Gå till innehåll

Lagges kub, 200 liter


Laggeman

Rekommenderade inlägg

Balkongen skulle sitta på insidan ja, utsidan blir svårt... :-)

Jag har ingen sketchup ännu på eländet. Här är en extremt grov skiss över hur balkongen och boxen på baksidan skulle sitta.

post-5646-14468928932413_thumb.png

Framsidebilden är rent skräp, varför bifoga jag den ens...

På sido vyn ås ser du hur balkongen skulle sitta ut i akvariet och hur boxen skulle sitta på baksidan av karet. Du borrar flera hål i bakrutan på balkongens baksida för att förena balkongen och boxen. Du styr balkongens nivå med kranen på häverten som en vanlig ytavrinningsbox.

Baksidan visar bara hur mycket boxen på baksidan tar i utrymme, det är mycket tomt på sidorna men det är det av en anledning...

Det här är inte hela lösningen. Jag skulle nog göra själva balkongen tvådelad så att man får ett utrymme överst som är helt fyrkantigt. Sedan har jag en finurlig idé som jag filar på som kan bli kul om den fungerar... Men jag behöver mer tid till den.

Jag ska försöka rita en sketchup modell av detta i eftermiddag. Det blir roligare att se på.

Tanken är grundad på min lösning här hemma fast med vissa modifikationer. Min lösning hemma är i sin tur baserad och ganska stulen från Stefan Molins design :-)

I mitt kars tråd så finns det två renderingar av hur min box sitter här, så tänk att min kortsida här blir din baksida: https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?46886-Planeringstr%E5d-mikoto-160-liter&p=477319&viewfull=1#post477319

Fast jag har en till lösning som skulle skilja din från min ganska radikalt som sagt... Fila, fila...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack Daniel, för tiden du lagt ner. :)

Att sätta balkongen på utsidan är inga större problem, men sänker bakrutan 5cm och limmar kammen på insidan i karet, sen limmar du samma box som du ritat utvändigt, fast längs med hela baksidan (kolla Mannes Nya Rev för referens), då får du inget alls som stör invändigt, men i gengäld så blir då karet minst 5-6cm djupare, och jag tor det blir enklast för mig att helt enkelt sätta en box i ena hörnan bara, alternativt en CTC-box invändigt och borra den i botten o låta rören gå ner fritt till botten på karet där man borrar på nytt och leder rören genom bottenglaset. Eller köra med samma CTC-balkong och borra baksidan och fila ner genomföringen utvändigt til ett minimum och limma fast en 90-vinkel direkt på genomföringen i princip, så att det inte bygger så mycket på baksidan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En en hörna bör vara enklast lagge! Men en skiva bara så du får en trekant som försvinner utan ett skarpt hörn som går in. O en Razor på det..

Mvh Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Funderar på det med, men frågan är om en hörna som blir så liten som jag vill ha den blir tillräckligt stor så att jag får över den mängd vatten jag behöver... :smiley24:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bara för att röra om i grytan lite så kommer jag i eventuella framtida projekt använda samma typ av avrinning jag har i dag. Jag tycker att den fungerar kanon och tar minimalt med plats.

Det enda jag skulle ändra på om jag orkar är att byta kranen till en flervarvig som Janne rekommenderar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har funderat på det också, och jag tror jag ska se om jag kan få hem en lämplig kran, får börja omvandla mm till tum o räkna på det bara. :)

Jag har så i mitt kar till 25mm genomföring. 1" kran (gate valve), skarvat med 32mm rör och generöst med tangit funkar för mig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

bygg ett kar i skala 1:1 å visa tjejen.

Jag hade nog övervägt å kört en CTC längs med bakrutan.

5cm djup å längs med hela baksidan. Streampuckarna är ju nästan lika tjocka så då måste ju karet ändå stå lite utanför väggen ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

CTC-balkong förespråkar jag skulle någon genomföring strula läcka eller liknande behöver man bara tömma lite vatten och fixa detta. samt så får du en väldigt bra avrinning.av hela ytan i ett svep.... Lite extra + du tappar inget av volymen i karet :P

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har jag hunnit jobba lite, här kommer två renderingar av karet:

post-5646-14468928936735_thumb.jpg

Ytavrinningsboxen i sig behöver inte vara alls stor på baksidan, här är en höftmåttad på 22x26 cm i 10 mm glas. 6 mm är overkill dock, så 10 ska vi inte ens tänka på. Jag gjorde den 8 cm djup för det är vad min box är på, min har 32 mm rör. Om du vill köra högt flöde går 25 utmärkt till häverten(min hävert är nästan helt stängd på 32 mm rör och 6000 l/h flöde) men jag hade kört 32 till evakueringsröret, det är mindre risk att det sätter igen och marginalerna blir bättre vid katastrof. Även om 25 borde räcka här med.

