Gå till innehåll

Ni som byggt egna led ramper


MarinaS

Rekommenderade inlägg

Hej, här kommer lite frågor från en amatör då jag är lite nyfiken eftersom vi inom kort ska köpa leds för att kunna fixa en ledramp, självklart är det inte jag som ska bygga den utan min fader som har betydligt bättre koll inom de tekniska delarna men jag är nyfiken på hur nu gjorde och tänkte när ni stod och skulle välja mellan att köpa te.x. 10kelvinantal eller 20k! Ni som har byggt egna led ramper, vart köpte ni ledden ifrån, vilka färger valde ni och varför?, hur många kelvin antal har ni samt varför? (om jag förstått det rätt så är te.x. 10k bättre än 20k då korallerna växer bättre samt får fram färgerna bättre(?) så varför väljer många 20k trots det?), hur många watt är det på leddarna samt hur djupt är ert akvarium?

Vårt akvarium rampen är tänkt till är på 65 cm högt och det jag vill ha ut av min led belysning är soluppgång/nedgång, få fram färgerna på korallerna, välmående koraller, fin tillväxt samt att allt i sin helhet ska se bra ut.

Hoppas ni orkar svara! Diskussioner i tråden är välkomna om det skulle bli sådana men jag vill först ha svar på mina frågor ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Från en som just är färdig med sitt LED bygge så kan jag varmt rekommendera att köpa... det kanske är billigt att köpa LED:arna och drivarna men böket med att fixa en någorlunda upphetsande ramp att fästa dom i så inser man fort att projektet har skenat o kostnad och i tid.

Men frånsett att det ser lite "hej kom och hjälp mig ut" så har man lärt sig en hel del under resans gång och roligt har det varit med... att löda kan vara så meditativt hade jag helt glömt bort =)

/ Fantomkopplaren

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tror faktiskt att köpa en färdig kostar nästan samma som att bygga något med styrning sen är det svårt att få ett trevligt chassi :)

nu har jag inte gjort diy led men mycket annat och i slutändan hade det nästan var gång blivigt billigare och bättre att köpa färdig prudukt :)

men detta är bara min erfarenhet

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kör med 48st 3w dimmningsbara i lite olika kulörer och actinic (uv).. Får se om det räcker med 4st uv annars är reservplanen att trycka in lite fler. När det kommer till vad ska välja så skrev jag ett mail dit ocj frågade vad dom rekommenderade till min balja's mått samt att jag ska hysa koraller i det och fick bra svar. Om du funderar åt DIY hållet så köp inte deras kylflänsar det blir snordyrt med frakten... Det finns smarta och billiga lösningar för att lösa det problemet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Färgtemp är av sekundär betydelse... Det blir som att välja skor baserat enbart på skonumret, du vet liksom inte om det är stövlar eller lågskor. :-)

Det läskigaste med färgtemp-begreppet är att det bara säger hur ljuset från själva ljuskällan upplevs. När ljuset reflekterats på ett färgat föremål (som inte är vitt) beror den upplevda färgen istället på ljuskällans spektrum för motsvarande färg och därom säger färgtemperaturen intet.

Spektralfördelning och intensitet är därför de två parametrar som spelar roll för hur ljuset och det som belyses kommer att se ut.

Läs gärna dessa två trådar för mina resonemang kring spektrum när jag byggde min ramp för ca 1,5 år sedan...

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?46221-LED-ljus-f%F6r-tillv%E4xt-f%E4rg%E5tergivning-och-estetik

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?44878-PNY-s-2x275-W-Cree-XT-E-LED-ramp!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Peter: Läste igenom och det var väldigt mycket matnyttigt där inne och intressant (intressantare än vad jag trodde faktiskt) så jag ska nog ta och leta upp lite trådar och läsa!.. Men en sak jag inte riktigt förstår.. Jag har läst till mig och iallafall när det gäller mh lampor så får inte k variera. Te.x. min mh armatur som jag har just nu lyser en dag 10k och nästa dag 17k (eller nått sånt det är iallafall inte samma k antal) och detta kan stressa koraller och främst sps, men detta verkar inte vara något problem med led? Eller är det för att alla k antal lyser hela tiden samtidigt med led och inte olika gånger varje dag eller? *förvirrad*. Just kelvin antalet är mitt stora dilemma som jag inte riktigt förstår.. För ju högre kelvinantal dessutom ju sämre för korallerna (iallafall när det gäller annat än led) men det kanske inte heller spelar någon roll här eftersom led är så mycket bättre annars att det gör upp för detta?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Men en sak jag inte riktigt förstår.. Jag har läst till mig och iallafall när det gäller mh lampor så får inte k variera. Te.x. min mh armatur som jag har just nu lyser en dag 10k och nästa dag 17k (eller nått sånt det är iallafall inte samma k antal) och detta kan stressa koraller och främst sps, men detta verkar inte vara något problem med led? Eller är det för att alla k antal lyser hela tiden samtidigt med led och inte olika gånger varje dag eller? *förvirrad*.

Har aldrig hört något sådant tidigare. Har du någon länk? Många har ju kört blåljus resp vitt ljus delar av dagen långt innan man började köra med LED, så det låter skumt... Kanske de menar att man skall köra samma mängd ljus varje dag endast?

Just kelvin antalet är mitt stora dilemma som jag inte riktigt förstår.. För ju högre kelvinantal dessutom ju sämre för korallerna (iallafall när det gäller annat än led) men det kanske inte heller spelar någon roll här eftersom led är så mycket bättre annars att det gör upp för detta?

Kelvinvärdet är en approximation som iochmed moderna ljuskällor såsom LED inte längre säger ett skvatt... Se min liknelse till skonummer i inlägget ovan...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ljus är ett jätteintressant fenomen. Jag kan verkligen tipsa om att läsa på lite allmänt om ljus som fenomen. Det skadar aldrig att öka på sin förståelse när man ska utvärdera olika ljuskällor. Sen behöver man ju inte gå bananer och lära sig hur fotonen fungerar som partikel/våg men det kan ju vara kul.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...