Gå till innehåll

Vad får man bygga i elväg själv?


Rekommenderade inlägg

  • 2 veckor senare...
  • Svar 54
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Regeln är sådan att man inte får göra en skarvsladd. Man får byta en kontakt om man har kunskap för det. ( Men man kan säga att man bytte den ena först och den andra sedan). Men har man en sladd med ingjuten kontakt får man inte byta den. Den ingjutna kontakten har bättre fuktskydd än en man skruvar dit.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Men har man en sladd med ingjuten kontakt får man inte byta den.

Det här är ju väldigt svårt dock, för nästan alla apparater har ju en gjuten kontakt? Det är ju i princip ganska svårt att hitta en apparat som ej har det idag, det verkar varit vanligare förr.

Misstänker att få sump bänkar är godkända i vår hobby så vanligt som det är att sätta i eluttag eller sätta fast förgreningsdosor i de. Om man kollar på till exempel RSM bänkarna som har inbyggda förgreningsdosor som sitter fast i bänken, dessa räknas då som en fast installation? Fast den är godkänd för att bänkarna är byggda av auktoriserade elektriker(antar jag, på eldelen)?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skarvsladd för innomhusbruk då? Eller installationskabel med stickpropp?

skarvsladd för innomhusbruk får du inte heller fast montera för att kabel typen är fel, tror att de flesta använder en kabel som heter skx och den får inte fast monteras.

angående installations kabel får du inte spika fast den om du inte är elektriker för de räknas som fast installation. oavsett antal klammer.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Detta är lurigt med massor av gråzooner. Dock så har jag sert för att installera starkstöm :P

Att du har cert betyder inget om du ska montera privat. Försäkringar täcker bara om du är anställd eller har registrerad firma med A cert och jobbet gjordes "under firmans namn".

Finns inga gråzoner i detta yrke, bara sjukt Många zoner, och kan vara svårt att hitta, men när man hittat i regelverket är det klart och tydligt.

Mvh Jonathan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

som Jonathan säger finns inte så mkt grå zoner bara en massa regler.

vet inte vilket "cert" du har men jag skulle kalla det behörighet, finns en hel del.

om du bara har någon av de begränsade behörigheterna som man får via gymnasiet eller liknande så får du i princip inte göra något utan att vara anställd på ett företag som har allmän behörighet.

om du har allmän behörighet som är en helt egen utbildning (finns med i vissa KY/KH utbildningar) så har du rätt till att göra de flesta el installationerna, men vet inte vad försäkrings bolagen säger om du gör de privat utan företag.

man kan tycka att de ska vara okej men försäkrings bolagen bestämmer över sina egna regler.

sen spelar de inte så stor roll om du gör något fel för då kommer dom troligen inte täcka något ändå för en felaktig installation är fel oavsett om det e en utbildad människa som gjort den.

så länge du gör rätt e de lugnt även om du inte har någon utbildning

och gör du fel så spelar de ingen roll om du har utbildning du åker ändå dit.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

allmän kännedom. du få alltså byta vägguttag strömbrytare osv om du vet hur man gör, men du får inte sätta upp ett nytt vägguttag även om du vet hur man gör. så de mesta basic sakerna får man göra utna behörighet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

allmän kännedom. du få alltså byta vägguttag strömbrytare osv om du vet hur man gör, men du får inte sätta upp ett nytt vägguttag även om du vet hur man gör. så de mesta basic sakerna får man göra utna behörighet.

ja.

du får laga befintliga saker, men du får inte bygga ut anläggningen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När jag gick i skolan fick vi allmän behörighet, och om jag minns rätt sa vår lärare då att vi fick lov att göra det som vi kände oss säkra på, men skulle det vara något som skulle koppla sin i form av nyinstallation så skulle en elektriker från en firma komma och kontrollera att det var rätt utfört, men det behövde inte nödvändigtvis vara en som utförde jobbet, utan du kan alltså göra det själv och sen få det godkänt av en elektriker med behörighet.

Ser ma då till vad vi hobbyfolk sitter och meckar med så är det ju sällan fasta installationer, oftast är det ju DIY i form av ledramper o dyl. Det hade varit intressant o se vad regler och lagar säger om dessa hemmabyggen.

