Gå till innehåll

Juwel Rio 180 med sump


algoroth

Rekommenderade inlägg

Hejsan

Första inlägget här

Har påbörjat planneringen för detta lilla projekt nu.

Har handlat ett kar. Målade bakrutan svart igår med akrylfärg från panduro hobby. Täckte dåligt, så det gick åt mycket färg, men slutresultatet blev jättebra.

Nu återstår belysning och ev borrning.

Belysningen kommer jag att göra själv. 40x3W LED. Har ett par alumimiumprofiler på jobbet som kommer att vara stommen i detta bygge. Återkommer mer till detta senare.

Borrning! Ska jag göra detta eller fungerar det med en overflow-box? Har kommit fram till att om det ska borras, vågar inte JAG göra det.

post-7463-14468928995942_thumb.jpg

En god vän, som råkar vara möbelsnickare, kommer förbi idag och ska ta mått på allt för att sedan bygga en snygg möbel åt mig.

Möbeln ska innehålla sump och all teknik.

Har en 60 liters balja som kommer att agera sump.

Har inte påbörjat den ännu.

Här kommer lite bilder på mitt andra kar så länge:

80 liters molly-hotell, med egentillverkad LED-belysning.

post-7463-14468928996432_thumb.jpg

Frågor på det?

/Niklas Claesson

post-7463-14468928996187_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Borra på, det är inte svårt. Finns många trådar om det, men kortfattat:

- köp diamanthålsågar på ebay

- gör en styrmall

- se till att du kan ha borrområdet kult med vatten

- borra med lätt tryck halvvägs igenom från ena hållet

- Vänd akvariet och borra resten från andra hållet - viktigt såklart att mallarna möts så exakt som möjligt

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har kollat runt lite på nätet nu och att borra verkar ju inte så farligt. Eller lägger folk inte upp sina misslyckade försök?

Slog till på en diamanthålsåg på ebay. Får se när den dyker upp.

Då dyker nästa fråga upp. Vart ska man ha alla hål?

Bottenborrat? Jaja. Jag får klura på detta ett tag. Det tar ju säkert 2 veckor innan borren kommer.

/Niklas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Så äntligen börjar en möbel ta form.

Första försöket misslyckades stort. Köpte virke på Byggmax. Oerfaren som man är fick jag reglar som såg ut som korkskruvar vilket ledde till en sned och skev konstruktion.

Dagens besök på en riktig träfirma var lyckat. Fick allt uppsågat på milimetern.

Ska klä in sidorna med 19mm MDF som ligger och väntar. Kommer att bli stabilt som tusan det här.

Längst ner kommer också en hylla att monteras där sump och all teknik ska husera.

Konstruktion:

Ben = 70x70mm

allt annat = 33x95mm planhyvlat

"fötter" = islagsmuttrar från Hornbach + några justerbultar M10

post-7463-14468929157653_thumb.jpg

Djupet är ca 10 cm djupare än karet så att all rördragning snyggt får plats.

post-7463-14468929157965_thumb.jpg

Fötterna:

post-7463-14468929158207_thumb.jpg

So far so good

/Niklas Claesson

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den där ser väldigt fin ut måste jag säga. Det känns ju nästan synd att klä i den!

Men är du inte rädd att dina fötter ska göra märken i golvet? Jag hade nog funderat på att lägga en skiva mellan golvet och fötterna med.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den där ser väldigt fin ut måste jag säga. Det känns ju nästan synd att klä i den!

Men är du inte rädd att dina fötter ska göra märken i golvet? Jag hade nog funderat på att lägga en skiva mellan golvet och fötterna med.

Har satt möbeltassar på dem, men har också tänkt på detta. Kanske blir en skiva som den står på..

Hustrun tyckte dock att det var lite för hög (89 cm) och jag är nog beredd att hålla med. Kapar nog av 10-15 cm ikväll.

/Niklas Claesson

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det blev ingen förkortning av benen. Tror att det kan bli ganska najjs ändå med en hög möbel. Mitt lilla 80-liters står på den höjden och det känns bra.

Nu är det bara någon regel som ska skruvas fast och ett hyllplan som ska måttas in, sen blir det dags för spackling och målning. Tror att jag ska ha möbeln vit med svarta dörrar.

post-7463-14468929170385_thumb.jpg

/Niklas Claesson

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hallå

Möbeln är nu klar. Den har kostat säkert 2500:- ex allt blod och svett. Men det är det lätt värt. Lustigt nog kostar orginalmöbeln 930:-.

Faktiskt mitt första möbelbygge överhuvudtaget. Kan säga att jag är riktigt stolt.

post-7463-14468929340691_thumb.jpg

Dörrarna är eg bara 2 st tunna skivor som jag lyfter ur när jag behöver komma åt. Dessa ligger i en U-profil i aluminium. De stoppas i toppen utav en L-profil.

post-7463-14468929341002_thumb.jpg

Har beställt all PVC från Tyskland idag.

Ska träffa min kompis "glasmästarn" i helgen och snacka glas till sumpen.

/Niklas Claesson

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Såg att du har vagnbult som fötter vilken Dim på gängan är det ,, jag har fötter som är M8 i bulten som du kan få helt gratis.

Snyggt bygge , borra i glas är inte så svårt om man tar det lugnt,jag har spräckt ett par test glas.

Såg det nu du har M10

Kenny

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Avrinningen. 25 mm PVC

post-7463-144689294013_thumb.jpg

Returen. 20 mm PVC

post-7463-14468929401903_thumb.jpg

Och så här blev det när allt var klart. Inget limmat än dock.

post-7463-14468929401585_thumb.jpg

Vet inte riktigt vilken returpump jag ska använda. Någon som har något bra tips?

Skummaren jag tänkt använda är en: Deltec MCE 300

Nästa delprojekt blir nu sump! Ska till glasmästaren på måndag och hämta de skivor jag behöver.

Snabbskiss på hur jag tänkt den:

post-7463-14468929402202_thumb.jpg

Hustrun har en ängels tålamod med mig, men hon delar min vision om hur det kommer att bli. Och tur är väl det.

Sen har jag tänkt om lite när det gäller belysning. Jag orkar inte bygga ngt själv.

Har kikat på en Mexspect Razor 160W, men Juwels kära mittstag oroar mig lite....

Jaja. Allt för idag.

/Niklas Claesson

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gjorde idag en lite förändring i rördragningen. Kändes bättre med 45 graders vinklar istället för 90 graders. Tog även tillfälligt bort kulventilen på returen. Osäker på om den överhuvudtaget behövs.

post-7463-14468929474863_thumb.jpg

Imorgon kommer det glas till sump och avrininning.

/NIklas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 månader senare...

Haft lite paus i dokumenteringen, men här kommer lite info om vad som hänt sen sist.

Gjorde klart min 54 liters sump, men den blev inte som jag tänkt mig. Skrotade den och åkte till Hornbach och köpte mig ett 112 liters kar istället. Fick idag tummen ur och tog mig till Majornas glas och hämtade de glasskivor jag behövde.

post-7463-14468930204847_thumb.jpg

Limmat och trixat idag och det blev perfekt.

Har också borrat ytterligare ett hål för avrinningen samt dragit lite ny PVC+slang.

post-7463-14468930205058_thumb.jpg

Returpumpen fick bli en Eheim 2000 som lätt trycker upp allt vatten igen.

post-7463-14468930204631_thumb.jpg

Så nu är det bara resten kvar.

/Niklas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...