Balkongen är nu vinklad istället. Det är tre stycken 50 mm hål som kopplar balkong och box. I min lösning har jag en grov filtermatta som täcker hålen. Men det är ganska besvärligt att ha det och så här höga flöden :-) Den sätter igen fruktansvärt fort om man rör upp lite gojs i karet. Om du kör kolkälla kanske det kan slamma igen den fort. Fördelen är att filtermattan blir rengjord regelbundet och bra, men det blir lite osäkerhet är klart. Annars kan du sätta ett medelgrovt nät för

öppningarna bara så är det inte så stor risk att djur kan ta sig igenom. Ett hål kanske räcker men då lär alla gäster i balkongen sugas dit och kan lida en tråkig död...

Här kommer den roliga delen av min idé dock! Tyvärr är det jättesvårt att rita rör i sketchup så du går en paint skiss.

Du sätter in två genomföringar i bak på karet som går igenom. Dessa agerar utblås åt din returpump. Det gör att du får bara två genomföringsmynningar som sticker ut i karet. Kan kamoflueras in ganska snyggt i bakgrunden du pratar om. Dock för du sätta antingen 45 graders PVC vinklar på de i karet så att flödet åker upp mot ytan eller en annan lösning av eget val.

Tyvärr ser jag nu att min lösning nedanför inte fungerar. Den kommer bli hävert. Jag har en bättre lösning här hemma jag får rita på. Retur röret måste befinna sig ovanför karets vattenyta för annars bildas en hävert. Den översta punkten måste även vara öppen. Detta är ju standard såklart men jag skriver det så du inte tror jag tappat precis hela förståndet... Så man får göra en u-sväng upp med rören ovan ytan i karet innan de går in i genomföringarna in till karet. Men sedan går det. Då det kan gå på baksidan så slipper man se det. Om detta implementeras rätt så kan du få en riktigt clean look där praktiskt taget ingen teknik syns(två mynningar enbart) ihopparat med en bra bakgrund och din ytavrinning stjäl minimalt med utrymme i karet. Bristen på kam tar bort det besväret och kostnaden. Då kommer även bara ha en pump i systemet vilket drar ned kostnaden och ljudbovar kraftigt.

post-5646-14468928936566_thumb.png

post-5646-14468928936331_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är ju också en god tanke, men det blir inte lika diskret, möjligtvis om man målar på baksidan av karet där boxen är så att man inte har insyn. Att ha boxen på hela baksidan kommer även göra att en "closed loop" som jag skissat på dyr och besvärlig att implementera om det lockar. Det gör även att man får göra om barriären för passagerare ner i boxen då man har en stor öppen yta att arbeta med istället för tre hål.

Men baserat på insynen i karet är den perfekt. Den visar ju absolut ingenting.

Här är en till rendering, här står karet på en enkel mockup möbel, man kan smärtfritt sätta en sarg på baksidan som är lätt att ta bort som döljer all syn på boxen och rören utifrån. Man kan även klä den invändigt med 10 mm isoleringsmatta från biltema tex så har man helt garanterat inga ljud från avrinningen(jag är inte av åsikten att den är tyst, inte om man inte vill behöva småjustera hävert ventilen någorlunda regelbundet, men den är knappast ljudlig).

post-5646-14468928937106_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det kan iofs fungera med box på hela baksidan. När jag tänker på det så skulle man nog bara behöva en extra genomföring. Några fördelar finns faktiskt.

Daniel, kan du få till en sådan rendering med en kam längs hela baksidan 4-5cm ner och sen om du kan göra 5 hål, 3x25mm och 2x32mm för en closed loop?

Gör gärna en utan hålen till closed loop också, mest så jag kan se hur det blir. :)

Att se igenom baksidan behöver du inte bekymra dig över, ajg ska som sagt klä hela baksidan med sten och cement så man inte kommer att se igenom. Som om man hade klätt den med revkeramik som Hanssons kar. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mina ord om insyn där var mer menat när man ser karet utifrån från sidan så ser man boxens innehåll på baksidan av karet. Framifrån så är den ju dold som du säger.

