Gå till innehåll

pH problem


jhjelm

Rekommenderade inlägg

pH problem,

Jag har problem med mitt pH i mitt 120 l akvarium. ph är ca 7.5-7.9. Akvariet har varit igång ca 10 månader och alla värden är typ ok förutom pH. Jag har mätt med olika typer av tester och instrument inklusive en av våra pH prober som vi använder vid provtagning i havet. Jag har också mätt vid olika tidpunkt på dygnet eftersom fotosyntescykeln kan förändra pH:t i vattnet.

Jag har också provat att ta in luft från utsidan av huset och ökat luftning. Testat att tillsätta allt från bikarbonat (som ifs har ett pka-värde under 8), karbonat och trippelbuffert, men inget höjer pH (dock till viss del KH).

Nu till min fråga: måste jag tillsätta hydroxid i form av CaOH för att höja pH eller finns det något annat sätt som jag missat?

Skäms egentligen, men att tillsätta hydroxid verkar drastiskt.

MVH Jocke

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tillsättning av karbonat (eller bakad bikarbonat) borde höja pH. Bikarbonat höjer inte högre än till ca 8,1 i saltvatten är min erfarenhet - men ren karbonat borde höja. Gör en test för att verifiera din mätmetod. Ta någon liter vatten i en behållare - testa med din pH-metod - sätt till lite karbonat (har för mig att du kan baka vanlig bikarbonat i 200 grader och 20 minuter i ungnen till ren karbonat) - pH skall stiga. Jag rekommenderar dig att mäta med den elektroniska mätningen men gör en tvåpunktskallibrering först - 7 och 10 är lämpligast.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Jocke,

Vad använder du för salt?

Jag körde med tvåfärgat Hitech salt och då hade jag grymma svängningar typ nere på 7.8 som lägst på morgonen med ljuset släckt.

Så mitt ph gick mellan 7.8-8.4 jag testade med PH höjande buffert, något som gjorde väldigt lite skillnad likaså bikarbonat.

Av en slump så när jag gjorde delvattenbyte på 10L så tog mitt salt slut och jag fick använda Tropic Marine saltet och efter bytet så åkte mitt PH upp till 8.19 som lägst och 8.37 som högst.

Och efter mitt byte så har PH legat stabilare än någonsin på mellan 8.19-8.37 som högst och det enda som jag gjorde var att jag bytte 10L vatten av 130L med det nya saltet.

Kanske kan du prova med samma sak dvs annat salt+10L vattenbyte. Om du inte vill leka med en massa kemikalier.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har du något "skumgummifilter" eller liknande, exempelvis vid avrinningen? Ta i så fall bort/gör noggrant rent det. Använder du organisk kolkälla dessutom så får du en ganska så kraftig bakterilogisk verksamhet i filtret och den kommer att förse akvariet med koldioxid i överflöd.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Först och främst vill jag tacka alla för alla tips och trix.

Lasse:

Jo, jag har kollat att jag kan höja pH genom att tillsätta min egengjorda buffertlösning (bikarbonat och karbonat) till lite av akvarievattnet. Jag har dessutom kunna mäta en momentan pH-höjning i akvariet när jag tillsätter buffert. Problemet är att det ”konsumeras” direkt. Dessutom har jag inga problem att hålla pH:t i mitt Malawikar.

Tillsätter inte kolkälla men har gjort det. Jag har inget filter utan bara en skummare (slim skim) men jag har 10 cm sand i första facket i bakdelen av JAD128-akvariet. I den sanden hoppas jag på biologisk aktivitet så det skulle kunna vara den som är problemet men jag har provat utan och det hjälper inte.

Henric:

Jag tror att jag har tillräckligt med ljus men inget jag är säker på. Just nu har jag en 120w Razor.

Flash:

Jag byter iofs vatten regelbundet och för två veckor sedan bytte jag 40 l och då hade jag ett pH på ca 8 i ett dygn för att sedan sjunka. Men jag kanske skall försöka byta salt för att utesluta den variabeln.

