Gå till innehåll

Daniel 120 liter kallt


Rekommenderade inlägg

Efter två veckor på öland så ser jag nu att jag definitivt har tillväxt på blåstången. Den ser bedrövlig ut för det mesta men i topparna är den ljus och trevlig och ser ut att växa ut en ny blåsa bland annat. Tillväxten är inte enorm men märkbar.

Nu har algerna börjat komma igång annars, slemmiga gröna alger är lite överallt. Man ser dock tydligt att snäckorna arbetar väldigt hårt och håller rutorna förvånansvärt rena.

Från öland följde med lite roligt! Två stenar med alger, ser ut som någon långbladig havssallat... Har ingen aning om den klarar den ökade salthalten dock, jag placera den mindre stenen i karet direkt för observation.

Sten nummer två placera jag i ett separat kar med betydligt lägre salthalt, någorlunda matchad till det vatten den kom i. Jag fick även med mig en grupp spiggar! Relativt många, över 20 tror jag. Dock ganska små, jag plockade små för de såg generellt mycket finare ut än de större spiggarna som hade en tendens att ha otäcka maskar och parasiter. Hoppas jag undvikit det någorlunda nu. Enda jag oroar mig för är utfodring, men det ska nog gå lösa!

Spiggarna tänkte jag salta upp långsamt tillsammans med den stora algstenen vilket passar bra då jag måste hitta en lösning för snultran iaf. Nu vann jag lite mer tid... Jag tror spiggarna blivit mat på stört om de bara släppts i, då de är så pass små i förhållande till min stensnultra.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

Hnngh, gick ner idag och kolla och tyckte det lukta som något gick väldigt varmt. Kolla akvariet och det stod 27 grader. Kylaren nästan osade av värme. Inte bra.

Spendera tre timmar med att gå igenom den och felsöka. På den positiva sidan så vet jag ganska precis hur den ser ut innuti, mer positivt är att jag fick igång den. Nu återstår det bara att se om den fortsätter hålla sig igång.

Problemet var att fläkten inte gick igång, men den fungera väl. Men gallret framför fläkten tog emot och hindra den från att snurra, tydligen kräver fläkten inte alls mycket motstånd för att den ska hindras från att gå igång. Det kanske är klokt egentligen att byta fläkten om man är orolig. Annars verka kylaren intakt och den hade börjat arbeta ner temperaturen mot 24 grader när jag lämna lokalen. Såg inte ut som någon av invånarna sedan innan tog någon skada, min odödliga snultra simma omkring lite försiktigt. Dock har jag bara en spigg kvar nu. De har varit svåra att hålla vid liv, jag tror det kan varit ett misstag att ta så små fiskar. De jag tog var i princip yngel.

Jag hitta min krabba med! Den satt torkad på golvet brevid TVn i rummet brevid, så gick det med den stackaren.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Klart jag kan ta några bilder, det var länge sedan jag tog någon nu. Det största problemet med det här karet är dock att det är skitsvårt att ta bilder. Problemet ligger i dubbelglaset, det ser fint och bra ut men tar man ett foto med blixt hoppar alla demoner fram! Men två bilder lyckades jag klämma iaf, tyvärr gömde sig fisken mest hela tiden.

post-5646-14468930577515_thumb.jpg

Såhär ser karet ut idag, kylaren fungerar nu igen och temperaturen låg på 14 grader. Nu kommer en besvärlig period ett tag när jag inte längre kommer lita på kylaren. Jag tycker fläkten inte går riktigt lika bra längre. Bäst skulle det nog kännas att byta ut fläkten mot en ny. Undrar vart man kan hitta en riktigt bra ersättningsfläkt. Gärna någon som håller för det var inte jätte, jätte roligt att byta den... Jag måste dra om rören till kylaren med i framtiden. Jag vill ha en mycket finare och isolerad lösning mot vad jag har nu. Kanske kan göra båda samtidigt för jag måste koppla ur kylaren igen då.

