Gå till innehåll

Akvarierum i källaren.. Vad ska man ha på väggarna....


wrang

Rekommenderade inlägg

Är som sagt innan på gång att bygga klart mitt akvarierum i källaren. Där oljepannna och oljetanken stog. Rummet är 2,7 x 2,7 med 2,1 till tak

Väggarna är utav betongblock å puts på detta sedan.

post-736-14468928598193_thumb.jpg

Behöver man tätskikt på väggarna eller räcker det med nått annat.

Fick en offert på rullbart tätskikt för betongvägg på 8000:- (Kiltoo) www.kakelplattan.se

Kommer ha ventilation till ett 100mm spirorör

Räcker det med nått annat eller är det bortkastat med tätskiktet?

Golvbrunn och vatten finns i rummet redan

Finns säkert lika många svar som det finns hantverkare men nån kanske kan komma med en ide eller tanke...

Väggar och golv kommer kaklas

Har även ställt frågan på Byggahus forum och Zoopet men ingen respons eller så kan dom inte ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tycker du inte ska sätta tätskickt då betong är ett levande material som behöver andas finns risk för att du binder fukten utifrån i väggen om du tätar i källaren.

använd silkatfärg om du ska måla någonstans den andas

sen hade jag nog försökt ställa en avfuktare eller ordna en fläkt som kan blåsa ut luften utomhus typ våtrumsfläkt

såg att du skulle ha utblås nu :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nä ingen matta utan bara gummimembranet sa han på kakelplattan. Å sedan fix kakel rätt på detta.

Ventilationen blir styrd med 100mm kanaler i rummet å rätt ut.

Har ej tänkt att slabba med vatten på väggarna å vatten byten etc blir ju ner i rör och golvbrunn

/Christian

"Skrivet från en mobilenhet med tapatalk"

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Inget tätskikt. Betongen behöver andas som sagts innan.

Knacka ner den gamla putsen som sitter löst, på med ny puts och måla med silikatfärg, silikatfärgen andas den med.

Annars är det risk att du stänger in eventuell fukt som kryper igenom utifrån, i värsta fall kan det bli frostsprängningar i blocken.

Gipsputs är väl det enklaste att jobba med och den är inte direkt alkalisk heller, är det för alkalisk puts så finns risk att lättbetongen sväller och spricker.

Ska du kakla så vill jag minnas att man inte rekommendrerar tätskikt då heller, framförallt om det är yttervägg. Möjligen om man behöver primer av något slag.

Absolut bästa är ju att kolla med din lokala bygghandlare.

Har sökt på samma saker på nätet med då jag funderat på att kakla i dushutrymmet utanför bastun, men har inte hittat något "så-här-ska-det-vara-svar".

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå in på www.bkr.se

och/eller kontakta en firma som håller på med kakel- och klinkers-arbeten!!!!!

De är mycke viktigt att veta vad man skall använda i källare! Det beror bla på om betonggolvet är isolerat eller oisolerat! Likadant med väggarna! Är man osäker skall man inte ge sig på det utan att vara väl påläst! De är viktigt att man tar kontakt med en återförsäljare av tätskikts-material, för att få rätt material och information om hur det skall utföras på rätt sätt! Och inte blanda olika fabrikat! Ett felaktigt utförande, kommer dina hemförsäkringar att INTE ersätta!

Det material som jag rekommenderar på ytor i källare är klinkers och kakel pga att det är ett öppet material då framförallt i fogarna. Så det vatten som ev kan komma underifrån/ utifrån skall kunna ventileras bort. De flesta äldre källare är inte byggda för att hålla fullvärme i, så det blir en påverkan i fuktvandringarna som det från början inte var tänkt!

Väggfärg går utmärkt det med, OM den är avsedd för detta ändamål. Färgen skall säkert någon färgbutik kunna hjälpa dig med.

Men kontakta någon som är kunnig på detta! De kan bli Mycket Dyrt att göra om å göra rätt!!.

Har sett alldeles för många ställen som är felgjorda med dryga kostnader som följd.

(Är medlem i BKR/Per och innehar beörighet för att utföra våtrum)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Inget tätskikt. Betongen behöver andas som sagts innan.

