Gå till innehåll

Hur uppkommer fosfat i vattnet?


Dimorb

Rekommenderade inlägg

Undrar hur fosfat uppkommer i vattnet?

Trodde tidigare att det berodde på att man hade död materia i akvariet, ruttnande fiskar, övermatning eller dylikt men har nu kommit fram till att det inte enbart kan vara det.

Alla fiskar lever och jag matar inte mera än tidigare. Slutar jag mata så sjunker nitrat till i stort sett omätbart men fosfat stannar kvar så det kan ju inte ha att göra med övermatning, inte i så stor utsträckning i alla fall.

Visst lite fosfat följer säkert med matningen och oavsett om man har ny osmos eller inte. Men hur kan det komma sig att bakterierna tidigare, när man hade en gammal och sämre osmos, klarade av att bryta ner fosfaten medan de nu inte gör det när man har köpt en ny och bättre osmos?

Tacksam för reflektioner kring problemet.

Byter även vatten, 40 liter i veckan och skall göra mig av med 3 Z. Xanthurum om det nu kan vara det som är problemet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Först och främst så är inte fosfaten en produkt av någon process i akvariet , utan det kan finnas i allt du stoppar i akvariet. Vatten kan vara en orsak det är lätt att mäta, du kan även röra ut maten i lite vatten och mäta. LS kan asbsorbera en viss mängd, men till slut så kan den ej ta upp mer och så kan vara i ditt fall. Fosfaten bryts ej ner i någon större utsträckning(om du inte vill odla alger) så jag skulle rekomendera ett fosfatfilter och om du har alger så finns det en stor möjlighet att de försvinner.

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om man fyller på allt avdunstat vatten med kalkvatten kan det binda en del fosfat i utfällning. Jag vet inte om, men det kan kanske finnas en möjlighet att detta kan återgå till vattnet. Störst risk är det naturligtvis om pH sjunker så att den utfällda kalken löser sig igen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tillsätter inget kalkvatten och använder mig som sagt av en ny osmos.

Vattnet in i osmosen är kraftigt påverkat av fosfat men det utgående vattnet har inte ett spår efter fosfat.

Har funderat på ett fosfatfilter men vill ha ett som kan hänga på baksidan eller möjligtvis stå på golvet bakom akvariet. Har inte mer plats i burken.

Så fosfat är alltså inte en produkt av någon process i akvariet utan ett ämne som man, olyckligtvis, tillsätter genom andra faktorer som t.ex. vattenbyten?

Janne: Du skriver att fosfat vanligtvis inte bryts ner i så stor utsträckning i akvariet.

Finns det någon nedbrytning över huvudtaget?

Om det är nedbrytning som man talar om så kan väl inte stenen bli mättad utan det måste ju vara så att den inte hinner med att bryta ner all den fosfat som kommer till akvariet.

Har hört från en del att de har byggt upp bakteriekultur som bryter ner fosfat så kraftigt att de använder vanligt kranvatten med väldigt högt fosfatvärde. Vet dock inte om det stämmer.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Glömde säga att jag inte har några alger och att alla korallerna mår mycket bra.

Har en stor mängd med stenkoraller som man inte kan utläsa någon inverkan på men enligt testet så skall ju fosfat vara mindre än vad det är nu.

Kan fosfat uppkomma genom överbelastning i akvariesystemet?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fosså och Nilsen skriver (fast deras böcker är väl för gamla för att läsas, förutom av mig som också är gammal) i The modern coral reef aquarium vol 1: "Phosphate can also be found in organic compounds. It is set free in the decomposition process of plants, planktonic organisms, detritus or micro organisms..." vidare "Baylor et al. (1962) showed that phosphate can be removed from natural seawater very effectively by aeration - therefore simply by protein skimming. In artificial seawater the results were less convincing. The reason for this is probably that pure fresh mixed artificial seawater (not aquarium water) does not contain any organic pollutants. This shows that phosphate must be bound in an organic compound to be easily removed from the aquarium system by protein skimming."

Hm. Det verkar som att man inte effektivt kan skumma bort fosfat om man har för mycket nyblandat saltvatten. Kanske att det inte alltid är bättre att byta (för) mycket vatten.

André. Mitt förslag: Byt mindre vatten. Byt ev skummare. Byt ev salt. Sätt ev på en fosfatborttagare på osmosen (men du hade väl inget fosfat i osmosvattnet, så det är kanske onödigt).

M v h Michael

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Häng en påse med ett hekto Rowaphos eller Aquaphos i sumpen så är problemet borta om ett par dagar. Många av mina koraller blev alldeles bruna när jag lade i sten som innehöll en massa fosfat. Stenkorallerna fick färgen tillbaka efter en månad ungefär utan fosfat men mina "Parazoanthus gracilis" har inte fått tillbaka den än. Det ser litet skumt ut med en koloni där hälften är brungul men nytillväxten det senaste halvåret är alldeles ljusgul.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En del odlar alger i sumpen för att algerna binder bl. a. fosfaten, problemet som kan uppstå då är att odlingen krashar och då fälls allt ut som är bundet. LS bryter inte ner den absorberar, din sten kanske är mättad sen du använde din gamla osmos. Om du tror att du inte tillför någon fosfat idag, så kan du tillfälligt hänga en påse där det cirkulerar bra som Stig nämner.

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det finns ju effektiva material som Rowaphos som Stig nämner (finns säkert billigare som funkar lika bra) som funkar kanon för mig. Jag slängde i lite rowaphos i filterfacket till min skummare och har haft omätbara värden sedan dess.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo men jag körde det bara som silikatfilter och när silikatet var 0 så sålde jag det.

Silikatet är för övrigt fortfarande 0.

Fattar dock, fortfarande, inte varifrån fosfatet kommer. Kommer all fosfat i akvariet från sådant som vi själva stoppar ner?

Vad för saker är det isåfall. Det ända jag gör är att byta och fylla på akvariet med osmosvatten/blandat saltvatten som inte har något fosfat enligt testerna. I övrigt matar jag fiskarna :)

Mycket mer är det inte.

Sedan undrar jag också över korallerna. Att fiskar inte är lika känsliga för fosfat det har jag förstått.

Men hur kan det komma sig att när jag tidigare i mitt 540 liters akvarium hade fosfat så reagerade korallerna mycket och blev inte bra förrens efter en längre period. Men nu när jag enligt skolboken har känsligare koraller och samma fosfatvärden så kan jag inte se några tecken på att någon korall skulle må dåligt.

Det är en liten kluring.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...