Gå till innehåll

Daniel 120 liter kallt


Rekommenderade inlägg

Nytt kallvattenskar på gång för mig, det här ska bli det bästa hittills... ;-)

Tanken är att akvariet ska stå på Skövde akvarieförening och målet är att kunna hålla det jag inte kunnat hålla innan, dvs tång och högre alger. Då akvariet ska stå på föreningen har det en begränsad tillgång till hur mycket el det får förbruka, det gör att jag måste pressa de siffrorna en del vilket kan bli en utmaning men det ska nog gå.

Nuvarande utrymme för akvariet är 100x50 cm stort, då akvariet ska vara isolerat måste jag tumma ner dessa siffror dock. Jag har kikat på Imazos 160 liters akvarier då de har ok mått. Måtten på de är: 95x44x40 cm där 44 är höjden. Det hade egentligen gärna fått vara 95x44x45 så att utrymmet bakåt fyllt ut bättre men det känns synd att bråka om saken.

Akvariet ska isoleras med frigolit runt om hela vägen, 2 cm verkar vara rekommenderat men jag kan lika gärna ta 3 cm skivor då det går plats. Har inget bättre att göra med utrymmet iaf som de smalare skivorna skulle lämna. Akvariet ska nog även ha dubbelglas i fram av någon sort. Jag är inte helt säker på hur jag ska lösa detta dock. Absolut helst skulle jag vilja ha något som går ta loss enkelt. För det skulle bli otroligt jobbigt att göra en permanent lösning om den inte skulle bli bra... Målet är att ha 16 grader i akvariet och en vinterperiod. Men akvariet kanske nästan skulle klara 16 grader utan dubbelglas, med klara menar jag att det inte ska bli kondens på rutan. Om det är så så kanske man kan göra en permanent lösning ändå för då borde det garanterat inte bli kondens med dubbelglas även om implementeringen inte är perfekt. Med det jag kallar permanent lösning så är det som Jon Olav gjort här till exempel: http://www.jonolavsakvarium.com/planktonproject/201103/pproject201103.html

Tekniken till akvariet blir ganska enkel, dels för att spara in så det blir så liten effekt tillförsel som blir värme i vattnet som möjligt, det jag behöver är skummare, enkelt filter, cirkulation samt kylning. Detta bildas av:

Skummare: Jag har tänkt bygga en egen skummare, skummaren skulle bli en luftdriven modell, detta skulle spara mycket tillförd energi. Frågan är bara om den blir kraftfull nog. Jag hade tänkt att bygga den med 60 mm pvc delar och mata den med en pump för att kunna göra skummaren högre än akvariets vattennivå. Om skummaren ska vara nersänkt i vattnet kan den knappt bli 40 cm hög ens, matar jag den med en pump kan jag dock göra skummaren högre och kanske ha en nivå på 50-60 cm vatten i skummaren. Det lär göra den mycket mer effektiv. Mer om detta senare...

Cirkulationen tänkte jag sköta med två stycken Tunze 6025. De skulle ge ett ganska generöst flöde till låg effekt kostnad. Får göra hål i frigolit skivorna på baksidan bara så deras magneter går på.

Kylning och filter blir i ett. För jag kommer behöva mata kylaren med en pump, denna pump tänkte jag även använda till skummaren för att minska antalet pumpar i systemet. Pumpen i sig kommer behöva ha ett förfilter på sig så att inte skräp kommer ner i kylaren. Så där löses filterbiten. Kylaren blir en Resun mini-20 så länge, jag hoppas den kommer fungera bra men tog den mest för att den var den billigaste kylaren man kan köpa ny. Den är på väg hit nu, tyvärr skickades den med UPS dock så då måste jag vara hemma och ta emot den. Grr! Jag som hoppades slippa det...

Jag måste även ha ljus över akvariet, ljuskällan blir LED. Blandningen blir av varmvita, kallvita, blå och röda dioder och effekten mellan 48-60W insatt till att börja med. Jag ska se fall det räcker. Mer om detta snart.