Knacka ner den gamla putsen som sitter löst, på med ny puts och måla med silikatfärg, silikatfärgen andas den med.

Annars är det risk att du stänger in eventuell fukt som kryper igenom utifrån, i värsta fall kan det bli frostsprängningar i blocken.

Gipsputs är väl det enklaste att jobba med och den är inte direkt alkalisk heller, är det för alkalisk puts så finns risk att lättbetongen sväller och spricker.

Ska du kakla så vill jag minnas att man inte rekommendrerar tätskikt då heller, framförallt om det är yttervägg. Möjligen om man behöver primer av något slag.

Absolut bästa är ju att kolla med din lokala bygghandlare.

Har sökt på samma saker på nätet med då jag funderat på att kakla i dushutrymmet utanför bastun, men har inte hittat något "så-här-ska-det-vara-svar".

Mycket svårt att kunna ge ett generellt svar på utförande av ett sånt jobb beroende på de faktorer som jag tidigare skrev!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Wow tack alla

Rummet är inne i huset så 4 innerväggar

200mm isolering på plattan. Huset är från 1958 och rummet har vart som pannrum innan men nu bara en VVX för fjärrvärme.

Måste byta golvbrunnen då den är dålig.

Jag hade inte tänkt att bevattna väggarna vill bara ha ett skydd för ev fukt.

Golvet är ju en annan femma.

Får slipa upp detta å sedan ha nått. Idag är golvet målat.

Kakel å klinkers är snyggt praktiskt men kanske funkar lika bra med annat....

Undra hur väggarna är skyddade på större ställen som sjöfartsmuseet eller universeum?

/Christian

"Skrivet från en mobilenhet med tapatalk"

Ändrat av wrang
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Wow tack alla

Rummet är inne i huset så 4 innerväggar

200mm isolering på plattan. Huset är från 1958 och rummet har vart som pannrum innan men nu bara en VVX för fjärrvärme.

/Christian

"Skrivet från en mobilenhet med tapatalk"

Då är min spontana tanke att man nog bör sätta fuktspärr på väggarna, och en rejäl fläkt för att suga ut fukten.

Annars tränger den fukten in i väggen.

Det blir ju lite ändrade förhållanden i fuktigheten i det rummet, då det stått en panna där dom hållit fukten borta.

Golvet tror jag är bäst att låta andas då det säkert kommer tränga upp lite fukt underifrån, och den blir annars instängd i plattan.

Å andra sidan blir det ju söl med lite vatten i rummet, men det blir ju inte direkt som i ett badrum.

Eventuellt salltkryp är ju en aspekt till att ta med i beräkningarna.

Kolla som sagt med en riktig byggare, gärna om någon kan komma och titta på det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Denna sidan hittade jag

http://kakelplattan.se/index.php?menu=rollbart-t%E4tskikt-1

Rollbara tätskikt gäller för massiva konstruktioner i både golv och vägg.

Exempel på massiv konstruktion är betong, puts eller tegel. Det får inte vara träreglar, spånskivor eller annat organiskt material i vägger eller golv. Om det finns organiskt material ska tätskiktet bestå av duk- eller folie-system.

/Christian

"Skrivet från en mobilenhet med tapatalk"

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Köp gipsputs 25kg påsar (229:- på beijers mot 4kg för 199:-) och fixa till väggen, gipsputs sjunker inte in något till skillnad mot vanlig gips. Vill ni kakla så blanda in primer även i fogen så det inte drar vatten genom fogen (vid skvätt). Primer bör användas så att fixens fukt ej går in i underlaget. Om ni kollar på kaklade publika toaletter så skall fogen vara helt tät så att urin ej dras ned under kaklet.

Sedan som ni skriver så är det fyra innerväggar så tätskikt behöver nog inte användas alls. Har ni bara fogar som är täta så slipper ni genomslag på andra sidan av väggarna.

När jag kaklade in klumparna som tvätt och torktumlare står på så körde jag på primer så att fixet binder mot underlaget och även primer i fogen sedan. Helt tätt de gånger vatten kommer på ingen sugning i fogen här inte.

//Jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Japp har läst nu bkr 10:1 å det står så här.

