Gå till innehåll

Daniel 120 liter kallt


Rekommenderade inlägg

Dags att uppdatera.

Inte mycket har hänt sedan sist. Kantnålar finns inga kvar men övriga invånare trivs mycket bra. Dock behöver jag fler snäckor känner jag, har nog bara en kvar i liv. Men den gör ett ganska imponerande arbete det lilla den gör.

Efter Havets Hus har jag blivit sugen på att byta cirkulation. Mina två Tunze streamers ger förvisso bra flöde. Men de sätter igen sig pga alger på nolltid. Det försämrar flödet och jag tror det sliter på pumparna med i onödan. Dessutom blir det väldigt besvärligt om jag är borta mer än en vecka... Så jag kände mig inspirerad och beställde hem sådana syrestenar de körde i Lysekil. Det här blir spännande. Som tur är har jag ju täckglas.

Jakob fråga mig på Havets hus med om inte mitt vatten blev missfärgat av alla alger men nej, det blir det inte. Inte så det syns iaf. Vattnet är mycket klart och har ingen synlig ton. Dock är det nog lite grönt egentligen. Men det ser man inte när man kikar in i karet. Fiskarna fortsätter sin diet på sill. Jag är säker på att en på föreningen även slänger i pellets men jag har aldrig sett de äta det. Stubbarna verkar må bra iaf för de är redigt tjocka. Snultrorna är lite tveksammare men de verkar knappast svälta ihjäl. Nu undrar jag hur jag ska lägga upp vintern i karet mest...

Lite bilder i sedvanlig blandad kvalitet, mycket sandstubb då de är de mest fotovänliga i karet:

post-5646-14468934912796_thumb.jpg

post-5646-14468934911192_thumb.jpg

post-5646-14468934911478_thumb.jpg

post-5646-14468934911712_thumb.jpg

post-5646-14468934911995_thumb.jpg

post-5646-14468934912312_thumb.jpg

post-5646-14468934912532_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej, det står i en lokal med andra akvarium. Jag har inte plats att ha det hemma tyvärr även om jag skulle vilja. Belysningstiden varierar under året. Nu under sommaren har jag haft ungefär 16 timmar som längst men nu under vintern sänker jag var 15onde dag. Jag siktar på ungf 3-4 timmar som lägst. Då sänker jag även temperaturen gradvis samtidigt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Karet går, jag har lyckats få min kamera att producera raw filer numera så nu kan jag fota lite mer! Tyvärr har ju alla mina fiskar extremt svårt att stå stilla så det underlätta in fotandet så mycket ändå. Sedan måste jag lära mig redigera bilder med...

En bild av en av stensnultrorna och en sandstubb blev det iaf. Snultrorna verkar klarar sig bra, de är mycket tacksamma fiskar att hålla. Äter allt jag ger de, är otroligt pigga och alerta och verkar inte lida det minsta av den något höga temperaturen i vattnet. Det är synd att jag inte har plats för de hemma bara...

post-5646-14468935406065_thumb.jpg

post-5646-1446893540578_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

Det går framåt, lite upp och lite ner. En av de smala skärsnultrorna verkar ha kastat in handduken. Men i samband med det verkar den andra börjat äta bättre konstigt nog. Nu verkar alla utom krabban i det kalla karet äta fryst mysis vilket gör matandet mycket lättare vilket är en fröjd. Det går värre i stensnultreakvariet. Min gamla snultra verkar återigen fått sitt kraftiga revirbeteende tillbaka och jagar och biter de andra två. Den ena är det nog kört för tyvärr men den andra mår bra. Nu gäller det att börja möblera om däri, slänga i mer sten och hoppas det går vägen...

Jag tänkte recensera mina fiskar lite snabbt här baserat på mina hittills erfarenheter:

Tångräkor: Våra absolut mest lättomhändertagna djur, extremt anspråkslösa på salthalt och mat. I princip helt fredliga pga sina små klor, har fina färger och mönster speciellt med lite blåare ljus. Är även otroligt toleranta mot temperaturer över 20 grader och trivs bra i 22. Lever upp till högre med men frågan är hur länge.

Strandsnäckor: Nästan lika lätta att ta hand om som räkorna förutsatt att du har algtillväxt i karet. Mata de med foder är svårt. Tål även de värme utan problem. Men har en hysterisk tendens till att rymma eller sätta sig ovanför ytan och vänta på tidvattnet. Måste pillas ner och räddas nästan dagligen. Men de som inte förolyckas lever nästan ett år för mig och är väldigt duktiga algätare.

