Gå till innehåll

Lagges kub, 200 liter


Laggeman

Rekommenderade inlägg

Trevligt att du bröt ihop och kom igen så snabbt.

Den är hobbyn både ger och tar.

Tack Larry! Jo, det är ett starkt gift, man känner sig som man tänker sig att alkoholister eller andra drogberoende gör. :)

Kul Jimmy :)

Kanske dax för någon bild snart då?

Sent from my Xperia Z1 using Tapatalk

Får se vad morgondagen kan inbringa, blir eventuellt någon korall till.

Härligt att höra att du har startat upp igen Jimmy :-) får vi kanske en bild ikväll?:-D

Skickat från min C6903 via Tapatalk

Inte ikväll, men eventuellt imorgon.

Muralisen är ett gott val efter en krasch. De brukar äta cyano från sanden och det är ju något som brukar komma efter en krasch.

Tack Stig. Fisken sköter sig och håller sig på botten. Inte en fläck av cyano än så länge, antagligen för att jag tömde karet helt och spolade av det som var kvar med kranvatten ett par omgångar innan jag saltade upp karet igen och la tillbaks en del av stenen. Annars är det fosfatremover som finns i karet nu förutom skummaren som töms med jämna mellanrum.

Har ju även lagt i en säck på 9kg med Red Sea levande sand samt doserat rätt så hårt med uppstartsbakterier under hela uppstarten, det kan ju ha haft en positiv inverkan på karet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Upptäckte häromdagen att en mussla som sitter ganska högt upp på bakgrunden överlevt min ganska omilda behandling med tömning av karet, fyllning med (kallt) kranvatten ett par omgångar och sen uppsaltning direkt i karet. Tålig liten rackare. Även (minst) en mini-nassarius som kläckts i karet innan kraschen har överlevt i sanden genom samma behandlingar.

I övrigt rullar det på i sitt lugna mak, fisken tuggar sand och har hittat sitt hem under en platt sten med lite skivor på.

Tog lite bilder på invånarna igår kväll, ska se ifall jag kan få in dem i datorn så jag kan lägga upp dem här också.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Var förbi Zoogiganten idag och efter lite velande så blev det en del inköp gjorda. Jag var först sugen på ytterligare någon mussla, men så blev det helt andra saker till slut. :)

5 kolonier med knappar i härliga färger, rosa, blå, gröna, orange, röda och lila. Allt blandat på 5 stenar.

1 sten med Goniopora

1 Trachyphyllia geoffroyi i rätt/neongult & silverstreck

1 par med Doryrhamphus excisus, ca 4cm långa och simmar tätt ihop hela tiden. Riktigt roliga att se, även om de verkar gömma sig mycket för tillfället. Antar att de blir vågligare med tiden, precis som min sandvändare som jag numera kan gå förbi utan att den dyker ner i sin håla en längre stund.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

K

Var förbi Zoogiganten idag och efter lite velande så blev det en del inköp gjorda. Jag var först sugen på ytterligare någon mussla, men så blev det helt andra saker till slut. :)

5 kolonier med knappar i härliga färger, rosa, blå, gröna, orange, röda och lila. Allt blandat på 5 stenar.

1 sten med Goniopora

1 Trachyphyllia geoffroyi i rätt/neongult & silverstreck

1 par med Doryrhamphus excisus, ca 4cm långa och simmar tätt ihop hela tiden. Riktigt roliga att se, även om de verkar gömma sig mycket för tillfället. Antar att de blir vågligare med tiden, precis som min sandvändare som jag numera kan gå förbi utan att den dyker ner i sin håla en längre stund.

Roligt att det går bra nu häftig kantnål du köpt trachyphyllia är snygga :smiley20: mvh Ola.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack, ja det rullar på nu. Man får se till att uppdatera karet lite innan sommaren tar över med trädgårdsgöra och allt vad det innebär, man kommer ju inte och sitta och glo in i karet så mycket under sommaren, men man vill ju ge det en chans att växa ihop lite så man kan glädjas åt det till hösten igen. :)

La förresten en beställning på 10 Pulcherrimus också så vi får hoppas att de kan komma så småningom, verkar inte vara den vanligaste anthias-arten på listan...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack, ja det rullar på nu. Man får se till att uppdatera karet lite innan sommaren tar över med trädgårdsgöra och allt vad det innebär, man kommer ju inte och sitta och glo in i karet så mycket under sommaren, men man vill ju ge det en chans att växa ihop lite så man kan glädjas åt det till hösten igen. :)

La förresten en beställning på 10 Pulcherrimus också så vi får hoppas att de kan komma så småningom, verkar inte vara den vanligaste anthias-arten på listan...

Den e fin den Anthias sorten ! Jag har haft en 10 st totalt nu. Den som håller på att omvandlas till hane har stressat ihjäl alla utom 2 än så länge :(

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

I mitt kar kommer det inte att bli några andra fiskar utöver de jag har idag, dvs en sandvändare och de två kantnålarna. Sen om det blir 5 eller 10 får framtiden utvisa. Har sett dem i Mannes kub tidigare där de verkade funka bra ihop.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Tack Ola, jag hoppas på att de ska färga ut bra i karet.

Glömde att skriva om en okänd montipora jag även fick med mig, grön/turkos med blå/lila polyper. Ser ut lite som denna:

http://se.reeflex.net/tiere/3608_Montipora_capitata.htm

eller

http://se.reeflex.net/tiere/588_Montipora_verrucosa.htm

Ska bli spännande att se vad det blir av dem så småningom. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Idag blir det en tur om en lokal matvarubutik för att köpa på mig två likadana tunnor för vin-/öltillverkning. Detta för att handtagen på mina gamla salthinkar spricker i plastrullen och skär in i handen när man lyfter dem till och från karet.

Fördelen med två likadana hinkar är ju dessutom att man får i och ur lika mycket vatten och inte behöver justera i efterhand, och därmed även får ett snabbare byte gjort. :)

På inköpslistan står även en boosterpump så jag kan få lite effekt från min osmos som annars tar en evighet på sig att fylla en hink med vatten...

Jag har även en laddning med mangrove på ingång som jag ska försöka få att fästa vid överrinningen, alternativt får de sitta i överrinningsbalkongen om de inte vill fästa i stenen på överkant av bakgrunden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...