Invånarna blir primärt alger och räkor. Jag vill även ha små snälla fiskar, smörbultar och spigg ligger högt på listan. Räkor och alger är nog lätt att hitta. Fiskarna blir värre men skam den som ger sig...

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ljuset blir då LED, modellen på dioderna blir kina då jag är snål... ;-) Jag har tänkt mig en blandning av 7000K kallvita, varmvita, 660 nm röda och royal blue dioder. Primärt 7000K dioder dock.

Jag har köpt hem en Meanwell LPC-60-1400 drivare för att köra dessa dioder. Den ger då 1400 mA, den strömmen ska delas upp på tre stycken parallella slingor med dioder så att jag får ungefär 460 mA per slinga och kör dioderna på runt 60-70% av full effekt. Då körs de svalare och verkningsgraden blir lite bättre. Om en slinga dör så får båda kvarvarande slingor 700 mA var vilket inte eldar upp dioderna. Om två slingor dör så får den kvarvarande 1400 mA och brinner upp men det får man tåla om man är rock'n roll som jag.

Nuvarande fördelning är på:

12 st 7000K

3 st varmvita

3 st 660 nm röda

6 st royal blue

post-5646-14468929124115_thumb.jpg

Det blir 8 leds per slinga, om jag räknar grovt så blir det nog: 28V... Så det finns utrymme för förstärkning. Frågan är om jag inte ska lägga till lite fler dioder. En 7000K och varmvita till per grupp kanske blir ganska lagom. Då får jag in ungefär 12W mer ljus.(räknar med att dioderna ger ca 2W var) Det ska jag nog göra...

Rampen i sig har jag tänkt bygga på biltemas rätskiva i aluminium, rampen blir 60 cm lång och rätskivan är 10 cm bred.

post-5646-14468929124172_thumb.jpg

Jag vet inte hur många fläktar som kommer behövas, en vore trevligast men det behövs kanske två...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Aha, nej det är en norsk kille som heter Jon Olav som äger det akvariet och har sin logg där om sina försök med kallvatten. Han är medlem på forumet här och läser en del med, men han skriver aldrig något ;-) Sådär fint som han har det kan jag ju drömma om att få det...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Idag kom kylaren fram, det gick oväntat fort. Ups var så schyssta att de faktiskt kunde ta och ringa innan de kom hit så jag kunde vara beredd på att ta emot kylaren. Mycket trevligt! Då var det bekymret ur världen.

Jag har testkört kylaren lite grann här :-)

Två bilder:

post-5646-14468929151529_thumb.jpg

Den fina lådan, new står för att det är en ny typ av förpackning tydligen. Undrar hur den gamla var... Manualen är tyvärr på kinesiska, men siffrorna man vill ha går få ut som tur är och det är många bilder :-)

post-5646-14468929151848_thumb.jpg

Kylaren i sig! Väldigt liten faktiskt, den är bara 20 cm bred. Tror måtten var 40x20x30 utan kranarna. Lätt att gömma undan.

Jag testkörde kylaren såklart men behöver arbeta lite mer med den för att göra ett komplett utlåtande. Fungerar gör den iaf, jag körde den i ett akvarie med 45 liter vatten i. Från 21 till 16 grader tog ungefär en timme vilket var ganska så snabbt, jag mata den med en Eheim 1048. Vatten utagen är ju vridna 90 grader tyvärr så det bromsar nog upp lite, Resun rekommenderar 300 liter i timmen, med min pump får jag nog runt 4-500 liter tror jag så det fungerar nog det också.

Kraften på kylaren ska vara 1/13 Hp som blir ca 50W. Jag tog med min watt mätare och testa för skojs skull. Pumpen och kylaren drog när kylaren varit igång en timme och börjat gå på full fart 147W tillsammans, varav ca 9 W är pumpen. En mer energisnål pump skulle inte vara fel egentligen men den måste ju prestera med. Det som är så bra med 1048an är att den saktar inte ner även om den får ordentligt mottryck så jag kör nog den i slutändan iaf.

