Gå till innehåll

Min väg mot saltvatten...


matte54

Rekommenderade inlägg

Hejsan allihopp heter Mathias 22 år från södertälje ny här på saltvattensguiden (har dock smygläst några veckor ;) )

det är så här min ultimata dröm har alltid varit att ha ett saltvattenskar , jag har haft flera sötvattens kar i min yngre dar men varit tvungen att sälja pga av begränsad ekonomi ovishet mm

och det verkar ju som sagt många som säger "nej det är på tok för svårt ge dig inte in i det där blir bara dyrt"

och andra som säger "det är jätte lätt å kul du måste testa"... och så fort jag flyttar in i min nya lägenhet har jag bestämt mig för att sakta börja plocka på mig grejor (i min ekonomi's takt)

frågan är... jag har läst å sökt ganska mkt och nått jag tycker verkar ganska svårt att hitta är priser på färdigbyggda akvarium med möbler osv har tänkt att titta in på våran fina butik här i södertälje (KorallRevet) och pris fråga men har aldrig blivit av pga av ständigt jobbande...

det jag är ute efter är ett hörn akvarium med en välvd framruta.. runt 200-300l tror jag är rätt lagom för mig

så jag har en fråga till er kan ni ge mig någon ungefärlig pris idè? vore tacksamt :smiley20:

Mvh Mathias

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

komplett fungerande tank me allt du behöver... runt 20-30 lappar.. plus allt lulllull som man inte behöver men bara måste ha, typ PLC.. dyrt men phett coolt, behövs det, nej.... JOOOOOO phettast vinner...

om nån tycker att man kan få till en fungerande tank under 20 lappar i den storleken, så vill ja veta hur ni gjort...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

och jag har själv startat upp en burk gott och väl under 10 000:-

-jag köpte beggat här på guiden en skummare, uv-c, pump och osmos för ca.3000:-, inga värstingprylar, men bra grejjor som funkar än idag.

-man klarar sig med vanliga t8 rör, 150:- st. så länge man inte ska ha stenkoraller.

-levande sten hittar du för 50-75 pengar kilot med jämna mellanrum.

-det behöver inte kosta skjortan om man inte vill detutan det är bäst att ta det lungt och läsa på och lära sig eftersom om skaffa prylar efter behov/börs då blir det oftast bäst i slutändan.

-ska man däremot köra igång med en De-luxe burk direkt så blir det till svår spanking av plånboken.

jag startade med lågbudgetvarianten och har kört den för att lära mig och ha nöje med den och håller nu på att starta en burk på 865 liter med en massa lull-lull och det är en helt annan femma.

Jag är på inget vis proffs på detta men om jag inte tagit det lungt och lärt mig under resans gång så hade det slutat med totalhaveri och förmodligen tappat intresse.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du har ont om pengar, köp begagnat.

Själva akvariumet kan du få billigt, 1.000-5.000 kr beroende av vad som ingår.

Utrustning brukar ligga på runt halva nypriset beroende av skick och levande sten på runt 50 kr/kg istället för 100-150.

Det du behöver i början är egentligen bara, akvarium, belysning, cirkulationspump, skummare, levandesten, och helst någon slags automatisk påfyllning av sötvatten. (Saltmätare samt Nitrit, Nitrat, och KH test är också bra att ha)

Lycka till !

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Manks: Mycket riktigt!

Att ett saltvattenskar runt 200-300 liter tvunget ska kosta 20-30 tusen skulle jag vilja säga är en ren myt. Visst saltvattenshobbyn är dyr, men ibland så tycker jag att folk överdriver lite väl mycket. Det absolut viktigaste när man väl bestämt sig för att starta upp ett nytt kar är nämligen att ta det lugnt och planera sina inköp.

Sen så är det som så att man behöver inte var enda j*kla teknikpryl på marknade för att få ett välfungerande akvarium. Väl fungernade Skummare, bra cirkulation, bra belysning, osmos, uv-c och ett bra partikelfilter (i kombination med ozon eller aktivt kol) klarar man sig låååångt på.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skulle nog vilja påstå att man klarar sig ganska långt på bara skummare, bra cirkulation och belysning då jag inte har har något av de andra grejerna du nämnde ;)

Och det borde itne vara några större problem att klara sig under 10 papp så länge du köper det mesta begagnat. Ibland kan du få ett riktigt kap om du ska köpa ett helt kar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Aerie: Om man inte vill ha ett kar fullt av alger i längden så bör man i alla fall ha en osmos. Somliga tror inte att osmosen hjälper något då de fortfarande får alger, men saken är den att oavsett vad man än gör så får man alltid en algtillväxt hela tiden det första året då revet håller på att mogna. Men om man där emot inte kör med osmosvatten redan från starten så är det kört i det långa loppet.

Partikelfilter och ozonisator är egentligen inget som är nödvändigt, men vill man ha ett kristallklart vatten(och då menar jag verkligen kristallklart!) och slippa utsätta fiskarna för att simma runt i sitt eget piss (=ökad stress) så är dessa två tekniska prylar bra att inhandla. Visserligen så behöver man inte en ozonisator vid starten ju, men kan vara bra att investera i en sådan senare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Aerie: Om man inte vill ha ett kar fullt av alger i längden så bör man i alla fall ha en osmos. Somliga tror inte att osmosen hjälper något då de fortfarande får alger, men saken är den att oavsett vad man än gör så får man alltid en algtillväxt hela tiden det första året då revet håller på att mogna. Men om man där emot inte kör med osmosvatten redan från starten så är det kört i det långa loppet.

