Gå till innehåll

Boktipset


stigigemla

Rekommenderade inlägg

WOW!!!!! Vilken tråd!!!!:smiley20:

Synd bara att jag inte hittade den tidigare. Är det någon mer på en den som poängteras att den är på svenska samt Daniel Knops bok https://www.saltvattensguiden.se/produktguide/showproduct.php?product=73&sort=2&cat=3&page=1 som är på svenska? Varför jag frågar är att jag som nybörjare tycker det är svårt med akvarium och det gör det inte enklare på engalska.

Det är sånt här som nybörjare som jag vill hitta tidigt på forumet. Jag vet inte hur man ska göra det så det blir så.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag har lagt vantarna på de tre i Reef fishes serien (av Michael Scott W) som är utgivna än så länge och dem är verkligen bra allihop! Verkar täcka in så gott som alla arter inom resp familj som är intressanta för oss akvarister. Varje bok täcker in några familjer, finns bra beskrivningar om varje art, hur de lever i naturen och hur de är att hålla i akvarium. Dessutom inleds varje familj med en generell beskrivning och volym ett tar även upp olika biotoper och vilka fiskar som kan hittas var.

Kan verkligen rekommendera dessa om ni är ute efter böcker om fiskar. Men jag köpte volym ett i paperback, det kan jag inte rekommendera, den är tjock och slits fort, så lägg den extra hundringen för att få den inbunden.

Hoppas resten av böckerna i serien kommer snart!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sprung och delbeeks "reef aquarium 3" som huvudsakligen handlar om teknik och skötsel av saltakvariet - men mycket annat matnyttigt också! (dyr tyvärr!)

Sedan är saltakvariet för nybörjare (svensk text) av daniel knop också ett trevlig alster, med mycket nyttigt även för den mer rutinerade akvaristen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

Jag har nu fått min "Ultimate marine aquariums" och blev positivt överraskad.

Boken beskriver 50 kar typ "Månadens akvarium" med ett par undantag.

Han har fått med två av de äldsta karen med koraller i USA och några som står i offentlig miljö.

Det är en kortfattad beskrivning av tekniken till samtliga kar, ljus, cirkulation med mer.

Rör- och eldragning, stativ med mera är inte med i boken.

Bildmaterialet är av varierande kvalitet men i sammanhanget får man ta att de äldsta bilderna är från 1995 och alltså tagna med "Kemikamera" utan möjlighet att vitbalansera med mer.

Jag kan gott rekommendera boken men man hittar samma sak i princip om man bläddrar runt efter månadens kar på olika forum. Fast datorn har man ju inte i sängen när man är för slö att gå upp på söndag morgon.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Stig.

Skriver du in lite under produktguiden med!

Håller med vad du skriver. När jag fick hem denna bok jag med så blev jag besviken på vissa bilder. Mest intressant var de olika biotoperna de tog upp och hur de skulle vilja göra om sina kar om de fick möjlighet. Tycker att de akvariet under kapitlet Algae-Filtred System var intressant med det lilla Refugiumet i det stora och på så sätt kontinuerlig matning i huvudkaret med olika hjuldjur och räkdjur

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag köpte nyligen "THE REEF AQUARIUM Science, Art and Technology" av Delbeek och Sprung. Det är min nya bibel. Mycket detaljerat och välskrivet om dom områden den handlar om. Exempelvis så omfattar kapitlet "Calcium, Alkalinity and pH Maintenance 48 sidor. Kapitlet om filtrering - skummare, UV-C, nitratfilter, DSB osv osv omfattar 156 sidor. M.a.o. förhållandevis djupgående beskrivningar för att vara en bok avsedd för hobbyister.

Det är mycket teknik, man kan lägga undan katalogerna från kjell & CO och Teknikmagasinet ett tag. Boken refererar ofta till speciella tillverkare, märkesangivna produkter samt webbsidor. Det finns för och nackdelar, när det gäller produkterna finns kanske inte allt som omskrivs att tillgå i Europa. Dom webbsidor som det hänvisas till kanske i vissa fall är "färskvara" och inte finns kvar om några år. Om detta kan betraktas som nackdelar så är det dom enda jag kan hitta hos den här boken.

Är du saltvattensakvarist så rekommenderar jag varmt den här boken.

Är du saltvattensakvarist och intresserad av tekniken så rekommenderar jag den mycket mycket varmt!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har nu läst (nästan) hela The Conscientious Marine Aquarist: A Commonsense Handbook for Successful Saltwater Hobbyists som är en (nybörjar?) handbook. I mitt tycke mycket bättre än saltvattensakvariet av Knop (tjockare och mer innehåll, 470sidor). Det man kanske saknar är lite mer vattenkemi.

Mycket bra information om uppstart och fällor för saltvattenakvaristen.

imagesip0.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bara som ett tips för de som inte redan visste.

När man shoppar från Amazon så bör man köpa från USA och inte England.

Stor skillnad i priset för Conscientious Marine Aquarist: A Commonsense Handbook for Successful Saltwater Hobbyists.

Från USA (ink frakt 9-17 dagar) $34.5 = ca 255 kronor

Från England (ink frakt 4-7 dagar) £35 = ca 475 kronor

Jag brukar vilja ha saker fort, men med denna prisskillnad ....

[Edit] Till USA priset lär det ju dyka upp moms och tull, men det skiljer fortfarande en hel del.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 månader senare...

Jag vill också rekommendera dem andra utgåvan av The modern coral reef aguarium av Fosså, Nilsen är mycket bättre än den första (trots jag har handsignerade ex.)

The Reef Aquarium av Julian Sprung och Charles Delbeck är mycket bra för den som gillar invertebrater.

Corals aquick referens guide av Julian Sprung ger en snabb guid till frågor om koraller

Fjärils och kejsarfiskar band 1 o 2 av Roger Steene ochGerald Allen är en klassiker som trots att den handlar om arter runt Australien täcker det mesta.

Atlas of marine aquarium fishes av Warren Burgess, Axelrod m.fl är en annan klassikier som inte bör saknas

En nykommling är Surgenfishes, rabbitfishes and their relatives av Rudie Kuiter och Helmut Deblius. Den täcker alla kända arter till 2001.

Då jag har nästan 200 akvarieböcker i mitt bibliotek så slutar jag med dessa.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...