Gå till innehåll

Lagges kub, 200 liter


Laggeman

Rekommenderade inlägg

Efter ett knappt år med mitt stora 750-liters system så har det bli dags att trappa ner, både på storlek och på tiden jag lägger på mitt kar. Beslutet är taget efter många veckors fundering och det bottnar i att vår son växer upp och tar sin tid och jag får mer att göra på jobb vilket resulterar i längre arbetsdagar så ofta jag vill, vilket iofs är positivt rent ekonomiskt, men det tar också energi från tiden med karet.

Allt är i princip sålt nu av hårdvaran, det kvarstår i princip all sten och de flesta korallerna, en del kommer att flytta med det gamla karet till nya ägaren.

Om karet:

Tanken med det nya karet är att köra det så enkelt och självgående som jag gjort förut, fast med än mindre jobbande med det i den mån det går.

Karet blir ett helglaskar med 3 sidor i optiwhite 57x57x55cm (eventuellt blir höjden också 57cm så det faktiskt blir en kub), borrat i botten med 3 hål, två ner och ett upp, en beprövad metod jag finner klockren för mina behov. Hålen blir 3x25mm, hävert och evakueringsrör ner och ett rör upp som kommer gå upp över ytan och säkerhetsborras så att hävert ner bryts vid strömavbrott.

Avrinning kommer att ske i höger bakre hörn, sett framifrån, eventuellt som en rak snedställd hörna, annars en traditionell box. Jag har för avsikt att klä hela baksida och box med LS/död sten som binds samman med revcement för att dölja baksidan helt, lite som hemmagjord revkeramik.

Tekniken då:

När vattnet kommer ner i sumpen ska det finnas en skummare, reaktor till fosfatmedia, och returpump. Ingen biopellets denna gången då jag klarar mig fint på VÄS från min doserpump's 4'e kanal.

Utöver detta kan det bli ett refugium också, beroende på hur jag får till sumpen. Jag har en önskan om att montera på en genomföring med kran och slangkoppling på sumpen så att jag kan tömma det stora facket för vattenbyten den vägen via en lång slang till golvbrunnen i grovköket som är vägg i vägg med köket där karet ska stå.

I sumpen kommer jag att ha min GHL SA4'a som ska dosera balling, lika tidigare då jag fortsättningsvis kommer att ha lite stenkoraller, och jag är nöjd med det jobb som ballingen ger, dvs blanda nya dunkar en gång var 4'e månad eller så, och det passar mitt schema.

I karet kommer jag att till en början köra med en Tunze 6095'a, och tanken är att bygga ut med en styrbar modell till, om det blir samma storlek eller en 6055'a tex får framtiden utvisa.

Belysning kommer att bli Maxspect Razor 120W, 16000K. Hade gärna dragit ett DIY till med Jannes förträffliga kort, men tiden till det finns tyvärr inte.

Bänken:

IKEA Faktum bänkskåp: 60x60x70 med ställbara ben har redan inhandlats och monterats så jag kunde kontrollmäta hur mycket plats jag behövde till karet och det stämde med mina beräkningar, så nu är det två veckor tills karet kommer. Bänken kommer att stagas upp invändigt, planen är att klä med plyfa på skåpets hela insida och måla detta med en högblank vit färg och att skapa en liten "låda" i skåpet där sumpen står i så att eventuella spill inte åker ut och förstör bänken. I sumpen kommer en del att delas av till färskvatten också, får se hur stor del jag kan undvara. Täcksidor och dörr är i off-white, samma som övrig inredning i köket, och tjejens reaktion idag när den var klar var typ ingenting, vilket får se som väldigt positivt i frågan. :) Det som ska till är ett handtag och en sockel, och då vi ska sätta ny sockel på hela köksinredningen så småningom, så blir det samma färg på akvariebänken med.

Jag tror att jag har fått med allt som är klart så här långt, bilder kommer så fort det ska börja monteras saker i skåpet och karet kommer på plats. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kör med kub mått! 4-lika sidor

Gör inte ytavrinningsboxen för liten, min är för liten så häverten hinner ej svälja alt å då den är igång så drar den luft å slörpar. Kör med durso nu å ett vinande ljud som följ i slang å evakrör.

Jag funderar plocka ner mitt jag å göra om boxen till lite större då jag tror detta skulle hjälpa. Jag kör nog bara 800l/h upp Max..

Gött att du testar men en razor, jag är skälv sugen å att köpa en led ramp men som i din sitts pengar å barn så hinns det inte med...

/Christian

"Skrivet från en mobilenhet med tapatalk"

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kör med kub mått! 4-lika sidor

Gör inte ytavrinningsboxen för liten, min är för liten så häverten hinner ej svälja alt å då den är igång så drar den luft å slörpar. Kör med durso nu å ett vinande ljud som följ i slang å evakrör.