post-5646-14468930577802_thumb.jpg

Här är en till bild, här en närbild på tången. Som synes framkallar blixten alla möjliga monster man inte trodde fanns. Bilden ovan är tagen utan blixt. Här ser man tillväxten på min blåstång iaf. Jag hoppas den inte tog skada av värmetoppen bara. Den växer inte monsterfort men växer gör den. De delarna som inte är nytillväxta får snabbt skräpalger på sig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Idag var det många spännande saker som hänt. Först hade mina PVC delar till min nya skummare kommit, 63 mm röret hade ohyggligt tjockt gods dock! De isolerar nog ganska bra då det såg ut att vara mellan 4 och 6 mm tjock gods i de... Får se om det ställer till med komplikationer...

Ännu roligare var att jag fått en hink med djur! Jag har nu två stora spindelkrabbor, en eremit, en stor snäcka, tre röda algtussar med diverse slemmiga klumpar på samt en relativt stor död mans hand koloni.

Spindelkrabborna verka mycket pigga. Eremiten och snäckan ganska mycket mindre pigga, de får jag hålla ögonen på. Död mans hand kolonin blir spännande att se hur den mår. Får se om jag kan hålla liv i den, men ska göra mitt bästa.

Ska försöka ta några bilder i kväll, måste arbeta med skummaren med för nu börjar den behövas... Den gamla litar jag inte på och den är ful.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Här är lite bilder på de nya djuren.

post-5646-14468930970079_thumb.jpg

En taskig bild på min död mans hand. Den verkar vara vid liv, den började öppna polyperna smått nu senare under kvällen. Spännande. Har viljat ha en sådan här så jag var ganska glad när den låg där i hinken(fick djuren donerade av en hummerfiskare). Men jag måste anstränga mig för att försöka hålla den i liv med. Måste hitta något sätt att få den att stå upp bra. Den stod en stund på ett annat ställe men krabborna är bra på att flytta det mesta som är löst. De verkar vara dåliga på att växa fast på nya substrat så jag behöver nog ha ett lugnt ställer eller kila fast den på något vis...

post-5646-14468930970256_thumb.jpg

Min nya eremit. Han verkar inte jättepigg dock än så länge. Väldigt slö och ser ut att ha tappat några ben. Hoppas den repar sig dock, men håller ett öga på den nu i veckan. Den är ganska stor så den behöver komma ut fort om den dör...

post-5646-1446893097052_thumb.jpg

Min snäcka! Den är enorm, den ser liten ut på bilden men är åtminstone en dm lång. Är också väldigt slö dock, den klättra en snabb sväng på glaset men la sig sedan såhär. Så den är i samma läge som eremiten... Någon som vet vad den kan äta? Eller vad det är för någon. Jag har dålig koll på djupare snäckor men skulle gissa på att det är någon rovsnäcka snarare än en betare.

post-5646-14468930970694_thumb.jpg

Till slut den ena av krabborna. De är riktigt pigga än så länge och far omkring över akvariet. De är mycket roade av att pilla i algerna. Jag hoppas de äter av de, det skulle vara kanon. Då behöver jag inte mata de lika intensivt och någon skulle beta av algerna i karet. De är stora djur, jämför den med pumpen i bak.

Har börjat arbeta på skummaren med... Ska försöka posta om den sedan med.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja de är fräna. Eremiten har kastat in handduken dock. Karet var mystiskt småmjölkigt idag men djuren verka pigga... Utom snäckan då, den känns som en levande bomb. Den är inte död men den gör inte mycket liv av sig... Optimalt vore att ha en karantän av någon slag åt den... Men det är svårt att få igenom. Får blanda lite vatten snart och byta en del iaf.

Jag har byggt en enkel skummare som är driven med syresten. Den är egentligen klar nu bara att jag måste få till en skummarkopp. Jag måste nog fixa till den lite dock för den läcker mycket bubblor nu.

Jag ska ta några bilder när den är klar men i princip består den bara av:

* Två rör, ett 63 och ett 40 mm.