Spindelkrabba: Svår att tyda hur den mår egentligen då man inte kan se hur den mår eller om den svälter. Men den är avsevärt piggare när den mår bättre och ganska slö annars. Svår att mata men bitar av fisk, mussla eller räka fungerar. Ge inte för stora bitar för de slänger ofta bort de när de lessnat så ligger de och blir dåliga. Har man ett stort parti tångräkor kanske de hanterar det problemet dock. Är dåliga på att ta fiskar, även mycket små så går bra med andra djur. Har små klor. Men jag måste punktmata min, han verkar inte vara så klipsk att han hittar maten själv om den inte ligger på gruset. Vilket den sällan gör... Kräver kyla, fungerar inte i varma eller ens svala kar.

Strandkrabba: Tål nästan allt i form av värme och misär och konstiga värden. Men är antisocial och går ej hållas med fisk eller artfränder. Kan nog tom käka snäckorna. Men brukar vara för slö för att ta räkor iaf. Rymningsmästare, karet ska helst vara hermetiskt tillslutet annars kommer du hitta han/hon i rummet intill under bokhyllan. Dålig för sällskapskar. Aktiva och roliga annars dock, gräver ner sig i fin sand och sticker bara upp ögonen. Nyps otroligt gärna i fingrarna...

Fiskar:

Sjustrålig smörbult. Trodde denna(har en, trodde det var stubb först) skulle klara sig ganska kort tid men det är en lätt fisk att ta hand om. Liten och fredlig fisk som har små krav på utrymme och mat. Håller sig i mitten av vattenvolymen. Trivs nog bättre i en liten grupp dock än ensamma. De blir nog finare så med. Endast testad i kyla. Mycket liten fisk, blir ej stor.

Sandstubb: En av mina favoriter. Otroligt kul att titta på och följa, har fin kroppsform och när de växt till sig lite snyggt mönster. Ha helst några stycken, hannarna är roliga att titta på när de spänner upp sig och gör ögonkraftmätningar mot varandra. Lätta att ta hand om, håller sig även dessa ganska små men mina växer ännu. Har låga anspråk på utrymme dessa med men gör sig nog bäst i ett kar med stora sandytor. Endast testat dessa i kyla men upp mot 19 grader bör nog kunna fungera med då de lever så nära stränderna på sommaren/hösten.

Skärsnultra: Väldigt fina fiskar, bland våra färgstarkaste. Men i min erfarenhet svåra. Oftast svårt att få de att äta, de spottar helst ut maten. Vet ej varför. Fånga små exemplar och håll de kallt. Äter tyvärr med glädje upp tångräkor men är annars mycket oblyga och nyfikna fiskar, roliga att titta på. Är snälla också, får man de bara att äta bra så är de bra invånare. Blir dock ganska stora och simmar aktivt. Gärna ett större akvarium.

Stensnultra: Intressanta och mycket robusta fiskar, trivs bra i sval rumstemp men bättre i svalare såklart. Otroligt pigga och nyfikna, kan inte stå still en sekund. Tyvärr väldigt aggressiva och territoriella. Har tydliga tänder med. Lite anspråkslösa i färgen men fin kroppsform. Går ej ha med räkor och är gärna elaka mot andra fiskar med, speciellt andra läppfiskar. Äter nästan allt. Enda västkustfisken jag inte har några problem med att få att äta torrfoder. Om de bara inte var så otäcka i sitt sätt vore de den perfekta akvariefisken från våra vatten. Möjligt att de går hålla i en stor grupp på över 10 individer i ett sparsamt inrett akvarium. Var inte rädda för att plocka små sådana här. Jag fick med tre yngel på ett par cm bara men alla lever och växer och är roliga. När de är små är de snällare med... De är nog ännu lättare att vänja vid akvariefoder med vid den storleken.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har hittat en ny invånare, eller två tom! Jag har två nakensnäckor i karet som jag aldrig har noterat tidigare. Jag har definitivt inte lagt i de medvetet. De verkar leva på alger, de kryper i maka tempo omkring och gnager lite vad jag kan se. De är bruna med gröna prickar. Fina i sin enkelhet. Lustig upptäckt bara sådär ett halvår efter man antagligen slängde i de :-)

post-5646-14468935613498_thumb.jpg

post-5646-14468935613733_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 månader senare...

