Gå till innehåll

Att få ner nitraten med svavelgranulat


vahagn

Rekommenderade inlägg

Rätta mig om jag har fel, men funkar nitratfilter med svavelgranulat genom att man låter akvarievattnet strömma genom filtret, right? Är det nåt speciellt med mängd vatten som ska trömma genom eller nåt med det hela? Vad jag är ute efter är allstå varför man inte kan bara använda kära strumpbyxan och fylla den med granulaten och lägga den i ett av sumpens fack? Eller är jag helt ute och cyklar i lagunens djungel? :snurrig:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Rätta mig om jag har fel, men funkar nitratfilter med svavelgranulat genom att man låter akvarievattnet strömma genom filtret, right? Är det nåt speciellt med mängd vatten som ska strömma genom eller nåt med det hela? Vad jag är ute efter är allstå varför man inte kan bara använda kära strumpbyxan och fylla den med granulaten och lägga den i ett av sumpens fack? Eller är jag helt ute och cyklar i lagunens djungel? :snurrig:

Nej då detta stämmer till en del.

Att ha granulatet i en strumpa går inte själva tanken med detta filter är att det skall vara en genomströmmning och bilda en anarob miljö (sur) med sakta genomströmmning

1. Finns moduler med intern cirkulation tex AquaCare 75 denna har en pump på 300L/H som internpump

2. Modell plaströr med vatten in - svavelkulor - vatten ut

Båda funkar säkert lika bra men har förstått ändå att den med interna cirkulationen är mer driftsäker.

Det gäller bara att man har ett filter innan filtret (de båda modellerna) så att ingen skit kommer med och sätter igen filtret som inte är bra.

Öppnar man ett sådant här filter som är igång så luktar det röten/rutten ägg :smiley20:

det gäller dock att ta det försiktigt då man sätter igång så man ej chock sänker nitratet i karet utan bättre att ta det under en bra tid och sänka värdet under detta.

Det gäller dock att följa instruktionsboken och hur andra kört igång för att det skall funka bra

Flödet in i reaktorn beror på hur långt man kommit i inkörningen har jag fattat rätt men efter detta så 1droppe ut per sekund

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När man lägger ett ämne i "strumpan" i sumpen så måste ämnet släppa något ifrån sig. Meningen med ex. aktivt kol & svavelgranulat är ju att det skall dra åt sig giftiga ämnen. Så det är därför man bör ha ett slutet system där vattenflödet är konstant.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När man kör ett nitratfilter,

så måste det vara "tätt" så att syrerikt vatten bara kommer in i mycket begränsande mängder typ någon vattendroppe i sekunden.

När man kör i gång filtret, så startar man med en droppe i sekunden och när filtret är igång efter ca 1 vecka, så kan man succesivt öka flödet något till typ 10 droppar i sekunden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

OK! Här är det väl tal om att förvanlda nitraten till kvävgas så det är väl därför man ska göra som ni förklarat. Men i andra fall som man ska ta bort saker genom att binda dem till filtermaterialet (t.ex. fosfat och silikat) så gär det väl att ha mediet i en strumpa hängande. Fast jag antar att man ska ta bort den efter ett tag så att det inte börjar "läcka".

OK, då vet jag det. Tack!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

OK! Här är det väl tal om att förvanlda nitraten till kvävgas så det är väl därför man ska göra som ni förklarat. Men i andra fall som man ska ta bort saker genom att binda dem till filtermaterialet (t.ex. fosfat och silikat) så gär det väl att ha mediet i en strumpa hängande. Fast jag antar att man ska ta bort den efter ett tag så att det inte börjar "läcka".

OK, då vet jag det. Tack!

Kör med rowaphos i en strumpa hängande i sumpen. Livslängden beror på PO4 (Phosfat) koncentrationen i karet. Kör med 200gram i karet

Sillicat filter kör man på osmosvattnet men har ej inhandlat någon sådan ännu.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo, jag körde med rowaphos när det såg värst ut med kiselalgerna (och har fortfarande rowaphosen i sumpen) men nu är den borta och kvar är nitratproblemet.

Har köpt lite macroalger idag för att åtminstone bli av med en del på det sättet. Få se om det hjälper tillräckligt eller inte.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...