* En muff som fungerar som botten

* En 63 -> 40 mm förminskning som sitter i muffen

Det är allt. Jag ska rita en bild...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Här så är en dålig skiss. Den består av fyra delar den, den enda jag modifierat är förminskningen som jag fick förkorta och borrat ett hål i. Jag har även borrat två hål i muffen för utlopp och inlopp av vatten.

post-5646-14468930973872_thumb.png

Man placerar alltså syrestenen i 40 mm rörets botten så vandrar bubblorna upp genom röret till det grövre röret. Vattnet åker in genom muffens nedre hål på grund av detta och följer bubblorna. Sedan så åker vattnet ner igen och ut genom muffens övre hål. Det blir en enkel motströms skummare. Man skulle även kunna driva den med en pump. Det är bara sätta pumpens utblås i det nedre hålet på muffen.

Ritningen blev inte bra dock, men jag kommer inte på hur jag ska måla den bättre just nu. Man kan även justera höjden på vattnet i skummaren genom att vrida på förminskningen så att det övre hålet på muffen stängs olika mycket.

Det blir en ganska klumpig pjäs. Föga vacker. Men den smälter in bättre i akvariet och den grå istället för genomskinliga plasten gör att det inte växer alger inne i skummaren.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Jag har börjat sänka temperaturen i akvariet nu, just nu pendlar det mellan 11 och 13 grader. Jag har tänkt sänka det vidare dock. Ska sänka det till 10-12 på måndag. Sedan 9-11 runt lucia. Sänker ljustiden också samtidigt. Får se hur kallt jag kan gå ner. Men hoppas kunna lägga mig på 8-10 grader med runt 1 timmes belysning.

Invånarna ser ut att må bra, fisken tar det väldigt lugnt nu men det kan vara för att det är kallare. Vankas det mat kommer han fram. Krabborna verkar välmående också, de är mycket förtjusta i räkbitar. Men de är lite dåliga på att plocka mat som flyger iväg, grr. De är ganska åpna med och tvekar inte om att slåss om den mat som kommer i karet. Ganska grova brottartag.

Snäckorna som är kvar äter våldsamt med alger från rutorna med så de verkar det inte vara någon nöd på.

Om jag nu bara kunde skaffa rätt delar så jag kan installera det tekniska korrekt...

post-5646-14468931702042_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

Nu ligger akvariet på 9-11 grader. Verkar fungera bra, jag tror kylaren klarar 8-10 med ganska väl så jag kanske tar och klämmer på det med vid nyår ungefär. Akvariet går ganska bra annars nu, det har börjat ploppa upp en rolig röd alg på en del ställen. Det är glädjande, hoppas den tar sig bara och det blir lite mer av den. Invånarna verkar må bra också, de tar det ganska lugnt på dagarna när det är släkt. Men om man slänger i en räka på kvällen när ljuset är igång vaknar de minsann till liv.

Skulle behöva ordna ordning det tekniska bara. Börjar ledsna på min nuvarande skummarlösning och vill fixa till min rördragning med.

För tillfället har jag inga problem alls med kondens någonstans. Det är först när handen är i akvariet man märker hur kallt det är. Men det är förvånandsvärd torr luft i lokalen nu. Trots kraftig avdunstning från karen. Det måste vara för att vi fått igång en bra luftflöde genom lokalen nu. Innan hade vi inte det och då var det som att vandra in i regnskogen när man gick in.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, det blir tufft. Hade helst försökt skaffa lite fler stenar från västkusten tidigare i år så jag kunnat plantera in mer flora som kan ta sig. Men det blir kul att se vad som dyker upp ur det jag faktiskt fick med. Jag tror de röda algerna är sådana som jag fick med spindelkrabborna. Fick några stycken rödalger av okänd sort då. Trodde inte de klarat sig något vidare men när jag gjorde rent pumpen idag satt det massa små nya skott på den. Det tar emot att göra rent pumparna pga det men jag behöver ha flödet känner jag. Något jag fortfarande tycker är knepigt och okänt i kylan är hur det går med nitrifikation och övrigt. Hur pass allvarligt det kan vara och bli. Just nu matar jag väldigt sparsamt dock. 1-2 gånger i veckan ungefär med räkbitar åt krabborna och lite riven räcka eller granulat åt fisken. En kille på föreningen slänger i lite flingfoder också men jag tror inte invånarna är så förtjusta i det, möjligtvis fisken då. Han äter nästan allt.

