Gå till innehåll

Lagges kub, 200 liter


Laggeman

Rekommenderade inlägg

Var på Djurmagasinet i Löddeköpinge igår, det blev två musslor då de hade ett supererbjudande på blå-lila T. Maxina för 399kr, snygga var de. :)

Så en sådan och sen en blå-turkos T. Crocea fick också följa med hem, och vad jag kunde se i morse så var de båda vid liv. På Crocean satt det ett par glasrosor och även ett par pyramidsnäckor, men en snabb rengöring innan de kom ner i karet ska ha tagit hand om dessa, men kommer så klart hålla ögonen på dem den närmaste tiden för o se ifall jag missat någon, isf blir det till att ta upp dem och putsa av dem igen.

Fick samtal idag från Bioted också, mi beställning var klar att skickas, men en miss i min beställning gjorde att de var tvungna att ringa o kontrollera en detalj, så efter att ah rett ut den så ska nu mina varor vara klara att skickas. :)

Ska ha tag på en eller två påsar med levande sand också, någon som vet ifall det finns på lager i Kristianstad?

Annars återstår väl bara akvariet då, får slå en signal till Micke på Håkanstorp och höra hur det går. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok, va bra. Då får jag skynda mig att komma och kolla på rampen innan du ska på och ändra om igen. Har du tid nån eftermiddag nu i veckan?

Det lär ta ett tag innan jag får upp den över det nya karet, ska få det på plats o sen få till inredningen som jag vill ha den med, det lär nog ta ett par dagar bara det. :)

Men kom du en kväll när du har tid, messa mig i förväg bara så jag vet om jag är hemma eller ute på äventyr.

Ska bli kul o se hur det nya blir Jimmy ;)

Då är vi två Nicklas. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Var planerat en upphämtning av karet idag efter jobb, men pga lite klydd med glaset så blir det först på torsdag då jag inte hinner hämta det imorgon och på onsdag är röd dag, så efter jobb på torsdag blir det. :)

Satt och funderade över sumpen lite grand, hur den skall vara uppbyggd. Jag kommer att köra en reativt liten sump i detta karet, det enda som ska få plats är skummaren, returpump och ett eller två filterreaktorer, tänkte köra en med fosfatremover, och ha en extra till eventuellt kol, pellets eller annat kul, men vill ha utrymme till en till iaf. För detta behöver ju sumpen inte bli speciellt stor, samtidigt ska den kunna ta det vatten som krävs vid ett eventuellt strömavbrott. Funderingarna går vidare att det ska kunna klara sig på hälften av ytan i skåpet, då blir den ändå runt 30x55 och runt 30-35 hög, framifrån sett. Skummaren hade jag tänkt placera i framkant, och således nedsläppet från karet också, returen i bakkant och reaktorer mitt i. Då kommer jag åt det som börkräva mest service utan bekymmer, dvs tömning av skummarkopp.

En tanke jag också haft är att sätta en mellanvägg i skåpet för att staga upp ytterligare och minimera saltstänk på övrig utrustning så som ballingpump, foder och dyl. som också kommer att vara placerat i skåpet.

En fläkt som blåser in i skåpet kommer stå för luftcirkulation där i.

Utöver detta är ett litet refugium med DSB och alger planerad, får se om det blir att knåpa in det också på ett enkelt sätt eller om det får bli en del av mittfacket i sumpen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så har då karet hämtats hem och jag spenderade gårdagskvällen med att fixa til PVC'n och börja kapa till stenen som ska limmas upp på bakrutan. Jag kom dock fram till att jag behöver mer sten, så de stenar jag köpt hos Stig tidigare räckte inte riktigt. :)

Nu har jag som tur är en hel del levande sten kvar som jag kommer att använda mig av, nackdelen är att jag måste ta upp den ur karet och fixa till den innan jag börjar fylla upp aret, men med en blomspruta tillgänglig kommer det att gå fint. Innan jag limmar upp sten på baksidan ska den lakas ur en del, så det kommer ta en vecka eller två innan jag börjar påfyllningen i nya karet ändå.

Lite bilder på PVC-bygget kan jag iaf bjuda på, hade endast mobilen tillgänglig igår, så får bli ett par sunkiga bilder så länge.

Böjarna på baksidan sticker ut 60mm från glaset, så det är så långt ut från väggen som hela möbeln kommer att vara ute från väggen också.

post-1377-14468929354112_thumb.jpg

post-1377-14468929353654_thumb.jpg

post-1377-1446892935389_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Då jag har varit ensam hemma med sonen har det inte blivit något gjort med karet ikväll, istället har jag gått igenom alla sidor på Deep Ocean efter lite nytt och kul till nya karet.

