Gå till innehåll

Stora akvarier och hållfasthet i golv


Krillo

Rekommenderade inlägg

Funderar nu på ett större akvarium på runt 600-700 liter. Man börjar ju osökt att fundera hur det blir med hållfasthet i golvet? Akvariet kommer ju hamna på entréplanet i vår villa. Eftersom entréplanet även är taket till källarvåningen så hamnar ju akvariet på ett regelverk. Hur är det med hållfasthet? Jag tror ju att golvet utan problem klarar det men det blir väl osvikligen vissa sättningar? Hur försäkrar man sig om att akvariet inte rämnar? Finns det riktlinjer? Ni med stora akvarier, vad är er erfarenhet?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är inte så jätteviktigt egentligen i de flesta hus hur många liter akvariet är på, det viktiga är hur högt akvariet är, dvs trycket per kvadrat cm/dm/m. Är ditt akvarie 50 cm högt? Isf lämnar det lika högt tryck på golvet som en 125 liters kub och en sådan skulle du antagligen inte ens fundera på om det var lämpligt att ställa på golvet :-)

Är det standardmått på ditt kar så är det kanske 60 cm iofs men det är inte för massiv ökning. Det viktiga är att trycket fördelas ut över ytan bra, gärna så att trycket fördelas ut jämt över hela bottnen på bänken.

En bokhylla till exempel lär antagligen ge mer tryck mer yta än ett 60 cm högt akvarium, men hur ofta rämnar bokhyllor?

Men jag lämnar dörren öppen om någon har bättre expertis än jag inom området.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nja ja håller med dig Daniel till viss del. Men nu är ju golvet uppbyggt med träreglar och då kan man inte riktigt tänka sådär.

Du har rätt i att det blir samma kvadrat cm/dm/m tryck på golvet men du har inte tänkt på att det är ju träreglarna som ska bära upp allt i slutändan.

Jag tycker att du Kristian ska ta reda på om det är uppreglat cc30 eller cc60. Troligen är det cc60 på golvreglarna.

Hur lång är det mellan upplag/bärlinorna.. Alltså hur lånkt är rummet i den rikten som reglarna ligger i.

Du kan också ställa dig där karet ska stå och sen låter du nån annan stå och hoppa brevid.. Då känner du hur mycket golvet svajar. :)

Själv så har jag mitt 600l + sump ca130l på 170reglar som ligger cc30. På det så har jag 22mm spån + 28mm trägolv som fördelar ut trycket över reglarna. Jag har även satt en stämp under grunden som bär upp reglarna ännu mer. Jag har bara 2.5m mellan upplag för mina reglar. Mitt värkar hålla iallafall!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du kan inte se nått nereifrån källaren? Typ märken från skruvar i taket? Nja det är nog inte helt lätt att se det om man inte har erfarenhet av just ditt hur.. Men ett hus från 88 är det säkert cc60 reglar 22spån och plastmatta eller hur ser golvet ut idag?

Ett sätt är ju att stämpa upp i källare under karet. Kanske finns plats för att ha sumpen i källaren? En smart lösning då man kan bygga en större sump med plats för olika filter m.m.

Det finns laserlod som man ska kunna söka upp reglar med men det är ju inget man går och köper bara för det. Tror inte dom funkar så bra.. :/

Det är svårt att veta hur mycket ett golv kommer att sätta sig.. Men bygger du en stadig bänk så bör det inte vara några problem.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 10 månader senare...

Har handlat hus och ska bygga stor burk, 180 x 180 x 75 cm. Huset har en gammal betongplatta från !! 1959 !! tro det eller ej men så är det. Reglarna ligger tvärs över rummet som är 4,5 m tvärs över, på ritningen ser det ut som reglarna ligger direkt på plattan och fuktskyddet. (Konstig konstruktion?!) C/C 600 med spån ca 2 cm och masonit ca 0,5 cm samt 2,2 cm parkett. Kommer det att hålla? Räknar kalt med en vikt med sumpar, frag burk, RO/DI resevar samt LS, glas och bänk på 3,5-4 ton!

Tony

PS. ...eller måste jag vänta på den nya tillbyggnaden???

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...