Min blåstång är svårbegriplig. Den visar ganska fin tillväxt i topparna men i övrigt ser den ut att dö. Haha. Undrar om det skulle gå ha en sjöros i akvariet eller om den skulle kunna ge sig på mina krabbor eller snultra. Det hade varit ganska intressant annars. De verkar vara relativt tacksamma djur att ta hand om.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bakterieaktiviteten är på sparlåga vid din låga temperatur, men du matar ju inte så mycket. Det ska nog inte vara några problem. Sjörosor är fräcka och fiskarna håller sig på behörigt avstånd. Krabban har nog störst risk att ryka med, även om det är låg risk.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Jag litar mindre och mindre på kylarens fläkt. Jag vill helst byta den så fort som det går.

Jag mätte fläkten idag och det verkar vara en standard 120 mm fläkt. Då är frågan vad jag ska byta den mot bara.

Clas Ohlsson har en 120 mm fläkt som går på 220V som nog skulle passa. Frågan är hur bra den håller. Kan den vara något att satsa på. Är det någon här annars som har bra tips på vart det kan finnas bra fläktar för den här? Jag vill ha något som presterar i första hand. Ljudnivå är sekundärt. Högre prestanda ger lägre arbetstid.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 månader senare...

Idag var det dags! Jag orka till slut byta fläkten. Nu var jag helless på den, inte för att den gick sönder mer utan för att jag inte kunde lita på den. Jag tog en bildserie åt kylardyrkarna här på sidan.

Här är kylaren, bortplockad från karet.

post-5646-14468933061176_thumb.jpg

Först tänkte jag säga att man kan med fördel lägga kylaren på rygg och lossa framsidan och bekvämt byta fläkten... Sedan kom jag på att så roligt var det verkligen inte.

post-5646-14468933061312_thumb.jpg

Utan baksidan måste också bort tyvärr. Den är som tur är ganska lätt att avlägsna. Sex synliga skruvar och de två stora plastmuttrarna vid in och utloppet på kylaren sedan går det något sånär smidigt att lyfta av resten av plasten.

post-5646-14468933061432_thumb.jpg

Här är radiatorn för intresserade. Fin sak. Observera att den är väldigt ömtålig. Jag gjorde arbetet med kylaren ståendes för säkerhets skull. Det är nog lagom kul att bryta någon ledning och släppa ut gasen eller liknande. En sådan reparation vill jag INTE göra en guide för...

post-5646-14468933061571_thumb.jpg

Nästa steg är inte komplicerat. Man lossnar de fyra skruvarna på fläkten framifrån och skjuter fläkten åt sidan. Orginalfläkten har ingen kontakt av något slag, jag klippte ledningen och satte dit en sockerbit. Jag köpte en ny fläkt på Clas Ohlsson, en 120 mm 220V fläkt. Den passade utmärkt. Här är de två sida vid sida. Felet på den gamla är att en liten spärr gått sönder som ska göra att fläkten inte hoppar av kullagren. Inte bra.

post-5646-14468933061692_thumb.jpg

Spännande värre var nästa steg. Min installation av kylaren är ganska kass och ska också göras om... Snart... Så med alla tummar hållna lyckades jag koppla in åbäket och hoppas att den skulle starta... Det gjorde den som tur var och går nu mycket jämnare och trevligare än innan. En bra operation. Luftflödet i sig är nog ungefär samma. Det är ganska utmanande för fläkten att pressa luften genom radiatorn ändå.