Ljudnivån är helt ok, den låter inte allt för bedrövligt. Det är en ganska trevlig fläkt i den liknande vanliga datorfläktar snarare än de mastodontfläktarna som brukar sitta i kylare och avfuktare. Det blir inte så jättevarmt av den heller.

En sak jag var osäker på innan var hur långt ner man kunde ställa temperaturen, den var kanon på det viset dock för det gick ställa den ner till fyra grader celcius. Så så länge den orkar så är den kanon även för vinter perioder :-)

En negativ sak med den är termostatens känslighet. Jag är inte säker på hur långt ifrån sin inställning den måste gå för att starta kylningen igen. Det är mer än en grad iaf. Jag har hört rapporter om 2-3 graders skillnad innan den hoppar igång igen. Det är ju lite bekymmersamt, om karet isoleras korrekt så går nog inte temperaturen upp och ner för fort iaf och kanske fungerar. Temperaturen kanske inte är superkonstant på vår kust så det kanske duger.

Jag kommer nog byta akvariestorlek med. Jag kikar nu på snäppet mindre akvarium: 75x40x40 som blir 120 liter. Ställningen har nämligen ett hål till som är 81 cm brett så 75 cm längd med 6 cm totalt isolering på sidorna blir som skuret för det här. Då blir volymen lite mindre med så att skummarens kapacitet per lite vatten blir högre och kylaren får lite mindre vatten att arbeta med.

Lite snabba siffror på kylaren för den som vill:

[TABLE=width: 500, align: left]

[TR]

[TD]Kyleffekt[/TD]

[TD]1/13 HP - 50W[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]Förbrukning[/TD]

[TD]140W[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]Lägsta Temperatur[/TD]

[TD]4 grader Celcius[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]Flöde[/TD]

[TD]300-500 l/h[/TD]

[/TR]

[/TABLE]

Ska se om jag kan ordna en mer utförlig recension efter en längre tids användning. Det står förresten med att den både kyler och värmer men ska den värma får man koppla in en extern värmare så det behöver man inte bry sig om :-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, kylare är tuffa. Men för det generella revakvariet så är nog temperatursänkning med hjälp av ökad avdunstning nästan alltid bättre. Den enda nackdelen är ju att avdunstningen kan bli så fasansfullt kraftig vilket kan vara besvärlig om man ska på semester till exempel. Då blir mängden avdunstat vatten per dag mycket svårt att gissa sig till.

Jag tror akvariekylarnas otrevliga rykte om att vara kraftiga energibovar och ineffektivitet är ett direkt resultat av att de implementeras på ett mycket ineffektivt sätt i de flesta tropiska fallen. Men samtidigt är nog kallvattens akvaristiken mycket tacksam mot framför allt korallrevsakvaristerna som nog drivit på utvecklingen och prissäkningarna nog så mycket av kylarna.

I vissa fall är ju en kylare det enda alternativet med, även om de inte går installera de som de borde göras. Så helt onödiga är de ju inte.

Men jag tror den här kylaren kan eventuellt vara lite besvärlig i vissa tropiska fall. För antagligen så stiger ju temperaturen ganska fort om det är väldigt varmt i rummet och då termostaten verkar ha ganska stor skala på hur långt temperaturen får öka från inställningen så kanske temperaturen i karet går upp och ner ganska hastigt. Mitt kar här tog nog åtminstone 2 timmar på sig att stiga med 1,5 grad och då var det bara 45 liter i ett icke isolerat akvarium. Så jag tror det kommer gå bra.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

[TABLE=width: 500, align: left]

[TR]

[TD]Kyleffekt[/TD]

[TD]1/13 HP - 50W[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]Förbrukning[/TD]

[TD]140W[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]Lägsta Temperatur[/TD]

[TD]4 grader Celcius[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]Flöde[/TD]

[TD]300-500 l/h[/TD]

[/TR]

[/TABLE]

Takk for info!

