Gå till innehåll

Ska man verkligen använda så här mycket magnesiumklorid?


Vidofner

Rekommenderade inlägg

Magnesiumet börjar dala så jag tänkte höja upp det nu. Var och köpte en burk fauna marines balling light salt för magnesium och kollade nu på aqua calculator hur mkt jag ska dosera för att gå från 1270 till 1330. Jag räknade med en vattenvolym på 450 l och den föreslår 79g magnesiumklorid per dag i 3 dagar. Låter ju helt sjukt mkt! Kan det verkligen stämma?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja det går åt en del salt om man vill ändra halterna på en av de större komponenterna i saltvatten som t e x magnesiumhalten. Men så behöver man u inte göra det så ofta heller om inte saltet är dåligt eller man har stor magnesiumåtgång för att man just startat sitt akvarium.

Magnesiumsulfat innehåller dessutom en massa kristallvatten (7 vattenmolekyler per molekyl magnesiumsulfat) så halva vikten a saltet är vatten!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hade visst 900 i mg värde när jag fick tag i magnesium testet, på två akvarie med 80+54L så har det snart gått åt en burk Bio-magnesium på 450gr för att komma upp. Har typ 3-4cm kvar i botten och värden nu på 1320 så endast imorgon kvar att dosera. Sedan att jag köpte en burk till magnesium är bara bra att ha.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Läs gärna alla inlägg här på guiden om Mg-tester.

Jag har själv vid flera tillfällen doserat Mg när testerna visar att det sjunker.

När jag sedan köpt nytt test, har det visat sig att jag haft skyhöga värden.

Jag säger inte att det är fel på testet, men kan vara bra att dubbelkolla innan man börjar dosera större mängder.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har lite samma problem jag också. Men känner mej lite osäker, eftersom allt ser bra ut. Kanske det viktigaste att gå på. Men mitt nästan nya salifert test (3månader) visar runt 1030. Kh 8 och ca 400 så man är lite nojig när man doserar. Jag kör grotech magnesium och höjer med typ 30 i veckan så man får se hur det går.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jaqs, vilket test? Jbl verkar kunna ligga lågt.

Hej,

Salifers test är det som används och enligt fm bio-magnesium så skall man hälla i max två skedar om dagen. Nu har det börjat komma upp en massa saker på stenar och dyligt. Misstänker att mitt låga mg var orsaken till döden av min anemon och putsarräka tyvärr. Men clownerna och skivanemonerna trivs enligt mig.

//Jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hade visst 900 i mg värde när jag fick tag i magnesium testet, på två akvarie med 80+54L så har det snart gått åt en burk Bio-magnesium på 450gr för att komma upp. Har typ 3-4cm kvar i botten och värden nu på 1320 så endast imorgon kvar att dosera. Sedan att jag köpte en burk till magnesium är bara bra att ha.

salthalt? vilket test (om du har jbl så kan du slänga det)?

låter otroligt lågt! vet inte ens om det går!?! :) men vad vet jag? -ger upp-

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej,

Anledningen till att jag hade så lågt är ju att man inte förstod att mg förbrukas så med start i december 2012 så kan det nog försvinna så mycket. Sedan är det tropic marin magnesium och inte FM som jag skrev. Salthalten är nu på 80L 1.026 och 54L har 1.027 så lite tapp av vatten och hälla i vanligt vatten behövs för att få ned den lite.

//Jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej,

Salifers test är det som används och enligt fm bio-magnesium så skall man hälla i max två skedar om dagen. Nu har det börjat komma upp en massa saker på stenar och dyligt. Misstänker att mitt låga mg var orsaken till döden av min anemon och putsarräka tyvärr. Men clownerna och skivanemonerna trivs enligt mig.

//Jonas

Fiskarna lär väll inte bry sig om ett lågt mg. Vet inte riktigt hur det är med mjuka djur och anemoner. Är dom så beroende av mg?
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Värdena grovjusterar man lättast med ett större vattenbyte med bra salt. Har man stor åtgång på mg välj ett salt med lite högre mg. Sedan ska man ha i åtanke att man ej ska chock höja då kan det gå åt skogen. I mitt kar är koraller väldigt gnälliga om KH svajar eller höjs för fort.

I små kar ska det igenterligen ej behöva balning utan vattenbyten ska hjälpa.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Värdena grovjusterar man lättast med ett större vattenbyte med bra salt. Har man stor åtgång på mg välj ett salt med lite högre mg. Sedan ska man ha i åtanke att man ej ska chock höja då kan det gå åt skogen. I mitt kar är koraller väldigt gnälliga om KH svajar eller höjs för fort.

I små kar ska det igenterligen ej behöva balning utan vattenbyten ska hjälpa.

Beror väll helt på hur mycket koraller man har!?
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...