Har ritat lite till här åt dig, drog till och med ut lite fula rör. Fyra genomföringar behövs i botten på boxen, plus två sedan in till karet. Kan tänka mig att det är lite mekande att få ihop det här. En finurlig grej är att nästan inga av delarna som sitter i boxen behöver vara limmade egentligen, det skulle göra att du kan ta isär rördelarna vid behov och tom byta ut de. Eftersom de står i boxen så gör det inget om något skulle läcka lite. Bara vissa kritiska delar på returen kan det vara idé att limma.

Här har du fyra bilder, först två utan returrören dragna.

post-5646-14468928938757_thumb.jpg

Och två med returrör.

post-5646-14468928938391_thumb.jpg

post-5646-14468928938202_thumb.jpg

post-5646-14468928938578_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack Daniel, returen ser ut som en cykelhållare man hänger på bilen. :)

Min tanke var ett vanligt system med 3 rör för vatten upp och ner till sumpen, sen 2 hål till för en closed loop, men frågan är om det är bättre att köra med 2 streamers i karet med multicontroller istället för ett mer varierat flöde.

Fördelen med closed loop är ju att jag inte får någon ful pump i karet, nackdelen är det mer statiska flödet.

Iofs så har jag haft det nu i mitt stora kar och det har ändå funkat bra.

Ska iaf bestämma mig tills på tisdag då jag kommer att bestämma mig för hur det ska se ut...

Hur bred behöver boxen vara för att kunna ta emot en 25mm genomföring? Tänkte mest på risken att det spricker när det borras...

50mm är vad själva genomföringen är på bredaste stället.

Om man istället sätter alla 5 hålen på baksidan, och kapar o slipar ned genomföringen både på in-och utsidan, så kan man ju göra den rätt så grund även om den går längs hela baksidan.

Ska se om jag kan få fatt i en genomföring och två krökar så jag kan se hur djup den måste vara...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ska du ändå ha en vägg uppbyggd med skum å ls så kör med en invändig box, som en balkong den kan ju vara typ 3-4cm bred borrad baksida 90 graders krök ner så slipper du tänka på ev att det spricker.

Då kan man hu borra 10cm ner från kanten på karet....

Som inlägg 29 bild 3

/Christian

"Skrivet från en mobilenhet med tapatalk"

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Laggeman: Aha, nu tror jag att jag förstår hur du menar. Det var en bra tanke. Men du skulle du behöva två pumpar? En för retur och en för closed loop. Det blir både enklare och svårare... Mest enklare...

Om du har en closed loop så kan du ju ha en styrbar pump som kan pulsera tex, då skulle du få ett mindre statiskt flöde. Fast jag tror inte på statiska flöden så länge man har ordentlig fart på vattnet :-) Det blir turbulens per automatik om det är lite kraft i strålarna.

Min lösning där är ju för att ha en pump som är både "closed loop" och retur på samma gång så att säga. Men jag tror inte en returpump ska pulsera, det känns som att det kan vara påfrestande för pumpen att ha ojämnt mottryck... Om det betyder något i praktiken vet jag inte dock, men det känns lite olustigt.

Jag tycker en box utanpå karet är bättre än den lösning ni disskuterar nu. Jag tror minsta måttet på boxen borde bli 7 cm djup. Mindre är nog svårt att få till... Kanske 6 cm, men då får man vara noggrann med hur man lägger hålen. Fördelen med att ha boxen utanpå är att du kan arbeta med rören och byta eventuella delar och liknande utan att behöva tömma och flytta karet. Sätter du genomföringen så att den sitter horisontellt kan du inte röra den sedan utan att flytta hela karet. Även om det går lossa på övriga systemet med en smart placerat unionkoppling. Men jag undrar hur mycket utrymmet från väggen minskar på att ha horisontella genomföringar mot box, ett par cm kanske. Nu är jag dock ganska skadad av att jag vill kunna demontera allt jag gör så det styr mycket av mitt tänkt :-) Jag blir aldrig nöjd med mina verk så jag vill kunna göra om de när orken kommer igen...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Var och lade slutbeställning på karet idag.

57x57x57cm, 3 sidor i Optiwhite, invändig balkong, coast-to-coast, borrat med 5 st 25mm hål i baksidan, 3 för cirkulation upp och ner till sumpen, samt två för möjlighet att köra en closed loop då det ska gå att styra en viss sorts pumpar med en Apex som antagligen kommer att införskaffas i framtiden. :)

I veckan ska jag få förstärkningarna som ska till invändigt och sen ska det målas, vilket får bli mot slutet av veckan/början på nästa då frugan och sonen ska på kortsemester till Spanien i 4 dagar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...