Er det en kompressorkjøler eller er det termoelektrisk element? Står det at den kjøler 50W? I USA er 1/13 HP kjøleeffekt 3500 Watt / 13 = 269 Watt.

En kjølehestekraft = 3500 W.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Var så god :-) Det är en kompressor kylare. Inget termiskt element. Kan ta en bild på insidan nästa gång jag kikar på den.

Nej, det står inte att den kyler 50W, det står nog 200W faktiskt så är kompressorn på 1/13 HP kanske men den faktiskt kyleffekten högre. Jag är inte helt säker på hur det fungerar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kom på att jag räkna nog fel sorts hästkraft när jag slog 1/13 så vår norska kompis har nog rätt. Det är nog runt 200W kylkapacitet på skrotet då :-) Då var den bättre än jag trodde... Får se när jag testar den i drift på riktigt sedan.

Jag har tagit en bild på insidan med för de intresserade:

post-5646-14468929167679_thumb.jpg

Ren och fin insida, väldigt välpackat men fungerar nog. Blir nog lite besvärligt att rensa bort damm den dagen det behövs från radiatorn bara. Får väl ta tryckluft eller något...

Jag har även fått hem mitt akvarium till detta projektet! Här är det:

post-5646-14468929167286_thumb.jpg

Står på sin plats där det ska stå. Då återstår bara att börja isoleringsarbetet. Jag behöver färg, silikon och frigolit. Sedan kommer den besvärliga biten, att göra dubbelglas. Jag behöver en glasskiva och någon form av mellanlägg. Jag fundera på trä lister, för det kan jag nog ordna i 1x1 cm stora lister. Så behöver jag en list i botten med bara som är öppen som jag kan hälla torkningskulor i. Det verkar inte som om kondens var något problem ännu på akvariet så det gör nog inte så mycket om inte dubbelglaset blir perfekt. Bara det isolerar som det ska.

Hade jag haft mycket pengar över hade jag nog gärna köpt aqua terra rockwall bakgrunder och satt upp på kortsidorna. Men nu kör jag detta och ett parallellt tropiskt projekt så jag kan inte springa från budgeten för mycket... Men det hade varit kul... Jag testar att fixa baksidan först och ser hur det blir med färg, duger det kör jag det på väggarna med. Svart blir det isf.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Minsta sortens kabelränna fungerar bra som mellanlägg till dubbelglaset. Det är rätt viktigt att det verkligen blir tätt, annars blir det snabbt kondens mellan rutorna.

Försök även att täta frigoliten, för luftens fukt diffunderar lätt in mellan frigoliten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om kylaren drar 50 W ström, alltså tar det ifrån elnätet, så kan man räkna med att den kyler 150 W, kanske 200 W om den är riktigt effektiv. Det beror på att vad kylaren gör är att flytta värme från akvariet till luften som kylaren kyls av. Det är alltså fullt möjligt att kylaren är på både 50 och 200 W (även om det i så fall är väldigt bra resultat). I så fall alltså: Elförbrukning 50 W, kylning av akvariet 200 W, uppvärmning av luften runt kylaren 250 W. Det är alltså viktigt att ha koll på vad det är för siffror man tittar på, kyleffekt eller elförbrukning.

Skillnaden mellan på och av, hysteresen med ett finare ord, är ibland besvärande hög på såna här grejor. Det kan gå att sätta på en bättre extern termostat och sen dra ner termostaten på kylaren och låta den externa termostaten styra. Man bör dock kolla lite hur det ser ut, ofta på såna här grejor så bryter helt enkelt kylarens ordinarie termostat strömmen till kompressorn utan vidare och då gör det ju ingen skillnad just om strömmen bryts externt. Dock, det kan finnas sånt som fungerar annorlunda så det är en bra ide att titta lite hur det är kopplat innan man hittar på nåt. Dra inte heller ner hysteresen allt för långt, kompressorn slits mer om den skall starta och stanna ideligen.

