Gå till innehåll

Hög nitrat


Andreas84

Rekommenderade inlägg

Har googlat och sökt här på sg men hittar inte riktigt vad jag letar efter.

Har för närvarande ca 50 i nitrat. Tror vi har matat lite väl mycket. Har bytt ca 20 liter vatten igår och tycker det är påväg ner.

Kör just nu med red sea no3po4x 2ml per dag.

Ska jag byta mer vatten eller bara vänta ut det? Eller hur får jag bort det på bästa sätt? Har nitratfilter men tvivlar lite på det faktiskt. Går det om vi matar sparsamt nu under ett tag att få bort det utan massa vattenbyten?

Tar kol nitrat?

Ändrat av Anderzon_
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Aqua Medic Denitric balls alltså - det är en föregångare till biopellets - bygger på samma princip - nedbrytbar plast med organiskt kol i. För att utesluta mätstörningar kan du prova med att vid nästa vattenbyte ta ut en halvliter gammalt vatten och mäta på det. Sedan sparar du några liter av det nya vattnet. Mät på din halvliter - blanda in 1 dl nytt vatten - mät, bland in ytterligare en deciliter - mät osv tills du har ca 2 liter totalt (du kan ta det i med andra steg också - ex 2,5 dl nytt vatten innan varje mättillfälle) Nu skall du få en ganska linjär kurva på dina mätningar. Är den kraftigt olinjär kan du misstänka att andra störjoner är med.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja jag har osmos den är i princip helt ny kanske kört fram 200 liter max. Har faktiskt inte kollat i nyblandat kan ju vara en ide att kolla. Tanken har inte slagit mig faktiskt.

vänta minst 24 timmar efter du har tillsatt salt att mäta, annars så finns det risk för "störningar" i vattnet (gäller iaf fosfat)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja det kan du men det skall vara i stort sett noll. Har du egen brunn? Om inte - ring vattenverket och hör om nitratnivåerna. Får du utslag på RO vattnet så bör du undersöka att det inte är fel på din test.

MVH Lasse

Tackar :) Jag kollade nitrat och kh idag på ro-vattnet, nitrat 0 och kh slog färgen om på första droppen så osmos är ok. Nitraten i karet var idag tydligt 25 så är ju på gång nedåt. Införskaffade idag en bättre skummare så hoppas den drar ur lite också.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nja - olika typer av nitratfilter påverkar på olika sätt. Ett nitratfilter byggt på svavelkulor sänker pH och tär på alkaliniteten. Ett normalt denitrifikationsfilter som bygger på organiskt kol och anaeroba nedbrytningsbakterier ger normalt till stigande pH (beroende lite på om man lyckas lufta ut den bildade koldioxiden). Om dina bollar ser ut som små biobollar så är det nog deras normala denitrifikationsfilter byggt på organisk kolkälla. De har dock svavelbaserat också men de brukar vara små lite gula och små stavar.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad har du för värden i övrigt, och vad är det för märke på testerna?

pH, kh, ca, mg, salinitet mm?

//Marko 'DaTrucka' (via mobil).

salt 1025

ph 8,1

kh 8,2

mg 1350

ca 440

nitrit 0

nitrat <25

fosfat 0.07

ca och fosfat hanna checker, resten salifert och refraktometer.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ph är beroende på en hel del olika parametrar.

Så länge kh, ca och mg är inom vettiga marginaler så blir ph där det blir.

Genomluftning av vattnet fotosyntesen mm. spelar in med.

Ett värde mellan 8,0 - 8,3 är fullt normalt, det kan dippa och öka något över dygnet.

Om man har ett svaj på 0,5 uppåt och neråt över dygnet så ska man börja titta på orsaker.

//Marko 'DaTrucka' (via mobil).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När har du mätt pH? Ta ett pH precis innan akvariet tänds och precis efter det att huvudbelysningen släcks eller dimmas ner. Bara dessa värden skiljer sig normalt i de flesta akvarier med ca 0,3 i pH

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tackar:) ph nu ikväll låg på 8.2 så är ju kanon då. Även nitrat och fosfat börjar rätta till sig. Kollade fosfaten nu ikväll och den låg på 0.04. Tror allt beror på att vi matat lite mycket med fryst atemia. Hade även en sandvändande goby som vände upp och ner på varenda gruskorn, kan den ha varit lite orsak också kanske?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...