Jag funderar plocka ner mitt jag å göra om boxen till lite större då jag tror detta skulle hjälpa. Jag kör nog bara 800l/h upp Max..

Gött att du testar men en razor, jag är skälv sugen å att köpa en led ramp men som i din sitts pengar å barn så hinns det inte med...

/Christian

"Skrivet från en mobilenhet med tapatalk"

Funderar som sagt på att dra upp måttet så den blir liksidig när jag ändå håller på. Hur stor är din box Christian? Hur många cm kan har du?

Fick ett tips om att 1dm kam sväljer 1000l/h, så det blir till o se hur stor man gör kammen.

Frågan är hur mycket ett 25mm rör sväljer med hävert..?

Lycka till med nya karet!

Du har snart ett 1000 liters ska du se ändå ;)

Mycket bilder vill vi ha, så jag vet hur jag ska göra mitt nya till vintern :)

//Rasmus

Tack Rasmus!

Nej, nu får detta gå ett bra tag, sen får vi se vad framtiden ger, men jag tror att detta blir stående ett ganska långt tag nu då jag inte har tid, ork eller lust att sätta upp ett större kar igen på länge. :)

Ska bli spännande och se hur du får till det. Lägg upp mycket bilder så man kan snappa upp lite tips å trix

Bilder kommer som sagt så fort det börjar röra på sig, och jag har en förkärlek till att fotodokumentera både för min och andras skull, så bilder kommer et säkert att bli. :)

Roligt att du behåller hobbyn Jimmy! Se på min lilla plaskbalja, pyttefjuttig men det är vad jag har råd/tid/plats med och är lika glad för det :)

Blir spännande att se hur denna kuben blir, mycket bilder och uppdateringar vill vi ha! :)

Ja, man kan inte lägga ner helt, då skulle man ju börja klättra på väggarna. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag har 2x13cm invändiga mått på ytavrinningsboxen. (7,6liter)

Har testat olika knep för att få det funka. Kör med 25mm rör med kran men ändå så vandrar nivån å sedan blir det slurp. Har testat att ha hävertröret nere vid botten så nivån kan variera men samma resultat.

Spelar ingen roll då vatten volymen är 110 liter så 800-1000 liter räcker ju i timmen men ska jag ha sumpen i källaren å en annan pump som orkar upp så vill jag ändå vara garderad att det funkar med hävert.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag har 2x13cm invändiga mått på ytavrinningsboxen. (7,6liter)

Har testat olika knep för att få det funka. Kör med 25mm rör med kran men ändå så vandrar nivån å sedan blir det slurp. Har testat att ha hävertröret nere vid botten så nivån kan variera men samma resultat.

Spelar ingen roll då vatten volymen är 110 liter så 800-1000 liter räcker ju i timmen men ska jag ha sumpen i källaren å en annan pump som orkar upp så vill jag ändå vara garderad att det funkar med hävert.

Ja det var ju inte mycket direkt, då förstår jag att det kan variera i boxen.

Kanske du hade kunnat fixa en balkong likt de på RSM'en? Större upptill och mindre nedtill, det behövs ju lite tryck ovanifrån för att boxen inte ska tömmas och fyllas om vartannat.

Trevligt Jimmy. Ska bli kul att följa tråden..

Tack Nicklas.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hej Jimmy , boxen behöver inte vara större än att du får ner handen , ett 20mm rör sväljer en Eheim 1260 och ett 25mm sväljer en laguna 6000 , sätt ett perforerat rör i botten på yt boxen , evak röret gör du i lite olika längder så du kan prova dig fram , snesåga toppen på röret och ställ vatten ytan ca 1cm under ytan i karet och skippa kammen , det blir garanterat tyst , hålrör finn på meter vara , annars så sitter det i patronfilter jula modell , borra gärna ett extra rör det är det värt , en snigel på fel ställe kan orsaka mycket , och du behöver bara limma röret upp från sumpen , alla andra gör du lösa , ska du borra 20-25 eller 25-32 ? mvh stefan

post-1262-14468928931482_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har inte läst allt så noga nu så jag kanske är helt fel ute, men du borde absolut köra med en flervarvig kran för stypning av "häverten" för att få lite precission på strypningen av flödet ner.

MVH /Janne

Har funderat på det också, och jag tror jag ska se om jag kan få hem en lämplig kran, får börja omvandla mm till tum o räkna på det bara. :)

hej Jimmy , boxen behöver inte vara större än att du får ner handen , ett 20mm rör sväljer en Eheim 1260 och ett 25mm sväljer en laguna 6000 , sätt ett perforerat rör i botten på yt boxen , evak röret gör du i lite olika längder så du kan prova dig fram , snesåga toppen på röret och ställ vatten ytan ca 1cm under ytan i karet och skippa kammen , det blir garanterat tyst , hålrör finn på meter vara , annars så sitter det i patronfilter jula modell , borra gärna ett extra rör det är det värt , en snigel på fel ställe kan orsaka mycket , och du behöver bara limma röret upp från sumpen , alla andra gör du lösa , ska du borra 20-25 eller 25-32 ? mvh stefan

Tack Stefan, att köra utan kam kan man ju göra om man kör med perf-rör eller galler på toppen, så blir kanske den lösningen. Vart kan man hitta hålrör likt det på bilden?

