Gå till innehåll

Saltabitens 830 liter


Saltabiten

Rekommenderade inlägg

Hej på er,

Det har blivit dags för mig att uppgradera mitt kar lite, från dagens 500 liter med intern summp till 830 liter + 130 liter sump.Karet som jag ska beställa inom någon vecka blir 160*80*65 med ytavrinning centralt på den ena långsidan (baksidan). Det kommer att vara borrat med två hål ner och ett retur. I karet har jag tänkt att ha en blandning av SPS och LPS samt ett gäng fiskar (kirurger, dvägrkejsare, clowner osv).

Teknikmässigt har jag tänkt mig detta:

Ljus: 3 st Ecotech Marine Radion

Streampumpar: 3 st Vortech MP40W ES

Skummare: Korallen Zucht Ravolution S

Returpump: Ocean Runner 3500

Kommer så småningom att komplettera denna utrustning med filter för biopellets och kalkreaktor.

Tar gärna emot tips och idéer. Kommer det exempelvis att räcka med 3 radion-ramper eller tror ni jag behöver utöka till fyra? Vad gäller returpumpen, är det någon som har erfarenhet av denna?

Som sagt karet kommer att beställas inom någon vecka så uppdateringar kommer.

// Viktor

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Haha! Jag har i några veckor suttit å skissat på ett näst intill identiskt kar (5 cm lägre) med ganska liknande teknik... Detta ska VERKLIGEN följas!!!

Har du några skisser eller nåt du vill dela med dig av ännu?

Hur ska sumpen se ut?

Hoppas du får till nåt riktigt fint! :-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Gabriel,

Kul att höra. Du får starta upp en tråd när du är på gång!

Tänkte köra en ganska basic sump. Vattnet kommer ner till vänster, där kommer även skummaren att stå. I mitten finns plats för reaktorer innan vattnet pumpas upp igen. Facket längst till höger är för ATO-vatten.

Blir nog att bygga ny sump istället för att använda den jag har, den jag ritat är betydligt större. Fortfarande inte helt på det klara med hur jag ska göra.

// Viktor

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Liten uppdatering, har idag varit uppe i Stockholm och träffat Christer på Akvarielagret för att diskutera lite kring akvariet. Så idag gjordes beställningen, nu är det bara att vänta 2-3 veckor så deras glasmästare får göra sitt. Blev lite förändringar i mina planer, kommer bli optiwhite i framrutan. Hade tänkt köra helt i floatglas, men en kik på ett av akvarierna med egna ögon gjorde beslutet att ändra enkelt. Passade även på att beställa en bänk eftersom jag vet med mig att jag inte har tålamod nog att bygga ihop en egen, plus att jag av egen erfarenhet vet hur "kul" det är bygga saker i en lägenhet (finns aldrig plats). Uppdatering lär komma framåt midsommar. // Viktor

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Tänk vad tiden går fort när man har "roligt" (läs jobbar för mycket). Har inte haft den tid jag tänkt mig för att få igång det nya karet, men nu är det i alla fall hemma och på plats. Det var en smärre pärs att lyfta upp det på 95 cm bänk på två personer, men det gick. Har fått hem skummare, returpump och PVC-delar men inte satt ihop något än. Nu väntar en vecka iväg på ölsemester i tjeckien och sedan ska jag limma PVC och fylla upp med vatten. Tur att detta är en hobby där tålamod och att låta saker ta tid är en fördel :-)

/// Viktor

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Lite uppdatering.. Karet är nu fyllt och saltat. Har börjat plocka över lite sten från det gamla karet, tar lite i taget. Har beställt en upphängning till belysningen och ska så småningom beställa ett par till Radion-armaturer. Det får ta lite tid med uppstarten, siktar på att allt ska vara överflyttat inom en månad.

Har en liten bild på det hela.

/// Viktorpost-6551-14468930225412_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kom på att jag ändrat lite i planeringen också, det kommer att bli 4 Radion-armaturer över karet för att slippa ha en armatur över staget. Kommer nog dessutom att försöka klara mig på två MP40, eventuellt kompletteras detta vartefter. Tänkte även trycka in ett par små Tunze nanopumpar som jag har över ibland stenarna. Tror ni detta kan funka?

/// Viktor

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 6 månader senare...

Blev visst knäpptyst här. Har passat på att flytta vilket inneburit att allt levande fått samsas i ett gäng mindre akvarier medans det stora flyttats och fyllts upp med nytt osmosvatten. Kan ju tillägga att flyttfirman behövde fyra man med selar för att flytta akvariet.

Hur som helst, två radion-armaturer till är införskaffade liksom en hel del revkeramik som jag passade på att limma dit som bakgrund när akvariet ändå stod tomt ett tag.

Hoppas på att kunna börja återfylla under helgen eller början av nästa vecka.

/// Viktor

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Liten uppdatering. Har haft mitt levande utplacerat i ett antal mindre akvarium utspritt i hela huset. Nu har allt fått gå i det stora, kändes lite taskigt att ha fiskarna simmandes i småakvarium.

I akvariet nu:

1 Ocellarisclown

1 Palettkirurg

1 Gul kirurg

1 Pilsmörbult

2 Elddvärgkejsare

Bifogar några bilder också, finns en del plats för koraller minst sagt :-)

/// Viktor

post-6551-14468932642342_thumb.jpg

post-6551-14468932641836_thumb.jpg

post-6551-14468932642083_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Allt är överflyttat nu, tog allt på en gång. Framåt är det framför allt drösvis med koraller (LPS, SPS och knappar) som står på schemat. Skulle helst vilja ha en achilles och en vitbröstad kirurg, en eller ett par mandariner och några fler pilsmörbultar.

Men som sagt, prio just nu är koraller.

Ni med erfarenhet, tror ni att det funkar med både achilles och vitbröstad kirurg? Eller är det bäddat för krig?

/// Viktor

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

Karet tuffar på, tar det lite lugnt med nya invånare då det är rätt körigt på jobbet för tillfället. Passar på att dela med mig lite bilder på min "upphängning" av mina radion leds. Det är ett "rail-kit" som hör till aqua illuminations SOL och VEGA leddar. Det är dock samma mått på infästningarna som på Radion så det funkar perfekt, ett par syrafast bultar i rätt dimension bara.

/// Viktor

post-6551-14468932991558_thumb.jpg

post-6551-14468932991343_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...