Gå till innehåll

Mitt första saltvatten Jad 128. Har lite funderingar.


Angelica

Rekommenderade inlägg

Kan ju börja med att säga att jag är ny på saltvatten. Kört sötvatten i många år men har länge velat haft saltvatten och nu är jag där. mycket att lära sig och många funderingar. Har ett jad 128 som varit igång ca 2 månader och har nu äntligen fått börjat med att stoppa ner 2 clownfiskar, en läderkorall och en skivanemon:) Nu till lite av mina frågor. När jag köpte läderkorallen såg den lite ledsen och tråkig ut jämfört med hur den sett ut tidigare så gissar att den är i någon byte "period" så vi komme överens om att jag fick prova köpa den (köpte den för 4 dagar sedan) och om den inte visade sig att bli bättre så skulle jag få komma tillbaka med den. Tog bara någon timme innan den blev finare i färgen och började he ut sina (spröt) en bit. Men har efter det gått upp och ned. Ibland ser det ut nästan som den vissnar och sen för att räta till sig och bli finare igen och fortsätter hålla på så. Är detta normalt eller tycker ni jag ska lämna igen den? Har även sett det kommit några bruna saker bredvid skivanemonen är flera stycken har som en stjälk och som fladdriga spröt. Tycker även det ser ut som det är en liten grön prick mitten av dom. Kan det vara någon slags glasros? Vill inte det ska skada skivanemonen. Förlåt om dålig bild har bara mobil kameran:)

post-7578-14468929081054_thumb.jpg

post-7578-14468929081302_thumb.jpg

post-7578-14468929081532_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skivanemonen behöver du inte oroa dig över den överlever det mesta, dom gillar dock ljus och liten cirkluation har jag märkt sen ett flertal skivor lossade på fötterna för att hitta ett annat ställe :). Läderkoraller har jag däremot ingen erfarenhet av, vet bara att dom kan bli sjukt stora :) välkommen till svg!,

du kommer lära dig mycket genom att bara läsa trådar här på forumet. Fin aquascape du har med, ett par knappar skulle sitta fint på dom där stenarna :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Okej var ju bra det:) bara inte dom där bruna sakerna sitter fullt på alla stenar snart? Vore Inge kul. dom är gode många men sitter bara på den stenen just nu. Tack, jo har hunnit spendera några timmars läsande här än så länge iallafall:) jo det ska väl bli nå mer smått och gott inom snar framtid:)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Okej bra. Tack för svar! Såg för en stund sen att min tror den heter stomatella snigel låg upp och ned på sanden.Har tagit upp den och den luktar inte illa och skalet sitter då som vanligt. Vad tror ni, håller den på att dö? Har inte haft några alger än så länge så kan den ha svultit ihjäl?

post-7578-14468929090693_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...