post-5646-14468933061819_thumb.jpg

Karet får ni ingen bild på men det är inte så annorlunda från förra bilden. Karet har en invånare mindre nu. Den ena spindelkrabban har tyvärr gett upp. Den lyckades genomföra en ömsning vilket jag hade turen att se. Men tyvärr så är dess kompis en sann sadist så han hoppa på honom när han var mjuk och klippte sönder hans klo. Då tappa den nyömsade all matlust tyvärr. Jag har försökt punktmata den efter det flera veckor men den har bara dragit sig undan. Tyvärr så var han död nu då.

Det är tråkigt men jag hade dessvärre på känn att det skulle bli såhär. Det är svårt att ha två krabbor i samma kar. Hade jag kunnat hade det bästa varit att separera de tills den ömsade härdat klart. Men det hade jag inte.

Fisken mår bra annars med och har börjat få riktigt fina färger. Jag har börjat öka ljustiden i karet nu med och snart ska jag ta upp temperaturen någon grad med. Har tänkt ligga på 13-15 grader i juli ungefär. Då blir det varmt och gött!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Lite mer pyssel. Jag är på gång med att fixa klart skummaren som gått lite halvfärdig länge nu. Första steget var att fixa en skummarkopp till den. Något jag skjutit på länge. Det var ganska enkelt när jag väl fick tummen ur dock.

Råvarorna var få och enkla, en muff, en bit rör och en kaffebruk från erikshjälpen i plast.

post-5646-14468933144235_thumb.jpg

Jag borra upp ett hål i botten på bruken som hade samma diametern som ytterdiametern på röret. Sedan kapa jag av en cm från muffen. Så rakt jag bara kunde, använde gersåg så det blev ok.

post-5646-14468933144429_thumb.jpg

Testmontering av koppen. Inte helt rak passform men som jag skrev ovan, så rak jag kunde...

post-5646-14468933144623_thumb.jpg

Burken var såklart för hög, men det kapa jag försiktigt med bågfil. Vad det är för plast i burken har jag ingen aning om, troligtvis inte PVC... Men jag limma eländet med tangit. Men limmade egentligen främst PVC mot PVC. Den kapade biten från muffen sitter på koppens insida och limmat mot röret som sticker upp i koppen. Så burken är bara ditklämd egentligen mellan limmade PVC delar och förhoppningsvis så agerar tangit limmet även som tätning. Gör det inte det... jag det märker jag nog ganska snabbt...

post-5646-14468933144798_thumb.jpg

Blev helt ok. Det gamla locket går lägga på ganska bra, gjorde några hål i det bara så att det släpper ut luften från skummaren.

Jag behöver även fixa en ventil så att jag kan justera vattennivån i skummaren. Den är för låg nu. Men jag har en lösning på det med... Kanske kan få klart den imorgon.

Jag fota även min fisk, eller försökte fota den iaf. Det är en retlig typ. Den är ofta framme när jag kikar in i karet men så fort jag plockar upp kameran vägrar den visa sig! Jag slår vad om att den gör det med flit...

Följande bilder har ingen vidare skärpa i sig men jag tyckte de var trevliga och ger lite porträtt av när karets främsta invånare tittar misstänksamt på mig och kameran...

post-5646-14468933145521_thumb.jpg

Det börjar växa i karet nu med! Det är otroligt hur stor skillnad lite mer ljus gjorde bara. Temperaturen har jag inte gjort så mycket med fortfarande. Men om tio dagar ungefär så höjer jag en grad till och ökar belysningen med ytterligare en timme. Blåstången är inte död där på det orangea, min ena bit skjuter ut nya skott på det området.

