Gå till innehåll

Kar i kök


Suma

Rekommenderade inlägg

Hej nu är jag här.

Den tiden är snart förbi när man tillbringade matrasterna framför televisionsapparaten ( TV:n ). Positioneringen av mitt nästa kar, förövrigt mitt första salt, blir i direkt anslutning till matbordet.... och med skymningssol.Bifogad bild får väll ses som en inriktning och det skulle förvåna mig storligen ifall det färdigbyggda resultatet kommer att påminna om denna vy. Kommer att posta lite bilder löpande men räkna inte med någon högre frekvens..måttot är och förblir: Fort och fel. / mvh Mats.

post-7468-14468928809641_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 90
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Jag har något liknande också med skymningssol. Det blir kanon fint när solstrålarna kommer in i karet. Lycka till!

Tack lycka kan man aldrig få för mycket av även om gladast vinner.. Att använda speglar för att LEDa solen ner i karet skulle var ett spännande projekt...men inte just nu. Skiss på karet , begagnad 60 kub borr 4 hål.

post-7468-14468928809819_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Jag tycker mig känna igen lägenheten lite på bilderna. Kan det vara så att du tidigare gjort ganska omfattande projekt med bland annat mangrove och tanganyikafiskar tidigare, men då på ett annat forum? Om det är så kan jag upplysa alla läsare här om att vi kan se fram emot en väldigt spännande projekttråd med rolig, lite annorlunda beskrivande text till. Hehe bara en sån här sak:

"Exilregering är det styrelseskikt vilket gör att den excentriske nörden kan leva konfliktfritt"

Haha en pärla i uttrycksform!

Välkommen Suma!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack Keller för denna värmande välkomsthälsning.Det är tydligt att den på Intenätet utlovade anonymitetens slöja har fallit. Det är en helt korrekt iaktagelse, köket har tidigare förekommit misstänkta suspekta sammanhang. Dock kommer den middag som tillrättas att ha en helt annat smak.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Här är en till som lever i konfliktfritt (men kanske lite tråkigt) hem med akvarium i köket. Det man skall tänka på med akvarium där är att absolut inte glömma stekpanna eller annat med teflon på plattan. Teflon på hög temperatur är bokstavligen döden i grytan för allt akvarierelaterat, somligt annat också.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Detta blir ju kanon gött. Va det inte du som byggde "akvareilåda" bakom ett kar som vart jäkligt fränt?

Ja hemlagat för egen hand blir ju alltid kryddat rätt.Jag har ett bygge "Nostalgihörnan, Bakgrundslåda"....som fortfarande står kvar i hallen...

Här är en till som lever i konfliktfritt (men kanske lite tråkigt) hem med akvarium i köket. Det man skall tänka på med akvarium där är att absolut inte glömma stekpanna eller annat med teflon på plattan. Teflon på hög temperatur är bokstavligen döden i grytan för allt akvarierelaterat, somligt annat också.

Tack Bygert för denna information.Själv har jag vid riskanalysen av akvarieplacering i köksutrymme värderat "Snubbla på Pizza kartong" som högst.Detta beroende främst på den höga sannolikhet men även allvarlighetsgraden får en hög värdering.

Bygget fortskrider och man kan börja skönja formerna på skelettet till rampen.Utan att tulla på sanningen kan man ju skrävla med att man borrat och gängat hela helgen när man är tillbaka på jobbet på måndag... Ramen består av en söndersågad Alurätskiva på 2M från Hornbach. Bild bild >>

post-7468-14468929050585_thumb.jpg

post-7468-14468929050327_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja Ted64 alla ska vi den vägen vandra.Nostalgi lär ju per definition vara "Framtiden sedd genom en skrattspegel" detta enligt min kände kusin Marakka Marakkas smått makalösa nyårstal 1964.

Lite mer pysselbilder på ramp... I mitten 100W 20000K / 450nm ..runt samsas 3 st 20W 420/430/445nm + 2st 20W 10000K + 1 st 10W 660nm.... 100W 90-lins de övriga 60-linser.... Rastret ska jag kolla hur det funkar, skulle slängas iallfall.post-7468-14468929068336_thumb.jpg

post-7468-14468929068107_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ser ju jäkligt bra ut.

Enkelt med rätt råvaror...Lådan består av delar från IKEA köksavdelning: Lådfronten Rubrik i rostfri beklädnad...det är ju ett kökkar...

Tyvärr var 60 linserna fellevererade, orkade inte returnera till HK utan snickrade ihop lite halvprovisoriska fästen. Inte nöjd men får va så tillsvidare...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Riktigt snyggt bygge :)

Mvh Tribiani / Daniel

Seriöst ljusbygge!

Tack för de uppmuntrande kommentarerna.Det är dock utom all tvivel så att, ifall jag läst lite mer aktivt på detta forum innan jag beställde en del detaljer, så skulle det blivit både snyggare och mer seriöst..Tanken var att jag skulle hänga rampen med IKEA skenor i taket för att enkelt kunna dra den helt åt sidan... men får kolla så att rampen inte blev för tung först...http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/00079362/

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för de uppmuntrande kommentarerna.Det är dock utom all tvivel så att, ifall jag läst lite mer aktivt på detta forum innan jag beställde en del detaljer, så skulle det blivit både snyggare och mer seriöst..Tanken var att jag skulle hänga rampen med IKEA skenor i taket för att enkelt kunna dra den helt åt sidan... men får kolla så att rampen inte blev för tung först...http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/00079362/

Tack, du har hittat precis det jag funderat på :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lite mer pysselbilder på ramp... I mitten 100W 20000K / 450nm ..runt samsas 3 st 20W 420/430/445nm + 2st 20W 10000K + 1 st 10W 660nm.... 100W 90-lins de övriga 60-linser.... Rastret ska jag kolla hur det funkar

Jösses! Den ljusrampen förtjänar ju en separat tråd! Snyggt! Intressant kombination av LED'ar åxå! :-) Har du provat att jämföra med och utan raster? Vad använder du för drivning/styrning?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Har mest slöat och gjort om igen och igen och igen men nu hänger rempaen där och funkar som tänkt ännu sålänge. Fick lite pryttlar från Fishstreet å ikea, så måste väll planera sumpan nu...bilder säger mer än ordpost-7468-14468929182097_thumb.jpg

post-7468-14468929180438_thumb.jpg

post-7468-14468929180684_thumb.jpg

post-7468-14468929180915_thumb.jpg

post-7468-14468929181135_thumb.jpg

post-7468-14468929181373_thumb.jpg

post-7468-14468929181615_thumb.jpg

post-7468-14468929181859_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Ligger lite lågt eftersom det är som det är som det är.... Blev mycket kladd med silikon för att få sumpen tät.. lite besviken på mig själv, får väll skylla på nån oskyldig ifall det ska hackas på.Bakstycket på bänken opak plast med belysning bakom, får vällse om det blir bra. Hängt dit lite rostfria paneler + en dörr...Blir snart till att limma PVCn.post-7468-14468929351302_thumb.jpg

post-7468-14468929351032_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...