleva disko när jag köpte led, det var en smäll jag var beredd att ta. Det är inte jättejobbigt men det är inte optimalt heller.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När jag har den långt ner så blandas inte ljuset till en färg, är lite svårt att förklara. Jag får olikfärgade områden på botten/stenarna och dessa blinkar beroende på ytrörelsen. Höjer jag armaturen mycket så får jag inte samma problem. Jag har bara 45 cm vattendjup.

Jag vill gärna ha armaturen långt ner. Tror ni jag kan få bort effekten eller minska det om jag kör lister fram och bak med cree rb med 120 graders linser. Tänkte eventuellt vinkla dem lite mot mitten.

Någon som vet om det skulle fungera?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 6 månader senare...

Precis som Lasse skrev några inlägg tillbaka, så har vissa färger mer benägenhet att dansa runt - men turbulensen på ytan spelar naturligtvis stor roll.

Diskuterade detta igen med MaxSpect i morse och kan berätta att det snart finns en "bi-kake" reflektor med en ny Nano-coating som ger en homogenare ljusbild - kommer att säljas styckvis för ca 150:-

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...