Det här akvariet har råkat ut för en krash tyvärr. Proppen gick i lokalen två gånger, första gången klara sig karet relativt bra då vi såg det samma dag. Tyvärr verkar det som om proppen gick igen nästan direkt efter att jag lämnade lokalen sedan och nu blev det betydligt värre. Åtminstone hälften av invånarna har nog strukit med inklusive min stora spindelkrabba. Till min stora förvåning hitta jag även två stora döda räkor med samtidigt. Vart de varit i nästan ett år har jag ingen aning om. Även en snäcka dök upp, den kan nog fortfarande leva dock. Ett par fiskar simma omkring fortfarande. Temperaturen blev inte så blodig, 21 grader. Hade bara kylaren lagt av men övriga pumpar gått hade det nog hoppat upp till 26-27. Problemet är snarare syrebristen som lär blivit med avslagen cirkulation och höjd temp.

Jag har bytit massa vatten och får bevaka karet dagligen nu i det närmaste. Men har även kopplat ut några av de mest misstänksamma sakerna i lokalen. Tyvärr en av de lite tråkigare sakerna som man riskerar när man inte har karet hemma. Men får se.

Var i Marsstrand på midsommar och spendera en bra stund att faschineras över djurlivet på bryggsidorna. Kanske kan man "starta om" karet nu när ändå större delen av hyresgästerna förolyckats...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 månader senare...

Boven som löste proppen hittades sedan, en grendosa som fått saltvatten i sig och byggt upp så mycket ärg att spänning och jord gjort en brygga, *burr*....

Nu är det fixat, karet är rengjort. Nytt vatten är i. Det är bara en invånare i numera. Min stensnultra jag fick av Bygert en gång i tiden, han såg ledsen ut och klara sig dålig i sitt okylda kar så han fick flytta hem igen.

Just nu är det 19 grader i karet och jag ska sänka det ner till 12 och sedan hålla det där är min tanke. Jag ska göra som Jonas och satsa ett tag på ett "djup" kar, får se vad för roligt man kan fixa till karet i framtiden! Tills dess får det gå, inget ljus på nu. Jag slår på det bara när jag ska titta i karet. Att ha algbalja var kul men det fungera inte med min nuvarande lösning. Ska man ha det så får man fixa en annan typ av vatten rörelse, syrestenar skulle nog fungera bäst.

post-5646-1446893664933_thumb.jpg

post-5646-14468936650123_thumb.jpg

Det är synd att jag tappa de gamla invånarna. När man gjorde rent stenarna märkte man hur mycket smådjur och kalkbyggande som levde i karet! Får försöka igen helt enkelt.

post-5646-14468936649669_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Usch, salt och ström är ingen rolig kombination.

Trist att allt strök med, men det är kul att du inte gett upp i alla fall. Ska du ner på korallträffen på sjöfarts 28 november? Jag kunde ju tagit med mig lite djur om du vill. Vädret är ju mer anpassat för kalla transporter än på sommaren.

Det är grymt roligt att vända på stenarna och se att det faktiskt finns en liten biotop i miniatyr som man inte visste om.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Hur roligt det blir när det blir strul med kallkar vet jag lite för mycket om. Det är därför jag flyttat ner det hela till kallare lagård, det finns liksom lite större marginaler för strul då. Ett sätt att undvika sånt där elstrul är ju jordfelsbrytare, Sätter man två såna och ser till att t ex skummare eller kylare går även om det blir tok med endera så har man ju garderat sig en del mot elände (just det, el-ände).

 

Korallträffen tror jag inte jag fixar, det är liksom lite för mycket att göra här hemma just nu. Men vi kanske kunde satsa på en sån där trevlig kallträff nån gång senare, kanske efter nyår nån gång, Sjöfart eller nån annan stans?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Daniel,

Det finns åtminstone två krabbtaskor modell mindre och några maskeringskrabbor som väntar på dig här i Munkedal! Om du vill kan jag försöka fånga några fiskar också och "lägga undan". Det är ingen brådska, du är hjärtligt välkommen när det passar...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

FISK! Krabbor med, du nu måste vi börja rota datum snart. Får se hur det ser ut i Januari framöver. Jobbet är mördande nu i december och en tråkig grej med att jobba med handel är att man inte har några lediga mellandagar...

 

Jag håller på och sänker kylan allt eftersom här i karet. Det tuffar på i sakta gemak. Har hitta några pellets den bortskämda invånaren äter med. Nu ska han gödas...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Jag har fortfarande inte lyckats hitta min kamera. Men jag hitta en annan som jag inte tycker om och tog en dålig helbild på karet så har vi något så länge iaf.

