Gå till innehåll

över 100 nitrat men nästan inget nitrite???


hbmannen

Rekommenderade inlägg

Det skall inte vara några problem. Kanske en ozonisator skulle kunna påskynda nitratsänkningen. Annars tror jag att det kommer att ligga mellan 5 - 10 ppm om någon vecka.

Djup sandbädd med makroalger i sumpen (om du har plats) är ju en annan lösning. Det skulle jag prova. Samtidigt kan du ha en massa annat kul där åxå.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

om Nitraten ligger UNDER 10 när du titta från sidan så kan du titta genom mätglaset för "low resolution mode"

om det inte ligger under 10 från sidan så har du mer Nitrat.

Det är lite klurigt med avläsningen på det testet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

om Nitraten ligger UNDER 10 när du titta från sidan så kan du titta genom mätglaset för "low resolution mode"

om det inte ligger under 10 från sidan så har du mer Nitrat.

Det är lite klurigt med avläsningen på det testet.

fattar fortfarande inte... trög som faaan... om ja tittar uppefrån så visar färgen mellen 25-50.. men tittar ja från sidan så ser det ut som om det skulle vara runt 100.( =10????? ) ... vilket resultat e det rätta då??

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

om du tittar ner genom botten på glaset uppifrån så har du "medium range" och om du tittar från sidan har du "low range" dvs. ser det ut att vara över 10 mg/l uppifrån så är det den avläsningen som stämmer.

är det UNDER 10 mg/l när du kollar uppifrån då kollar du från sidan och delar med 10 så får du avläsningen i "low range"

klarnar det?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

placera provröret på färgkartan men bara över en halv färgmarkering och läs av uppifrån då är det lättare att jämföra.När du tittar uppifrån ska färgen i provröret vara i samma som den färg som är på aktuell färgmarkering på provkartan. I exemplet nedan så visar provet mer än den markering den är placerad över då får man jämföra med nästa. Ursäkta om det låter rörigt men det är svårt att förklara därför skickar jag med en skiss

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du tittar från sidan så skall du dela den summa du får med 10 så har du 100 från sidan så har du 10 i nitrat.

Svårare än så är det inte.

Har du 25 från sidan så har du 2,5 i nitrat.

Använd alltid den avläsningen om du anser att du har någonstans kring 10 eller mindre i nitrat. Anledningen till att man inte kan läsa av från sidan vid högre värden är ju för att testet bara är graderat till 100 vilket från sidan är värt 10.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du tittar från sidan så skall du dela den summa du får med 10 så har du 100 från sidan så har du 10 i nitrat.

Svårare än så är det inte.

Har du 25 från sidan så har du 2,5 i nitrat.

Använd alltid den avläsningen om du anser att du har någonstans kring 10 eller mindre i nitrat. Anledningen till att man inte kan läsa av från sidan vid högre värden är ju för att testet bara är graderat till 100 vilket från sidan är värt 10.

-35 finns ju inte på skalan i testet, menar ju 25 kanske? har du dock 25 uppifrån så har du ju 25 i nitrat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är så du skall göra.

Men sen är det som Nito säger. Har du mer än 10 uppifrån så kan du inte kolla från sidan för då stämmer inte den avläsningen.

Så du måste börja med att kolla uppifrån, konstatera att det är mindre än 10 och sedan kolla från sidan.

Ta mig t.ex. tittar jag uppifrån och lägger glaset kring de färgade områdena så har jag 0 - 1 men då tittar jag på sidan för att slå fast hur det ligger till och vips så har jag cirka 2,5 - 5,0

:) inte för att jag bryr mig nämnvärt. Det behöver vara rätt så kraftig obalans i akvariet om någonting skall reagera starkt negativt på sådana värden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...