Verkar som ett lovande projekt, kul att du kommer att kunna hålla lite känsligare arter nu.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kabelkanal låter bra, det har jag nog kikat på innan. Det tar jag och köper när jag är på biltema nästa gång då jag ändå behöver köpa färg. Så får jag beställa en glasskiva med, kan inte göra det idag då det regnar men då kan jag göra annat... Tätt ska det bli med ja! Min tanke är att jag målar på baksidan och sidorna utifrån. Men jag sätter maskeringstejp runt hela ytterkanten samt en rad i mitten mitt på baksidan så att det inte blir någon färg där. Där lägger jag på silikon sedan istället så blir det tillslutet och sitter fast ordentligt. Ska vara så omsorgsfull jag kan med med dubbelglaset. Det blir en tråkig sak att göra om i efterhand...

De här kylarsiffrorna är inte att leka med, jag vet inte riktigt vilka jag ska tro på :-) Det enda jag vet med säkerhet är att min W mätare säger att 140W dras när kompressorn och hela alltihopa drar igång. Nu står nog fläkten med för en del av den effekten med så om man tar bort allt kringliggande så kanske kompressorn i maskinen drar runt 120 W av den effekten snålt räknat.

Det verkar gå två tjocka sladdar in till styrenheten på kylaren och en liten. Jag gissar att sladdarna in är antagligen 220 V in och så sitter ett relä eller något i styrenheten som slår på fläkt och kompressor när temperaturkännaren känner att rätt nivå infunnit sig själv. Den lilla sladden borde vara temperaturkännaren.

Jag får se hur det fungerar, är det två grader det ska skilja innan den startar så känns det ok. Är det tre är det lite jobbigt. Men i slutändan så får jag se om djuren reagerar negativt på det innan jag säger att det är helkass eller ej. Annars är jag mycket nöjd med den här kylaren än så länge, jag sökte ganska hårt efter en sådan DC-300 som Jonas har då den verka fungera väl och var billig. Den kylaren görs av Haliea som D-D köper in och märker om. Men min kylare här var billigare(2100 ink frakt, jag verkar inte behöva betala moms heller, jippi!) och den är mycket tystare :-)

Jag har arbetat mer på min lysramp med, jag har baserat den på Maxspect Razors 8000K LED armatur i valet av dioder. Så det blir en blandning av 50/50 kallvita och varmvita dioder med blå lysdioder som supplementerar de. Inga röda som jag tänkt från början. Det borde de varmvita dioderna täcka upp ganska bra. Det är ganska skönt för det är generellt mycket svårt att lägga in rena röda dioder tycker jag. De brukar inte blanda sig väl med de andra färgerna...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Verkar finnas varierande uppgifter på den där kylaren... 1/13 dels hp när det gäller el borde vara runt 60 W men när det är uppmätt 140 W så får man ju tro på det, om det nu inte sjunker när den gått ett tag förstås. Det stämmer kanske också med att den skulle kunna tänkas dra drygt en A och att det kanske skulle kunna syfta på 110 V.

I alla fall, drar den 140 W och kyler 200 så är jag ju inte imponerad, det kan jag ju säga. Det skulle ju gå att kolla kyleffekten lika väl som elförbrukningen, temperatur in i kylaren, temperatur ut ur kylaren, hur lång tid tar det att fylla ett litermått från utloppet. Har man de siffrorna så är det bara att räkna sen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

140W verka vara ganska stabiliserat, den hamna där efter ungefär 30 minuter och sedan rörde sig inte effekten. När den starta drog den 110W och det vandra då upp och stabilisera sig på 140W. Min watt mätare kanske inte är den bästa som finns där ute men jag tycker den brukar ge ganska vettiga värden i förhållande till vad tillverkarna anger.