 

En lite större fisk klara inte resan hem men jag lät han ligga kvar lite för att snäckan kanske skulle vilja kalasa på han. Men sjöstjärorna hann först och jösses är de grisiga. Jag får börja byta lite vatten där i tror jag och ge något mer kontrollerat åt de i fortsättningen :-) Nu gäller det att börja få de att äta något. Får väl gå över till dunderkuren med riven sill, frystorkat foder var de väldigt skeptiska till. Den gamla fisken verkar förvirrad iaf över alla nykomlingar och en stor skärsnultra har tagit hans hem. Men annars verkar de flesta invånarna glada. Även om sjöborrarna och valthornssnäckan är svåra att läsa av vad de tycker och känner. Dags att se över skummaren med så att den arbetar till max nu när det finns någon egentlig belastning i karet. Tur att volymen är ganska liten så ordentliga byten blir inte alls så farligt dyrt.

Taskig helbild.JPG

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så, efter stjärnornas massaker av den döda fisken så låg där en halv fisk kvar där huvudet och framkroppen tydligen var godast. Vattnet var vitt och fjäll och delar flöt överallt, låt oss inte utfodra de på det viset igen :-) Karet doftade även som en tinad frysdisk.

 

Men nu är halva mängden vatten bytt och nya syrestenar i skummaren som börjat göra ett kanonjobb med de och redan skummat ut en dl vit sörja, vattnet ser mycket bättre ut med. Jag har dock inte sett till mina räkor jag släppte i. Jag hade hoppats att de skulle kunna samexistera med fiskarna då det var ganska bra storlek på räkorna men jag kan ha underskattat fiskuslingarna, isf behöver de nog inte utfodras på ett tag...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Jag har inte hunnit ägna så mycket tid åt det här akvariet på ett tag. Jag matar lite, gör rent skummaren och fyller på lite vatten ibland. Har inte hunnit med det mycket annars pga andra projekt några meter bort från det.

 

Det tuggar på dock oavsett, jag hann sitta och titta på det en stund idag. Jag har fyra stensnultror kvar som jag såg idag. Alla väldigt tjocka, jag har varit lite orolig för utfodringen av dessa men idag kände jag att jo. De äter nog :-) Jag matar de mest med frystorkad artemia, jag mata de även med röda mygg men en i föreningen verkar vara småallergisk mot dessa maskar tyvärr så jag ville inte att de skulle bli för bekväma med det så artemia gäller nu istället.

 

Valthornssnäckan ger jag en sillbit ibland. Han kryper upp till vattnets kant och tigger och då är det tacksamt att lägga en bit på han så slukar han den utan att lorta ner vattnet eller att fiskarna simmar runt girigt med den för att spotta ur den någonstans... Jag tror jag behöver försöka mata stjärnorna på samma sätt men har inte kunnat göra det ännu. Då lokalens frys är kass så måste jag ta med sillen hemifrån vilket blir lite bökigt... Jag tror stjärnorna hittar en del oäten artemia iaf så de reder nog sig själva. Slänger även i lite algtabletter för att sjöborrarna ska ha något att äta men är osäker på om de hittar de, de är nog de svåraste djuren jag håller nu. Musslorna är iofs svåra med men de har bara en levande individ kvar efter stjärnornas kalasande.

 

Jag funderar lite på hur jag kan göra om akvariet så det blir roligare för fiskarna, de skulle behöva grottor och skrevor mer att hålla till i. Men jag vet inte om det kan bli dumt då karet är så litet. Risken är att "störst och bäst" tar hela karet som sitt revir och har ihjäl resten om det finns något ordentligt att faktiskt äga. Så det kanske är rätt att ha det lite avskalat. Det bästa vore givetvis att bygga ett nytt större akvarium :-) Tyvärr måste jag lägga pengarna på annat nu så det får bli i framtiden...

 

Måste annars säga att akvariet håller sig väldigt rent och fint, jag tror som sagt att stjärnorna rensar upp kraftigt bland alla matrester för det ser man aldrig något ligga kvar av. Det var svårare att hålla rent när det var alger i karet, då fastna det saker i algmattorna konstant. Men å andra sidan så tog nog algerna upp mycket skit i sig från vattnet. Karet är dock sjukt mycket mer lätt att hålla efter när pumparna inte slutar snurra av alla trådalger som snurrar in sig i propellrarna... Ska man ha algbalja rekommenderar jag nog också ett större kar :-) Små kar lämpar sig nog bäst till så som jag kör det just nu.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...