Partikelfilter och ozonisator är egentligen inget som är nödvändigt, men vill man ha ett kristallklart vatten(och då menar jag verkligen kristallklart!) och slippa utsätta fiskarna för att simma runt i sitt eget piss (=ökad stress) så är dessa två tekniska prylar bra att inhandla. Visserligen så behöver man inte en ozonisator vid starten ju, men kan vara bra att investera i en sådan senare.

billigaste sättet att för att slippa att firrarna simmar i sitt eget piss,är att byta vatten ofta;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nito: Håller med dig

Crille: Bara för att man tillsätter ozon så betyder det inte att man behöver byta mindre vatten. Om du har hög belastning med mycket fisk så är en ozonisator faktiskt en mycket bra investering. Även fast man tycker att man byter vatten ofta så är det inte alltid tillräckligt. Detta kan exempelvis ge följder till sjukdommar som exempelvis vita prick. Om fiskarna är under ständig stress och det sker någon större yttre påverkan då så att säga.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag menar bara att det var konstigt att ozonisatorn skulle trolla bort urin...........

sen är säkert ozonisatorn bra,men tycker inte det tillhör det första man behöver skaffa,precis

som du skriver ocean,sen angående vattenbyten,så kolla vissa framgånggsrika tyska korallodlare,

dom byter duktigt med vatten.men det är nog en sak man kan diskutera i oändlighet.men för att

återgå till ämnet anser jag att det går bra att starta med skummare bra circpumpar,belysning,jag

tycker oxå att osmos är ett måste,åtminstone där jag bor,men det kan du höra dig för med andra

saltisar där du bor

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej och tack för alla svar!

jo vad som behövs och inte behövs är väl en hårfin marginal men jag tror med hjälp och att ta det lungt så

hoppas jag att jag ska lyckas...plannerar inte på att ha några svåra koraller av olika slag.. ett par fiskar och nått lägre djur skulle jag nog bli väldigt lycklig om jag lyckades hålla vid liv ;)

men är det ingen som vet vad ett hörn akvarium med välvd framruta kostar nytt? sånt där klassiskt med skåp under

alla andra prylar är en annan historia.. jag skulle gärna vilja vet c.a pris på själva akvariet för det är det enda jag inte kan hitta några priser om på nätet

tack på förhand

Mathias

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker att skall man använda sig av ozonisator så är det ett absolut måste att ha en refraktrometer. Att gissa sig fram vid användandet av ozon är långt mycke värre än att att låta fisken leva i ett "icke kristallklart vatten". Ozon är ingen lek utan ett gift som kan ha förödande konsekvenser i ett kar. Det är också så att Mv skiftar konsekvent i ett kar. Jag använder mig av reduktionspotensiometer och har konstaterat att Mv i mitt kar ligger mellan 320-390 utan användandet av Ozon och då man vid användning av ozon strävar efter en redox på 400 mv så anser jag det onödigt att koppla in ozonisatorn. Angående osmos så har många startat denna hobby utan att köpa en sådanhär i uppstartningsskedet och dessutom har vissa ibland klarat sig utan det också. Jag startade utan och hade inga som helst problem visst hade jag alger men jag väntade ut algerna tog det lugnt och stressade inte igång karet. Kolla upp hur vatten kvaliten är där du bor. Vad du behöver för att starta ditt kar beror helt o hållet på var du själv lägger ribban. Vissa dundrar på med värsting belysning och och kalkreaktorer o kylare från start men man behöver inte detta om man tänkt sig ett kar med djur o liv som inte kräver detta. Har du som du säger bara tänkt dej ett par fiskar och nåt lägre djur så krävs inte några värsting prylar men tänk på att allt som oftast så är fisken det intressantaste i början och korall tar överhanden när du kommit igång och då oftast stenkorall. Då kan man ju alltid uppgradera sig men det billigaste är att köpa rätt från början. De lättaste sättet att komma igång är nog som tidigare konstaterat att bjuda in sig på en fika hos närmaste saltvattensakvarist.

Matte vad ett hörnkar kostar nytt hittar du på en av de många länkarna som finns på start sidan i forumet finns olika priser beroende på vilket märke och djup du vill ha på ditt kar men jag skulle tippa på att du manar mellan 1900 och 3000 kronor om du ska ha ett på 2-300. Ta en titt på tex http://www.pwss.se/home.php?cat=250 så hittar du vad du söker. Hoppas du kommer igång med saltvattenshobbyn.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

det där med osmos... Har sett hur ett osmos filter ser ut efter ett tag, så visst den filtrerar...

Kör inte med osmos och det fungerar bra för mig.

Ingen mega algblomning eller dyl, men det kanske är "bra" vatten där jag bor

(kör inte med några avancerade koraller heller)

Har också tagit det väldigt lungt med att stoppa i fisk och lägre djur om det nu har någon bidragande orskak till att jag inte haft några problem (peppar peppar)

Mvh johan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Stort tack Tedb och Lulle79! , det va precis vad jag ville hitta jag hade skummat igenom nästan överallt tyckte jag utan någon direkt bra lösning.

Tedb det du säger att bjuda in sig själv till närmaste Saltis är ju en väldigt fin lösning, intresset har nog kommit ifrån min far's kompis som han umgicks med när jag va yngre som jobbade på Korallrevet här i södertälje tyvärr så har jag inte träffat honom på antal år som är väldigt synd... men det kanske går att lösa på nått sätt

en fråga eftersom just Korallrevet affären här i södertälje verkar vara ganska poppis som vitt jag läst igenom trådar här så kanske någon vet och har varit här å frågat hur deras vatten är?

kommer säkert följa en hel del dumma frågor här i denna tråd så ni är berredda ;)

Mvh Mathias

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...