Regler tvättstuga BBV 10:1

BBV

Byggkeramikrådets branschregler för våtrum

2.4 Övriga utrymmen

I toaletter, tvättstugor och utrymmen med varmvattenberedare ska golvet förses med tätskiktssystem av folietyp (VTgF) eller övrigt godkänt tätskiktssystem (VTg). Tätskikt ska dras upp på vägg min 50 mm.

2.5 Täthetsklasser

VTgF = Vattentäta golvsystem av folietyp (fig 4) VTvF = Vattentäta väggsystem av folietyp (fig 5)

VTg=Övriga godkända tätskikts system för golv

(fig 4)

post-736-14468928601177_thumb.jpg

5.4 Lättbetong

Golv- och väggytor av lättbetong ska spacklas eller putsas.

5.5 Puts

Putsbruk kan vara kalkcementbruk. Ytjämnhet ska motsvara struktur 2–3 enligt fotobilaga putsstrukturer, i AMA Hus. Vatten och/eller finmaterial som arbetats upp i ytskiktet vid efterbehandling ska avlägsnas.

Alternativt kan gipsbundna putsbruk som uppfyller grundkraven i aktuell standard* för gipsputser användas. Gipsputstillverkarens anvisningar beträffande torktid, lämplig ytstruktur för tätskiktsunderlag och varaktig fuktstabilitet ska beaktas.

Underlagets buktighet får inte överskrida krav enligt tabell 43.CB/20 i AMA Hus.

Kalkputs är inte lämpligt underlag för tät- skikt och keramisk beklädnad.

Men hittar inte nått om väggarna i ett övriga utrymmen mer än

VTv =Övriga godkända tätskikts system för väggar (fig 5)

5u6ygure.jpg

Våtzon 2, väggar

Massivkonstruktioner – VTvF eller VTv

Med massivkonstruktioner avses betong, puts och/eller murverk.

VTv =Övriga godkända tätskiktssystem för väggar

Så för att inte helt få göra om eller fel så ska man gå efter detta...

/Christian

"Skrivet från en mobilenhet med tapatalk"

Ändrat av wrang
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det finns inga krav på tätskikt i övriga utrymmen (utom dusch och bad))mera än golvet plus uppdrag.

Kommer själv att bygga ett rent apparat- teknikrum framöver. Kommer själv att utföra hela utrymmet som ett bad/dusch utrymme. Både för att säkerställa ev vattenskada vid en olycka! Men framförallt att de salt som hamnar av olika anledningar utanför karet inte skall tränga in i byggkonstruktionen. Salt som trängt in är svårt att avlägsna när det väl trängt in.

Men normalt sätt finns det inget krav på att du skall ha karet i ett våtutrymme, de är ju mest för sin egen skull.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 5 år senare...

Gamal tråd som tas upp igen men nu med
Version 2.0!!

Nytt annat akvarium men samma sumprum
IMG_1538.jpg
IMG_1539.jpg

Funderar om man kan kakla rätt på väggarna eller om man måste ”slipa” av färgen så det blir betong rent eller om man ska låta allt vara och bygga en ny vägg utanför bef vägg
Med Stålreglar samt fibergipsskiva

Tror det blir samma summa/peng men mer ”färdigt” med skiva
Innan jag sätter kakel på väggarna






Skickat från min iPhone med Tapatalk

  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skiva är ju snabbt och lätt för oss som tycker det är knepigt att putsa jämnt. Men det är ju lite B att skapa ett utrymme för fukt och möss där mellan den gamla väggen och skivan. Putsa upplever jag som den gedignare lösningen.

 

Putsning ger ju också en möjlighet att använda ett rollat tätskikt medan skiva kräver ett foliebaserat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skiva är ju snabbt och lätt för oss som tycker det är knepigt att putsa jämnt. Men det är ju lite B att skapa ett utrymme för fukt och möss där mellan den gamla väggen och skivan. Putsa upplever jag som den gedignare lösningen.

 

Putsning ger ju också en möjlighet att använda ett rollat tätskikt medan skiva kräver ett foliebaserat.

 

Det blir att slipa väggarna

skivan på byggmax är godkänt tätskickt så bara att kakla rätt på.

Men ska åka till ramirent imorgon och hyra en väggmaskin å slipa av väggarna.

Fick tips om saneringsfräs istället för betong flex maskin.

 

 

 

 

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...