I år ska jag försöka hitta lite havssallat. SKulle vara kul att se om kalkalger kan fungera med. Skulle även vara kul med några fler invånare som går ihop med snultran och krabban. Men inte för många, jag är ganska nöjd med hur lättskött karet är för nuvarande, vilket nog står i direkt relation till hur få invånarna är.

post-5646-14468933144987_thumb.jpg

post-5646-14468933145163_thumb.jpg

post-5646-14468933145356_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Nya skummaren verkar fungera bra. Jag har nu flyttat om den till karets bakdel och akvariet är mycket trevligare överlag nu att se på. Den gamla skummaren är väck. Först tyckte jag dock att skummaren hade lite för kass effekt. Framför allt vattenivån i den var för låg. Så jag tänkte kapa en bit ett tag. Men sedan fick jag en snilleblixt och satte i min andra luftpump med en till syresten i skummaren. Det gjorde susen. Nu får jag en riktigt kraftig skumbildning. Fortfarande grovt rör så koppen fyller sig ännu inte jättefort, men den luftar nog ur vattnet riktigt bra och det är det viktigaste! nackdelen är att ganska mycket microbubblor läcker ut... Men det kan jag leva med.

Jag har beräknat lite på ljuset med i karet. Karet har en botten på 75x40 cm som blir 0,3 kvadratmeter. Jag sätter nu in ca 56W ljus från rampen. Det blir 187 w/m2. När jag disskuterat med en växtnörds kamrat på föreningen så brukar han räkna ca 320 w/m2 som högt ljusflöde i växtkar. Så jag tror att trots karets klena storlek så har jag ändå för lite ljus här i. Mina alger växer men jag tror mer ljus skulle göra susen. Så jag har tänkt förbättra ljusflödet. Jag behöver byta drivningen bara som tur är. Jag var något framtidsseende när jag byggde rampen och kan utan större problem bygga om rampen till att köras på 700 mA per diod istället. Det skulle ge mig 87,3W ljus grovt räknat och då hoppar vi upp till 291 w/m2. Då ska vi se vad som händer i karet! Då en tredjedel av dioderna är rena röda så motsvarar det nog högre än 300 w/m2 med lysrör och traditionella icke monokroma ljuskällor.

...Då fick jag mer saker att köpa... Frågan är hur jag löser detta bäst. Billigaste lösningen blir att köra två slingor parallellt på min 1400 mA drivare jag använder nu och köpa till en 700 mA. Men ska jag vara ordentligt borde jag har tre separata drivare. Då blir Lasse och stig glada... Jag fuskar nog och kör lite parallellt tills jag känner att jag har råd att köpa in två till 700 mA drivare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Nu är ljuset uppgraderat! Nu körs alla dioder på 700 mA istället. Det är lite ljusare för ögat nu och förhoppningsvis mycket ljusare för algerna. Blir kul att se resultatet av uppgraderingen framöver...

Jag hade lite foto session idag med och tänkte även bjuda på en film! Filmen är i bedrövlig kvalitet dock men fotona ansträngde jag mig så gott jag kunde för att få till. Hoppas de kommer någon till glädje.

Fick till och med till ett överblicks foto som inte blev helt kasst.

post-5646-1446893330156_thumb.jpg

Såhär ser karet ut idag.

post-5646-14468933299606_thumb.jpg

I sanden satt krabban och behaga sig en stund, lämnade sig exponerad för en bra bild!

post-5646-14468933300954_thumb.jpg

På glaset satt en av mina snäckor. Snäckorna är lite svåra, antingen klarar de sig bra eller så tvärdör de. En sak är säker. Håller man inte koll på de så rymmer de till slut! Jag har bättre tur med dessa iaf än mina tropiska snäckor.

post-5646-14468933299992_thumb.jpg

Här är nya skott på min blåstång. Den växer knappast rekordfort. Men den växer ändå, vilket är kul. Hoppas den tar sig i det nya ljuset.

post-5646-14468933301236_thumb.jpg

Det här är samma alg. Notera hur den ser helt död ut på det nedre området men ovanför så kommer nya skott. Så den är knappast död där nere. Bara allmänt ledsen i våra ögon iaf.