Jag hade tänkt att borra 3 hål för 25mm rör utvändigt mått.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kör med Kam. Är ett helsike att få bort ev fisk som åkt över för de stressat eller sovit vid ytan å åker ner....

Jag har satt Fragg raster istället upptill som skydd

TYvärr så har min PVC Membranventil gått sönder å denna var grym bra på att ställa in nivån..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Men du ska ju köra balkong! Vem har lurat i dig det här dumma? Balkong hela vägen ibak är det enda rätta utan fånig kam. Med 57 cm balkong så kan du ju svälja säkert 8000 liter utan att ytan blir helt tokig(utan kam, med kam är det bara att be om problem med ett sådant flöde...), perfekt för dina pumpar du säljer. Så slipper du ha tråkiga streamers med utan kan sköta cirkulation och retur med en enda pump. Jag har skissat löst på en lösning för ditt kar några dagar här i mina mörka vrår...

Det är dölätt att fiska upp fiskarna från balkongen, jag hade en fisk i min igår morse. Tog under 10 sekunder att plocka upp fisken med handen och släppa tillbaka den. Inget svärande med håvar och stressade djur här :-)

Det är nyttigt för dig att ha karet lite ut från väggen med, då blir det mycket lättare att titta in i karet från sidan i bak.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Men du ska ju köra balkong! Vem har lurat i dig det här dumma? Balkong hela vägen ibak är det enda rätta utan fånig kam. Med 57 cm balkong så kan du ju svälja säkert 8000 liter utan att ytan blir helt tokig(utan kam, med kam är det bara att be om problem med ett sådant flöde...), perfekt för dina pumpar du säljer. Så slipper du ha tråkiga streamers med utan kan sköta cirkulation och retur med en enda pump. Jag har skissat löst på en lösning för ditt kar några dagar här i mina mörka vrår...

Det är dölätt att fiska upp fiskarna från balkongen, jag hade en fisk i min igår morse. Tog under 10 sekunder att plocka upp fisken med handen och släppa tillbaka den. Inget svärande med håvar och stressade djur här :-)

Det är nyttigt för dig att ha karet lite ut från väggen med, då blir det mycket lättare att titta in i karet från sidan i bak.

Anledningen att jag inte ska köra banlkong är att jag vill ha skåpet och karet hela vägen in till väggen, lite för att det ser klart bättre ut, och lite för att tjejen också ska vara nöjd. Hapy wife, happy life som det så fint heter. :)

Men har du en snygg lösning så är et mer än välkommet!

Visa gärna din skiss mikoto om det är ok lagge? Vill själv ha en vettig lösning men vill inte kapa din tråd allt för mycket;)

Kör hårt, ju fler som kommer med bra tips desto bättre!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kör hårt, ju fler som kommer med bra tips desto bättre!

har inte så många tips just nu, är mest helt vilse när det gäller sump och ytavrinning trots några år på guiden med mycket läsande. Men kommer jag på något så delar jag gärna med mig.

//Fredrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Anledningen att jag inte ska köra banlkong är att jag vill ha skåpet och karet hela vägen in till väggen, lite för att det ser klart bättre ut, och lite för att tjejen också ska vara nöjd. Hapy wife, happy life som det så fint heter. :)

Men har du en snygg lösning så är et mer än välkommet!

Kör hårt, ju fler som kommer med bra tips desto bättre!

Sätt en passbit mellan skåpet,karet och väggen eller om karet går kant i kant med bänken, en list som täcker mellanrummet + bakgrundskanten alltså ut på karet o bänken

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Men du ska ju köra balkong! Vem har lurat i dig det här dumma? Balkong hela vägen ibak är det enda rätta utan fånig kam. Med 57 cm balkong så kan du ju svälja säkert 8000 liter utan att ytan blir helt tokig(utan kam, med kam är det bara att be om problem med ett sådant flöde...), perfekt för dina pumpar du säljer. Så slipper du ha tråkiga streamers med utan kan sköta cirkulation och retur med en enda pump. Jag har skissat löst på en lösning för ditt kar några dagar här i mina mörka vrår...

Det är dölätt att fiska upp fiskarna från balkongen, jag hade en fisk i min igår morse. Tog under 10 sekunder att plocka upp fisken med handen och släppa tillbaka den. Inget svärande med håvar och stressade djur här :-)

Det är nyttigt för dig att ha karet lite ut från väggen med, då blir det mycket lättare att titta in i karet från sidan i bak.

Tänkte du att balkongen skulle sitta på in- eller utsidan förresten?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...