Gå till innehåll

Bra algätare för röda alger? Tips på att bekämpa röda alger?


Vidofner

Rekommenderade inlägg

Jag har i stort sätt bara röda alger i min tank och några små hårda gröna alger.

De flesta röda algarterna är större och ganska fina och lätta att plocka bort om så önskas. Men majoriteten av de röda algerna är av en mer sjögräsliknande sort (troligen Polysiphonia sp) och är irriterande då det växer runt korallerna och ser dessutom skittråkiga ut.

Har en kirurg (Ctenochaetus binotatus) och tre smaragdkrabbor (Mithraculus sculptus) som ska vara bra algätare men dem verkar föredra gröna alger.

Har ni tips på andra algätare jag kan skaffa? Har hört att Sjöharar ska vara bra, men tar de även röda alger?

Andra tips for att minska algtillväxten uppskattas också! Hört att det ska hjälpa att höja magnesiumvärdet. Hur pass mycket bör man höja det till så fall och vad förväntas hända? Att alger självdör kan väl ha dåliga konsekvenser, eller?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tricket att höja magnesiumvärdet är en huskur mot Bryopsis, inte röda alger.

Jag vet endast om ett bra kritter för "red cotton algea" som jag gissar du har. Mexikanska turbos. Det som är tråkigt med dem är att 1) de finns aldrig i sverige att köpa & 2) de är enorma.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Finns aldrig några garantier, men jag skulle testa med ngn kaninfisk typ Siganus vulpinus. Här även haft Naso-kirurger som ätit rödalger med god aptit.

Kan tyvärr inte ha giftiga fiskar då jag har nyfikna katter. Nasokirurger var något Leffe på triton rekommenderade också men det känns som dem skulle bli alldeles för stora för min tank, eller?

Några andra tips? :/

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hade en sån här http://www.liveaquaria.com/product/prod_display.cfm?c=497+530+2912&pcatid=2912 och den käkade röda alger, tyvärr även kalkalger på ett par ställen.

Ok, vet du vart den går att få tag på eller om det finns någon med samma på typ deepoceanshop.dk? Är den så pass giftig att den kan bli farlig för katter?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan tyvärr inte ha giftiga fiskar då jag har nyfikna katter. Nasokirurger var något Leffe på triton rekommenderade också men det känns som dem skulle bli alldeles för stora för min tank, eller?

Några andra tips? :/

Hur tänker du då med katterna? Sannolikheten att en katt ska sticka sig måste vara väldigt liten.

En liten N. elegans eller N. lituratus borde väl vara OK i 400 liters? Alltid en samvetsfråga där men jag tycker nog det är rätt OK ändå.

Sen kan du ju jobba med tillväxten också. Att minimera fosfaten kommer minska tillväxten ordentligt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur tänker du då med katterna? Sannolikheten att en katt ska sticka sig måste vara väldigt liten.

En liten N. elegans eller N. lituratus borde väl vara OK i 400 liters? Alltid en samvetsfråga där men jag tycker nog det är rätt OK ändå.

Sen kan du ju jobba med tillväxten också. Att minimera fosfaten kommer minska tillväxten ordentligt.

Jo visst är risken minimal att något skulle hända men jag vill hålla frugan glad och jag har lovat att inte ha giftiga djur.

Jag får väl kanske skaffa en nasokirurg då om ni tror det skulle funka. Skulle mycket hellre ha en sjöborre eller nåt annat som passar karet bättre till storleken på mitt akvarium för att bekämpa algerna. Nån som vet om någon som jag kan få tag på från typ deep ocean? Finns det något jag själv kan göra själv för att bekämpa algerna? Har 0 i nitrat och 0.03 i fosfat. Så på den fronten är det inte så mycket jag kan förbättra

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Köpte en sandvändande goby som har funkat bra för mig, cirka 4-5cm fisk som är mycket fin men vänder lite sand lite var som, inga mer alger efter 1-2dagar av mumsande:

http://se.reeflex.net/tiere/417_Amblygobius_phalaena.htm

http://www.liveaquaria.com/product/prod_display.cfm?c=15+31+206&pcatid=206

Tar även alger som inte växer i sanden? Och röda?
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tar även alger som inte växer i sanden? Och röda?

De alger jag hade var röd/bruna? Vet inte exakt vilka det var, tog bort mycket av det manuellt men kom sakta tillbaka, fisken löste det, är nuförtiden favorit fisken för mig, måste bara lära han lite bordskick ;)

"Den äter trådalger och kan också bekämpa cyanobakterier"

"inte i sanden" vågar jag inte svara på, har sett han nafsa på stenarna ibland men antar att sniglar och eremiter nafsar bra där också

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...