Ändrat av Laggeman
Ändrat sista meningen.
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

älmän behörighet är den "högsta " inom instalation/automation. kräver 3/2år gymnasie studie, ett år lärling (utförd behörighet från ecy) och efterstudie ca ett år för almän behörighet, dvs att du kan starta egen elfirma eller en firma kan anvvända din behörighet.

Trotts detta är det försäkringsbolagen som bestämmer som Norta skrev.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När jag gick i skolan fick vi allmän behörighet, och om jag minns rätt sa vår lärare då att vi fick lov att göra det som vi kände oss säkra på, men skulle det vara något som skulle koppla sin i form av nyinstallation så skulle en elektriker från en firma komma och kontrollera att det var rätt utfört, men det behövde inte nödvändigtvis vara en som utförde jobbet, utan du kan alltså göra det själv och sen få det godkänt av en elektriker med behörighet.

Ser ma då till vad vi hobbyfolk sitter och meckar med så är det ju sällan fasta installationer, oftast är det ju DIY i form av ledramper o dyl. Det hade varit intressant o se vad regler och lagar säger om dessa hemmabyggen.

tror du menar allmän kännedom eller den behörigheten man får av bb1 kursen?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tror du menar allmän kännedom eller den behörigheten man får av bb1 kursen?

Med tanke på att Laggeman är lite äldre (förlåt om du tar illa upp) så kan systemet säkert ändras sen han gick i skolan.

men nu är det som Jonathan säger man måste ha gymnasial utbildning och 1 års praktiskt arbete sedan mer studier för att kunna klara allmäna behörigheten.

Men kan tillägga att det är ganska mkt enskilda firmor som inte har den allmäna behörigheten. och klarar sig bra typ dom ända gångerna man måste visa den är när man bryter plomberingen på mätarna och när beställare vill se den. dvs oftast större renoveringar inte små service jobb som extra uttag.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vill bara hjälpa till och förtydliga lite.

För alla arbeten på starkströmsanläggning krävs behörighet utfärdad av Elsäkerhetsverket, det som hänvisats till tidigare i tråden är undantag från föreskriften. För att få Allmänbehörighet som är den högsta behörigheten krävs(utdrag från Elsäk-FS 2010:4):

För behörigheten AB krävs att sökanden har avlagt följande examen eller genomgått följande utbildning.

1. Civilingenjörsexamen med elkraftteknisk inriktning, eller

2. högskoleexamen om minst 120 högskolepoäng med elkraftteknisk

inriktning, eller

3. genomförd treårig gymnasieutbildning inom elprogrammet med

godkända betyg i elkrafttekniska ämnen och ellära, samt

påbyggnadsutbildning i form av nationellt fastställd kurs för allmän

behörighet som elinstallatör med godkända betyg, eller

4. yrkeshögskoleexamen eller kvalificerad yrkeshögskoleexamen med

elkraftteknisk inriktning.

+

praktik under sammanlagt fyra år, varav en sammanhängande period om minst tre år.

Under dessa tre år ska minst ett år ha omfattat praktik på högspännings-

anläggningar och minst två års praktik på lågspänningsanläggningar.

mvh Mattias

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När det gäller fast installation är det ju inga större konstigheter, man skall ha behörighet för att sätta upp nåt nytt och utan behörighet så kan man få byta vissa saker, ett uttag eller så. Sen kan man ju alltid diskutera exakt hur mycket man får förankra en sladd innan den blir en fast installation men jag ser inte det som nåt stort problem.

Mer intressant är det i stället med apparaterna, vad som gäller där. Nån som tror att kineserna som sitter och knåpar ihop våra pumpar och annat har elbehörighet? Knappast är det så. I ställer skall ju tillverkaren se till att produkten uppfyller diverse krav och sen för att intyga att det är så klämma dit ett CE-märke. Skulle nån nu få för sig att börja bygga pumpar och sälja så blir det ju det samma, se till att kraven är uppfyllda och intyga det via CE-märke. Däremot är det så långt jag förstår inget som säger att det nödvändigtvis måste finnas nån slags elbehörighet i sammanhanget.

Men så blir ju då frågan, om man snickrar ihop nåt själv, en belysning t ex, vad gäller då? Tja, jag vet faktiskt inte. Det som ju är klart är att om det börjar brinna och det går att spåra till att man klantat sig med den där belysningen, då finns det ju ett utrymme för att reducera försäkringsersättningen. Bortsett från det vet jag inte om det går att ingripa på nåt sätt, i alla fall inte så länge det inte är tydligt farligt.

