Gå till innehåll

Vad får man bygga i elväg själv?


Rekommenderade inlägg

Kom på en grej i dag. DIY blomstrar och folk bygger-snickrar-löder för allt vad tygen håller, men vad säger lagstiftningen i landet lagom? Vad får man göra i elväg i sitt akvarium/med sin belysning? Vad godkänner försäkringsbolag? Någon som kan upplysa mig? Försökte söka på forumet men hittade inget bra.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 54
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Inget alls mer än byta uttag i väggen å då heter det nödvändig kännedom.

Inga som alls installationer.

Nödvändig Kännedom om el

Med nödvändig kännedom får man alltså byta och montera följande saker

Byta

1 Proppsäkringar

2 Strömbrytare

3 Vägguttag

4. Lamputtag

Montera

1 Stickproppar

2 Skarvuttag

3 Apparatuttag

4 Lampproppar

5 Lamphållare

6 Sladdströmbrytare

/Christian

"Skrivet från en mobilenhet med tapatalk"

Ändrat av wrang
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är skillnad på fasta och mobila installationer. I värsta fall går ju proppen/jordfelsbrytaren om du gör fel. Med fasta installationer behövs det dessutom dokumentation och besiktning enligt lag innan det driftsätts. Så kör på bara om du vet vad du gör.

/ utbildad

Skickat från min GT-N7100 via Tapatalk 2

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har funderat på var gränsen meölan fast och icke fast går.

Om kag spikar fast en skarvsladd på väggen, blir den fast då? Knappast?

Om jag sätter ett vägguttag för fast montge i slutet på skarvsladden, blor den fast då? Mer tveksam...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har funderat på var gränsen meölan fast och icke fast går.

Om kag spikar fast en skarvsladd på väggen, blir den fast då? Knappast?

Om jag sätter ett vägguttag för fast montge i slutet på skarvsladden, blor den fast då? Mer tveksam...

Om jag inte har fel för mig pratade någon på jobbet (är visserligen inte elektriker) att en spikad skarvsladd kan räknas som fast installation.

Inget jag kan säga att jag är 100 säker på visserligen. Lagen kan vara lite luddig i vissa fall.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

3 klammer känns ju som en jävligt hitte-på-regel. Kan aldrig tänka mig att det står något som är formulerat så i lagtexten. Kanske är så i praktiken, men jag kan ju sätta tre klammer på 20 meter och limma resten, eller sätta 3 klammer på 5 cm.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Utan ellära i bagaget får du endast göra ny installation i svagstöm. Så om man skall vara krass om du mygger en ramp och den drar 2A så är det tveksamt utan kontroll av säkerhetsman. Men Led ramper överlag är det inga problem med. Om du inte bygger trafon själv det får man icke.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är faktiskt så att om man klammar upp en kabel så räknas den som en fast installation men inte om du lägger den i en kabelränna! Svagström får du fixa själv hur du vill och en av fördelarna med LED är just att du endast har svagström över akvariet om du har spänningsaggregatet utanför. Med nödvändig kännedom är lite gummi - det går faktiskt att tolka på ett sånt sätt att så länge det inte händer något är det bra - men skulle det hända ngt så är det nästan per definition så att det fanns ingen nödvändig kännedom.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Man får väl göra det mesta själv om man anser sig ha erforderlig kännedom. Gränsen går vid att dra in i centralen, då behövs någon med allmän behörighet. Detta enligt vad jag fått lära mig iallafall :nöjd:

Vad försäkringsbolagen anser om ens koppling då en olycka inträffat är dock svårt att spekulera i.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sätter du 3 på 20 meter så följer du ingen installations-standard ;)

Nej men självklart är det svårt att definiera det, kontentan av reglerna är att en lekman får göra rätt lite saker med el när det kommer till 230-400V. Men sen kommer man till det sunda bond-förnuftet och sånt också.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...