Jag jämförde min med Teco TR5 och Aqua Medic Titan 150 när jag kika på kylaren, om vi tittar på Titan 150 här tex: http://www.aqua-medic.de/index.php?r=catalog/product&id=67

Så ser vi att AM anger att den drar 150W effekt och har en kompressor med en styrka på 1/10 HK. Det står att den har 200W kyleffekt där med på sidan och det ska räcka till att sänka ett akvarium på ungefär 250 liter 5 grader under rumstemp i ett vanligt sammanhang.

Teco TR5 skriver inte ut kyleffekt eller några hästkrafter på kompressorn, men de skriver 160W insatt effekt och att den klarar av att kyla ett 250 liters akvarium 5 grader under rumstemperatur. http://www.tecoonline.eu/product/TR-5/

Specarna på Resun Mini-200 som jag har här beror lite på vad säljaren tycker känns det som men enligt manualen är kompressorn på 1/13 HK och 225 liters akvarium ska kunna kylas 5 grader under rumstemperatur är standardsvaret på den.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om wattmätaren inte tar hänsyn till reaktiv effekt kan 140VA motsvara 60w på grund av fasvridningen i kompressormotorn. Om wattätaren klara av att mäta skenbar effekt kan den också visa fasvridningen.

Det är då till att krångla till det. Fast tyvärr, du har ju rätt, en billig mätare kanske inte visar det vi är intresserade av, vad man får betala på elräkningen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är just en sådan jag har :-) ...Fast min är vit. Vad tusan, har de lanserat den i svart med nu! Banditer, landkrabbor och sötvattenspirater!

Det här med faser och så är inget jag kan dessvärre, men det låter ju intressant. Om kylaren bara drar 60W för kompressorn så... Ja, det låter ju väldigt bra i så fall.

Då det här karet kommer stå i en gemensam lokal där vi har en begränsad mängd el vi kan dra innan proppen går så är det inte alls oviktigt att sakerna inte drar för mycket så jag har designat det här karet för att vara så energisnålt som möjligt i förhållande till vad jag har råd med. Jag måste börja slita lite mer, jag är så sugen på att ha igång det här! Ska se om jag kan borra upp rampen snart och köpa lister samt färg imorgon.

I och med att jag nedgraderat storleken så kommer jag nog köra på två 6015 för cirkulation istället för 6025. 3600 liter i omsättning borde kunna ge ganska schysst flöde ändå. Jag vill ha redigt syresatt vatten och fart om jag får igång alger här i.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Aha, på så vis. Kan vara bra att veta.

Jag har rensat ut ganska kraftigt bland armaturerna där nere. Men nu körs väldigt få kar och de som körs har som regel ägare som vill ha lite häftigare ljus än de gamla industriarmaturerna som suttit innan.

Jag har inte hunnit arbeta med karet i sig men jag har varit ute och hittat tre ordentliga och fina stenar till det här akvariet, de ska bygga grundinredningen är det tänkt. Har lagt de i blöt nu och ska göra rent de rigoröst ett tag innan jag brukar de i akvariet. Inga bilder på dessa ännu dock tyvärr.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Arbetat lite mer med akvariet, jag behöver mer färg dock till sidorna så jag kan isolera det propert och förhoppningsvis snyggt.

Jag har lekt mer med kylaren också. Termostaten fungera så att den startar kompressorn och börjar kyla igen när temperaturen är två grader över satt temp. Så ställer jag den på 16 grader kommer temperaturen att variera mellan 16 och 18 grader. Helt ok tycker jag. Köpte en bok till häromdagen om fiskar i Nordsjön att gotta sig med, men nu får jag lägga på ett kol om jag ska hinna börja köra in karet innan säsong... Har fått hem majoriten av dioderna till lysrampen med, så den kan jag börjar arbeta hårdare med nu.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...