post-5646-14468933300291_thumb.jpg

Det här är en sten från östersjön. I höst dog alla synliga alger av från stenen men nu växer något här. Undrar hur det blir och om de är algerna som följde med stenen från början.

post-5646-14468933300625_thumb.jpg

På en av stenarna från Timmersdala så kommer den här limegröna trevliga algen. Blir nog inte så kul växtmässigt men den gröna färgen är härlig.

post-5646-14468933301873_thumb.jpg

På en annan sten kommer en liten röd alg. Undrar om den tar sig, går man efter färg så borde de gröna gilla det starka ljuset bättre.

post-5646-14468933302647_thumb.jpg

Här kom två bilder på fisken med! Min stensnultra har inte mycket färg men karaktär så det räcker och blir över. Det är en fantastisk fisk, någon dag ska jag skaffa ett 400 liters kar och hålla en större grupp sådana här.

Här kommer en video med. Kvaliteten blev bedrövlig men jag hoppas den kan roa ändå. Den fokuserar på vår vän krabban. Ett av de djur som vi fokuserar mindre på i våra tropiska kar. Vilket är synd för de är häftiga djur.

post-5646-14468933302207_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det var en hungrig krabat som tog även toppen på matningspinnen.

Fina skott på blåstången.

Håller med om att stensnultror är härliga fiskar. Synd att de inte har mer färg, men har man tur kan man hitta individer som har grön eller röd grundton.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 månader senare...

Efter gårdagens utflykt så har invånarbeståndet ändrats ganska radikalt. Jag försökte ta några bilder på en del nykomlingar iaf.

post-5646-14468934214779_thumb.jpg

Vad som tillkommit är några skärsnultror, två kantnålar, havssallat, en grupp lerstubb, en drös tångräkor samt två små stensnultror. Nu har jag fiskar så det räcker och blir över känns det som iaf. Min gamla ilskna stensnultra har flyttat. Jag gjorde i ordning ett annat akvarium åt honom då han troligtvis inte uppskattat det nya sällskapet. Han bor där nu tillsammans med två andra stensnultror.

post-5646-14468934213897_thumb.jpg

post-5646-14468934214254_thumb.jpg

post-5646-1446893421454_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tackar för de fina orden. Hoppas på bilder av era odjur med så småningom.

Nu när de gått några dagar i karet har jag försökt få de att äta. Först prova jag mysis, det rata de. Sedan Krill, det rata det. Jag pröva även granulat och spirulina flingor, inte heller de dög. Räkorna åt förstås allt detta men de räknas inte.

Jonas tipsade nere om att riva torsk, så jag åkte till Ica. Dock hitta jag ingen prislapp på torsken så jag köpte sill istället. Det verka bättre dock, det var ingen braksuccé men alla invånare åt och svalde en del. Krabban blev hysterisk. Så det får jag köra på nu. Vilken otroligt fet fisk dock! Ytan var inte att leka med efter matningen. I stensnultreakvariet går det också bra, de verkar trivas i den relativa värmen. Jag ska försöka ordna en fläkt på så kan vi nog trolla ner tempen en eller två grader, de åt också sill med stor förtjuselse.

Den enda som oroar mig nu är kantnålen. Den har jag inte sett äta något ännu. Den känns som en lurig fisk nu i början... Får se om han börjar äta, han reagera helt klart på när sillen kom i.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kantnålar kan vara riktigt svåra. De äter ju så smått.

Testa att ha en pytteliten bit sill på en blomsterpinne eller en tunn grillpinne av trä och vifta med den framför näsan på den. Funkar inte det, kan du ha sillbiten bokstavligen precis framför munnen. Då kan kantnålen av ren reflex svälja och på så vis få smak för maten. Funkar på de flesta matvägrande fiskar, men tålamod krävs.

Jag ska snart ta mig i kragen och starta en ny tråd. Men du kommer inte få se mycket av mina nykomlingar, då min tångsnärta ätit upp det mesta. Fast han är å andra sidan rätt nöjd.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...