Gå till innehåll

över 100 nitrat men nästan inget nitrite???


hbmannen

Rekommenderade inlägg

Det visar egentligen bara att bakterierna som bryter ned nitriten till nitrat är tillräckliga,därmed bryts all näring ner till nitrat så pass omgående att du aldrig märker av någon nitrit.

okej låter ju bra.. nitraten e allså inget att oroa sig för? högt värde bra eller dåligt?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo,nitraten är inte bra för det,ville bara förklara varför du inte hittar något mätbart nitrit. Man ska sträva efter ett så lågt nitratvärde som möjligt. Förslagsvis, skaffa ett nitratfilter så slipper du bekymra dig eller gör kraftiga vattenbyten för att få ner nitraten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Notraten är maten till dina alger.

ahaa. skönt att få klarhet i detta.. ska till å beställa ett nitratfilter nu.. nån som har erfarenhet av ett jädrans bra.. inget billigt tjaffs som inte håller måttet,utan ett riktigt bra..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest NoName

Aqua Care! Bråkade som attan med mitt till en början men när det väl starta kunde jag inte bli annat än imponerad. (började med för mkt sulphurkulor)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest NoName

Köpte mitt filter på Akvarielagunen i Holmsund, men jag skulle leta beg för nypriserna på AC prylar är ju lite väl häftiga.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du kan testa Nollnitrat (Zeosand) det är en zeolit i en nättpåse som hängs i t.ex sumpen och den funkade kanon för mig och många andra. Jag vet en som sänkte från 25mg/l till 0 på 4 veckor. Det är enkelt och billigt mot ett nitratfilter och jag tycker att du ska testa detta först. All info finns på deras hemsida http://www.zeosand.nu/ titta på produkter/noll nitrat

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

åkej men detta verkar ju nästan som om ja måste köpa löjligt mycke påsar, om man ska byta som dom tycker..

"Vid låga nitratvärden (5 mg/l) beräknas filtrets hållbarhet till ca sex månader. Vid hög belastning (10 mg/l) till ca tre månader. Vi rekommenderar byte till nytt filter när nitratvärdet överstiger 1 mg/l"

fasen ja har ju över 100mg/l.. blir nog billigare att köpa filter..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

aha.. ner röstad som vanligt.. bara till å beställa nollnitrat då...

såg iof en sak när ja va på bauhaus idag.. dom säljer nått som heter nollnitrat för dammar å akvarier.. såg ut som typ lava sten fast mycke mer finkrossat..nån som vet om de kan funka? stod på förpackningen att man bör använda de me uvc så garanterade dom noll nitrat..

den skulle typ matas första gången me nån biokultur för att sätta igång å jobba..?

kostade 249:- för 5 KG

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du måste ju har överbelastat, över matat eller slängt i något dött i akvariet annars är det svårt att få upp de värdena.

Byter du vatten regelbundet så brukar det hjälpa till att hålla ner värdet.

Annars vad har du för fiskar och hur mycket matar du med?

Hur mycket levande sten och har den blivit flyttad eller torrlagd?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du måste ju har överbelastat, över matat eller slängt i något dött i akvariet annars är det svårt att få upp de värdena.

Byter du vatten regelbundet så brukar det hjälpa till att hålla ner värdet.

Annars vad har du för fiskar och hur mycket matar du med?

Hur mycket levande sten och har den blivit flyttad eller torrlagd?

vatten byts regelbundet"osmos"

fiskarna matas me artemia (fryst) + lite nori till mina lägre djur

har ca 90kg ls till 500L.. 50kg färsk å 40kg beggad men låg iblöt under transport..

fiskbeståndet består av..

3 clowner

1 kejsare liten

4 fröken

1 gylta liten

1 gul pincett

en fråga ang. SALIFERT`S nitrat test..

om man tittar på den rosa blandningen uppefrån så ligger nu nitratet mellan 25-50 efter vattenbyte, (så som ja tycker att de ser ut) men om ja tittar in i glaset från sidan så ser färgen ut att stämma me färgen på 100 nitrat ...

om man då delar de me 10 som testet säger så borde ju nitratet ligga runt 10 eller hur.... e det ja som e färgblind eller kan ja bara inte läsa av testet..??????????????????????????

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...