Gå till innehåll

Lagges kub, 200 liter


Laggeman

Rekommenderade inlägg

Ska iväg på måndag och hämta upp lite nytt till nya karet, en knappkolloni och eventuellt ett par clowner, ifall de finns och är små nog.

Igår kom det hem en Gramma loreto som idag syntes lite mer och dessutom åt med god aptit på ett foder från Norge jag testar lite nu, ska bli intressant och se ifall det tycks om av alla invånare.

Trevlig helg!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ska iväg på måndag och hämta upp lite nytt till nya karet, en knappkolloni och eventuellt ett par clowner, ifall de finns och är små nog.

Igår kom det hem en Gramma loreto som idag syntes lite mer och dessutom åt med god aptit på ett foder från Norge jag testar lite nu, ska bli intressant och se ifall det tycks om av alla invånare.

Trevlig helg!

Kanon att du testar olika foder. Så kan du skriva en recension så man kan köpa det sen

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ska hämta den nya rampen imorgon, ska bli nice o få till lite ordentligt ljus, har ju kört med 2xpowerglo i ett par dagar nu, min BTA är väl den som trivts minst under detta (i stort sett obefintliga) ljus.

De nya invånarna verkar trivas och äter gott av mina norska pellets de också. Har hittat en inspiration till karet nu som jag tror blir perfekt och ifall koraller bara kommer växa som jag hoppas så blir det perfekt för min inriktning av lite enklare och blandade koraller.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Glaset ska komma idag, sen ska det limmas och så, så räknar med att kunna få hem det i nästa vecka. Då har jag ändå inte bestämt mig hur sumpen ska bli ännu. :)

Har bestämt mig att köra med PVC-slang mellan karet och sump iaf, så ska beställa lite PVC inom det närmaste, ska bara klura ut hur det ska dras så jag slipper sitta med någon enstaka pryl som saknas.

Karet ska ju kläs invändigt med plywood, har mätt upp det men glömde listan hemma, så får bli att lägga beställingen först ikväll, och med lite tur kan jag få hem det ganska omgående då det är svärfar som ska såga och kapa upp detaljerna. :)

Mycket ligger "på G" så det kan bli rätt mycket som blir klart på en gång, men iaf så ska det fotodokumenteras så att ingen missar något. ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Glaset ska komma idag, sen ska det limmas och så, så räknar med att kunna få hem det i nästa vecka. Då har jag ändå inte bestämt mig hur sumpen ska bli ännu. :)

Har bestämt mig att köra med PVC-slang mellan karet och sump iaf, så ska beställa lite PVC inom det närmaste, ska bara klura ut hur det ska dras så jag slipper sitta med någon enstaka pryl som saknas.

Karet ska ju kläs invändigt med plywood, har mätt upp det men glömde listan hemma, så får bli att lägga beställingen först ikväll, och med lite tur kan jag få hem det ganska omgående då det är svärfar som ska såga och kapa upp detaljerna. :)

Mycket ligger "på G" så det kan bli rätt mycket som blir klart på en gång, men iaf så ska det fotodokumenteras så att ingen missar något. ;)

Ska du verkligen klä karet invändigt med plywood? Lite absurt o offra opti glas på det..

;););)

Mvh Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Just det där med sumpen är jag kluven till, mest för att jag har ett lite mer begränsat utrymme nu, men ska ändå husera i stort sett samma saker. Jag har funderat på att bygga sumpen i två plan, där skummare och returpump stårpå ena halvan och doserpump och hylla för foder mm står ovanför, sen på andra sidan sätter jag ballingdunkarna och ovanpå det ett litet refugium som matas av ett avstick från returen. och faller ner i sumpen via gravitation.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Just det där med sumpen är jag kluven till, mest för att jag har ett lite mer begränsat utrymme nu, men ska ändå husera i stort sett samma saker. Jag har funderat på att bygga sumpen i två plan, där skummare och returpump stårpå ena halvan och doserpump och hylla för foder mm står ovanför, sen på andra sidan sätter jag ballingdunkarna och ovanpå det ett litet refugium som matas av ett avstick från returen. och faller ner i sumpen via gravitation.

Lycka till o klämma in allt.. Det är inte lätt o få en praktiskt perfekt lösning när allt det där ska in på väldigt liten yta.

Mvh Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tro mig, jag har sett lösningar på detta i mindre skåp än mitt, men jag ser ju helst att jag kan behålla mina 10-liters dunkar istället för att gå ner i storlek på dem så man slipper blanda balling oftare än i dagsläget. Iofs så är väl 3-4ggr om året iga bekymmer, men iaf. :)

Osmosduken har jag som sagt hittat en lämplig sak som går in under bänken, liggandes på golvet. Allra helst hade jag velat ha in även det i skåpet, så vi får se, jag får börja med att klä och måla skåpet, och sen införskaffa mig den aktuella duken o placera ut så får vi se hur mycket plats det blir över sen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Idag har jag fått besked att mitt paket med en massa foder och Reefbond har lämnat Drakfisken och är på väg, så snart nog kan jag börja fixa ihop min revpelare och bakgrund så det kan börja lakas ur ett tag innan det ska er i karet.

Ikväll ska det läggas en beställning på PVC också, ska bli riktigt kul att köpa plast för ett par tusen... -nej

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Smakar det så kostar det :smiley16:

Jo, det ska gudarna veta, men förhoppningsvis ska det bli bra i slutändan så man får bortse från lite plast. Fast iofs så smakar plasten inget vidare.

Vafalls?? Handlar du inte i egna butiken? ;):snurrig:

Ha, jag hade ju kunnat göra det, men stödjer hellre andra handlare också, känns bättre och enklare för min del, men visst kommer det att komma lite teknik som jag själv tar in i karet. Mer om det längre fram. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo' date=' det ska gudarna veta, men förhoppningsvis ska det bli bra i slutändan så man får bortse från lite plast. Fast iofs så smakar plasten inget vidare.

Ha, jag hade ju kunnat göra det, men stödjer hellre andra handlare också, känns bättre och enklare för min del, men visst kommer det att komma lite teknik som jag själv tar in i karet. Mer om det längre fram. :)[/quote']

Du kan ju alltid deklarera tekniken som "testobjekt" och låta företaget stå bakom :P

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

I helgen har det inte hänt så mycket, har beställt PVC som jag tror ligger och väntar på uthämtningsstället, även en laddning foder och Reefbond finns att hämta ut, så nu kan jag börja kapa till och limma både bakgrund och revpelare.

Min Razor sitter tillfälligt över mitt tillfälliga kar, kör den på "Preset 2", men kommer köra manuellt istället då jag inte vill ha belysning i karet hela natten, ska bara sätta mig in i hur det funkar. :)

Har fått hem mina plywood-skivor till insidan av skåpet också, de ska skruvas på plats, sen ska det målas invändigt och tas upp ett hål för en fläkt i bakkant av bänken, har en 140mm-fläkt jag först tänkte använda, men funderar på att ta en annan 92mm-modell istället, lär ju bli ett rätt så stort hål med den fläkten. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fick mail igår om att min pvc-beställning från Bioted blir försenad då någon norpat de sista25mm-genomföringarna, och jag vill hellre ha allt på en gång, så ett par dagars väntan till får det bli. Nu finns då tiden att färdigställa bänken och börja limma revpelare istället. :) Och eftersom karet ändå inte är klart så gör det ju inte särskilt mycket heller.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...