En annan intressant sak är att CE-märkningen gäller den pryttel det sitter på. Börjar man sen plocka ihop den med diverse styrning och annat gäller inte längre märkningen, då skall hela systemet certifieras. En CE märkt produkt plus en annan CE märkt produkt är alltså lika med ett inte CE märkt system. Det där är ett akut problem med farliga maskiner t ex vedmaskiner men kanske kan vara ett problem för akvarier också om man plockar ihop diverse.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När jag gick i skolan fick vi allmän behörighet, och om jag minns rätt sa vår lärare då att vi fick lov att göra det som vi kände oss säkra på, men skulle det vara något som skulle koppla sin i form av nyinstallation så skulle en elektriker från en firma komma och kontrollera att det var rätt utfört, men det behövde inte nödvändigtvis vara en som utförde jobbet, utan du kan alltså göra det själv och sen få det godkänt av en elektriker med behörighet.

Jag fick veta något liknande när jag gick på tekniskt linje på gymnasiet för ca 25 år sedan. Den som sa detta var läraren på den el-kurs vi gick, lokaliserad på annan mer yrkesinriktad gymnasieskola.

Har sedan dess inte sällan undrat var gränsen går och vad som gäller idag. Det här att man inte fick fästa upp en förlängningssladd med klamrar var helt nytt för mig. Det gör väl alla, typ?

Fler frågor:

1. Får jag göra min egen förlängningssladd av sladd köpt som metervara på tex Classe? Det ska inte användas till fast installation så det borde vara ok?

2. För jag i så fall dra den genom ett borrat hål i en vägg, in i ett annat rum, innan jag fäster kontakten i ena änden på sladden? (utan att för den sakens skull fästa sladden med annat än kabelkanaler.)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det här att man inte fick fästa upp en förlängningssladd med klamrar var helt nytt för mig. Det gör väl alla, typ?

Svar ja, det gör alla. Alla jag känner iaf. Likaså skruva upp förgreningsdosor på väggen, det är också jätteförbjudet. Och extremt praktiskt...

Ta den här förgreningsdosan tex, den är jättesnajdig: http://www.clasohlson.com/se/Grenuttag-med-fotstr%C3%B6mbrytare/Pr363571000

Den har ett hål i var ände av dosan, som en skruv passar jättebra igenom... Men så får man ju såklart inte göra, så det hålet är maskerat genom att vara till för att informationslappen är klämda genom de i affären.

Jag förstår varför de här reglerna finns, men de är inte alls glasklara för mig iaf och många verkar tycka så med och får pga det mest ilska och missund om regelverket pga detta. Det är synd, men så är det. Det är väl lite som hastighetsbegränsningarna på vägarna som inte följs som regel, tycker folk inte reglerna är rimliga gör de egna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tycker bygbert tar upp en intressant aspekt med ce-märkning och system.

Får man spinna vidare på det?

Får man då inte ta två pumpar och koppla dem till en pumpkontroller likt den här under utan att man plockar hem någon som ce-märker hela härligheten?

1.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag fick veta något liknande när jag gick på tekniskt linje på gymnasiet för ca 25 år sedan. Den som sa detta var läraren på den el-kurs vi gick, lokaliserad på annan mer yrkesinriktad gymnasieskola.

Har sedan dess inte sällan undrat var gränsen går och vad som gäller idag. Det här att man inte fick fästa upp en förlängningssladd med klamrar var helt nytt för mig. Det gör väl alla, typ?

Fler frågor:

1. Får jag göra min egen förlängningssladd av sladd köpt som metervara på tex Classe? Det ska inte användas till fast installation så det borde vara ok?

2. För jag i så fall dra den genom ett borrat hål i en vägg, in i ett annat rum, innan jag fäster kontakten i ena änden på sladden? (utan att för den sakens skull fästa sladden med annat än kabelkanaler.)

Om jag minns rätt får man inte dra en förlängningssladd från ett rum till ett anat eller nåt i den stilen, iaf inte om den ska vara "permanent", temporärt går så klart bra, men man får inte dra en förläningskabel från rummet bredvid o sen koppla in hela akvariet på denna i det andra rummet.

När du drar en kabel genom en vägg gör du i praktiken samma sak, fast just genom väggen då. :)

Jag borde iofs kunna fråga min polare som jobbar som elektriker och återkomma med vad som gäller.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...