Gå till innehåll

Fråga om nitrat och fosfat?


mac_artur

Rekommenderade inlägg

Jag har haft problem med trådalger mer eller mindre hela tiden sen uppstart. Just nu provar jag med väs och 20% vattenbyte varje vecka.NO3 ligger just nu på 3ppm och PO4 på 0.03 (båda mätta med Salifert) finns säkert mer ackumulerat i algerna. Hur ska man gå tillväga? Ska man nolla NO3 och PO4 och fortsätta dosera väs till algerna försvinner och sedan försiktigt minska dosen till man kan mäta NO3 igen? Vad kan följderna bli om man gör på det viset. Några tips på andra tillvägagångssätt tas gärna emot. Har bara 3 erimiter som algätare just nu, tips på fiskar som äter alger och funkar i rsm130?

Mvh

Mattias

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

0.03 med salifert innebär att det finns mer fosfat än så.

Jag skulle föreslå

- alu remover i strumpa, eller hellre i ett litet innerfilter, byt varje vecka

- håll koll på nitratet så det inte sjunker, kanske öka lite till 5 istället

- skörda alger manuellt

- kanske uppgradera skummaren

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nitrat 3 och fosfat 0.03? Kan ju nästan inte bli bättre (om värdena är rätt).

När startade karet upp?

Tre eremiter kommer man ingenstans på när det gäller att beta alger. Du har inga snäckor? Då rekommenderar jag att du skaffar en laddning av olika sorter, ett 10 tal åtminstone.

I fiskväg är salarias en duktig betare, men tar inga långa trådar (tror inte det finns något vettigt djur som gör det).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

håller med Fredrik!

om du får utslag med salifert så har du för hög fosfat.

om du ökar VÄS-doseringen så måste du ha stenkoll på nitratet (mät varannan dag och logga resultatet)! om det sjunker till/nära 0 så kommer koraller skadas (har hänt mig med vodka).

har du köpt begagnad sten?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tackar för alla bra tips :-) karet har varit igång i ett och halvt år. Levande är ett clown par och ett bangai par, tre erimiter en boxarräka, tre sniglar som går i sanden och en sandvändande sjöstjärna. Koraller: kenyaträd, pumpande xenia, rosa hysterix, Euphyllia, calustea, rhodactis, ricordea samt skivor och knappar. Både sten och levande sand var begagnade, körde med alu remover från start och har aldrig kunnat mäta några högre PO4 värde men haft problem med trådalger sen start (se tråden mac arturs rsm130). Kommer att öka på rengörings patrullen inom kort, skaffa ny alu remover och hålla koll på NO3 så får vi se hur det går.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...