Efter att ha först klickat i allt som hade varit kul o ha, så kapade jag ner listan ganska rejält till det som jag verkligen vill ha istället. :)

Det blev en dvärgkejsare, ett clownpar och ett gäng eremiter samt en säck med sand och en burk med foder.

Funderar på att även sälja min kirurg jag har kvar, den är iofs extremt go o glad, men den kommer att växa ur karet så småningom, så det är nog lika bra att sälja den innan jag flyttar över den till nya karet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Efter att ha varit på babysim med grabben svängde hela familjen förbi Zoogiganten på vägen hem. Min tanke var att införskaffa lite mer sten för att täcka bakrutan och jag fick tag på två rätt så rejäla bitar som blir lätta att dela på.

Tanken under eftermiddagen förändrades dock då jag har upptäckt att det blir väldigt mycket "hål" mellan stenen där jag då måste bygga upp med revcement för att inte se igenom karet, så jag rotade igenom gömmorna och hittade mina överblivna bitar med BTN sen förra karet, och delarna jag hade täckte precis baksidan och balkongen. Invändigt mått är 55,4cm, och bitarna höll 55cm på den sidan som var kvar och med silikonsträngen som är i hörnan gör att bitarna passade perfekt. :)

Ibland ska man ha tur, som det heter.

Så nu blir det att låta det torka över natten, sen imorgon ska jag börja limma på stenen så jag kan fylla med vatten för urlakning av stenen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fick just ett samtal från Moby nere ifrån Holland, tydligen fanns ingen C. potteri på lager, så det blir ingen dvärgkejsare denna gången. Men då jag inte har någon stress att få fatt i någon just nu så blir det en fisk att skaffa i framtiden helt enkelt. :)

Avhämtning i Malmö imorgon bitti redan 7.45, ska bli kul o se hur eremiter och clownfiskar ser ut. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fick just ett samtal från Moby nere ifrån Holland, tydligen fanns ingen C. potteri på lager, så det blir ingen dvärgkejsare denna gången. Men då jag inte har någon stress att få fatt i någon just nu så blir det en fisk att skaffa i framtiden helt enkelt. :)

Avhämtning i Malmö imorgon bitti redan 7.45, ska bli kul o se hur eremiter och clownfiskar ser ut. :)

Jasså det var fler som ville ha C. Potteri ängeln ;) fick också samtal om att den inte fanns på lager så istället bad jag honom ta en C.aurantia istället...

Kul att följa ditt bygge Laggeman, jag har ungefär samma mått (55x60) med sump som det du bygger fast 70cm högt istället. Ska bli intressant hur du bygger upp revet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den var rätt snygg den med, men jag har satt som mål att skaffa en C. potteri, så jag tackade ej till någon annan som ersättningsfisk.

Idag blir det lite upplimning av sten på mi BTN och igenfyllning av skarvar med Reefbond. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lite bilder på dagens inköp:

post-1377-14468929393427_thumb.jpg

Utöver dessa fanns även 3st Calcinus elegans också.

De två randiga eremiterna är Ciliopagurus strigatus, varav den ena hade ett skal på säkert 5-cm, riktigt fina. :)

Clownerna är ca 3cm, simmar ihop och är av den sort jag vill ha,

black.

På bild nr4 fick jag även en fin bild på min krabba som fått följa med ett tag nu, den plockar foderrester och håller sig i skinnet (läs: skalet).

post-1377-14468929392396_thumb.jpg

post-1377-14468929392644_thumb.jpg

post-1377-14468929392856_thumb.jpg

post-1377-14468929393089_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dom där randiga eremiterna är riktigt häftiga! Har haft en själv som tyvärr dog.

Köpte du clownerna som ett par?

Nä, det blev bara två stycken i mängden, men eftersom de är så pass små ännu så är jag tveksam till om någon av dem är hona ännu.

Men man hoppas ju på att få ett par. :)

Trevligt Jimmy. Avancerad rördragning där :) Fina clowner.

. Missade jag dej i malmö imorse??

Tack Nicklas, det måste du ha gjort, iofs så presenterade jag mig inte, snackade bara lite med Fredrik och Tommy innan Moby kom.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Halloj.

Long Time :-)

Riktigt trevligt "litet" bygge :-)

Det är ju trots allt inte så lite.

Ska bli spännande och se det igång.

Rördragningen känner jag igen lite av :-)

Smart att köra 3-ner och istället hålla nere dimentionerna

Lycka Till

David i Eslöv

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...