I akvariet har jag ganska mycket sten – kan stenen vara problemet? Dvs för hög bakteriell aktivitet i själva stenen? Skulle dock inte vilja riva i akvariet så mycket

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När du har pH problem på det här sättet så kan du försöka att mixa andra prop. än 83 % bikarbonat och 17 % karbonat. Bikarbonaten ger alkaliniteten men inte ett högre pH - karbonaten ger högre pH OCH alkalinitet. du kan därför ersätta mycket av bikarbonaten med karbonat i stället.

Jag tror iofs inte på teorin om saltet men det kan ju vara värt att byta på prov. Vilket salt använder du nu?

Hur länge sedan var det du slutade med kolkälla?

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kör med 50/50 bikarbonat/karbonat redan så jag vill nog inte gå så mycket högre (karbonaterna fäller redin dag ut när jag tillsätter). Tror att jag får lov att ha en mer kontinuerlig tillsats så jag kommer att prova att tillsätta blandningen direkt i min "vattenpåfyllnadsdunk".

Jag slutade med kolkälla för ca 2 månader sedan. Kan den biologiska aktiviteten vara hålla i sig så länge utan kol?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej,

Övriga värden

Ca 430

MG 1450

Salinitet 1.025

kh 7.1 (men varierande från 6.5-8.6)

Nitrat ca 2

Fosfat ? (men jag har Fe-baserad remover)

De flesta av mina koraller växer ganska bra men SPS växer bättre än LPS. Kan det vara att mindre akvarier "buffrar" pH sämre än större akvarier?

MVH Jocke

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej,

Övriga värden

Ca 430

MG 1450

Salinitet 1.025

kh 7.1 (men varierande från 6.5-8.6)

Nitrat ca 2

Fosfat ? (men jag har Fe-baserad remover)

De flesta av mina koraller växer ganska bra men SPS växer bättre än LPS. Kan det vara att mindre akvarier "buffrar" pH sämre än större akvarier?

MVH Jocke

Då påverkar inte det.

Vad mäter du med för tester/mätare?

//Marko 'DaTrucka' (via mobil).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är lite inne på samma spår som Bläckfisken ovan. Mår något dåligt i karet? Är det egentligen ett problem att du mäter lågt pH.

Lite förenklat så blir ju pH i karet ett mått på mängden koldioxid i systemet; ju mer desto lägre pH. I teorin så blir det tuffare för skelettbyggande organismer att bygga sitt skelett när pH ligger lågt men i praktiken så är jag inte säker på att det är ett problem för akvaristen. Det finns nog gott om kar som har ett lågt pH.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja set kanske är så att jag får leva med ett lågt pH. Ville egentligen bara höra med er erfarna om det kan finnas andra sätt att höja pH som jag missat. Jag skall göra som Lasse föreslog, använda karbonat, för att hålla upp mitt pH.

Tack för alla förslag och tipps

Med vänlig hälsning,

Jocke

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja set kanske är så att jag får leva med ett lågt pH. Ville egentligen bara höra med er erfarna om det kan finnas andra sätt att höja pH som jag missat. Jag skall göra som Lasse föreslog, använda karbonat, för att hålla upp mitt pH.

Tack för alla förslag och tipps

Med vänlig hälsning,

Jocke

Var dock väldigt försiktig - du måste använda en pH mätare som du litar på till hundra procent och du måste göra täta kontroller, helst 2 gånger per dag - morgon och när du har haft fullt lyse för minst 4 timmar. Ett annat sätt är att tillsätta kalkvatten under de mörka timmarna - det gör jag men jag har en ständig pH kontroll med en elektronisk pH mätare (som jag sköter om med kallibreringar). Denna mätare stänger automatiskt av kalkvattnet om pH är högre än 8,1. Kalkvattnet tillför jag med påfyllnadsvattnet på samma sätt som tidigare är beskrivet både från Claes_A och mig.

MVH Lasse

PS - min erfarenhet är att ett högre pH (8,1 - 8,4 beroende på ljusregim) ger mindre "fulalger" (möjligt beronde på mindre tillgång till koldioxid)/ DS

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...