Gå till innehåll

Mat till min Mandarin


Trotzig

Rekommenderade inlägg

Jag har en mandarin och skulle vilja kunna mata den. Är det någon som vet hur man gör och vad man kan mata den med??

Prova med lite "Formula Two Marine Pellet" Inte säkert det fungerar direkt, men kan börja gå fint med det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok ska testa det, tog din mandarin det direkt eller hur gjorde du?

Upptäckte att de börjat gilla det när jag mata de andra invånarna. Jag skaffa 2 när akvariet blivit lite mer inkört och har ju lite större akvarium med 50kg sten vid uppstart så dom hade nog mkt att käka där.. Men såg att de började komma fram när det vankades mat bla pellets. Du som har lite mindre kan ju rätt enkelt se om den tar det eller ej och även enklare för den att hitta det. Kör du med lite pellets när du matar de andra så kommer förmodligen även den bli intresserad av det till sist.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

läste precis det här på ett annat forum...

"I bet he learned from the clown.

I have noticed over the years that fish will mimic each other. So if one fish will eat pellets, eventually the others will if they see them eat pellets. I've seen this several times in my tank.

I had a Copper Banded Butterfly that learned to eat pellets because that's what I fed my other fish. I had to teach some of my larger tangs to eat frozen food from the water surface as all they knew before I got them was sinking pellets.

Fish are not dumb and can/will learn new things to survive. Ever notice how your fish come to the front/top of the tank when you go near it? They know YOU are the one who feeds them. Or at least mine do. "

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Problematiken med viltfångade mandariner (vilket står för 99,5% av de mandariner som finns i handeln) är just att det inte äter något annat än de kryp som lever i stenen eller bottensubstrat - stående rekommendation brukar vara runt 40kg LS /individ.

Att få en nyligen introducerad (viltfångad) mandarin att äta pellets eller ens frysfoder är en utopi

Tyvärr så hävdar jag att de flesta fiskar med foderspecialst-karaktär är så "dumma" att det hellre svälter ihjäl än att äta foder de inte känner igen!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag matar mina med frysmat. Deras favorit är artemia, cyklops och lobster egg. När jag matar dem så stänger jag av pumparna så de hinner äta, de ju inte så snabba. Jag sprutar dessutom maten över dem med en doseringspruta. pumparna är avstängda i några minuter så jag ser att de får i sig maten. försöker även locka bort mina andra större matglada fiskar till den andra änden av karet med mat så mandarinen får i sig tillräcklig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad jag har förstått så skall man undvika Mandariner om man inte har mycket levande sten i karet. Jag köpte ett par för ett år sedan ungefär och det dröjde inte länge innan honan dog. Jag har trots allt ca 50kg sten i karet. Hannen lever och frodas ännu, så maten räckte nog bara till honom. Han äter ibland artemia när jag matar de andra, men han är mycket långsammare än de andra fiskarna och mer blyg och försiktig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mandarinen i sig är ju normalt ingen svår fisk, utan det handlar oftast om deras foderkrav och beteende -även om de tillslut börjar ta dött foder så mandariner är ju alldeles för långsamma på maten om det finns andra snabbare fiskar i karet - lite som sjöhästar...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det tog ca 5 månader för min mandarin att lära sig ta frysfoder och det första då som han stoppa i sig var lax, det var en ganska stor bit som han slet sönder i bitar och sen käka. Men nu har han lärt sig att äta artemia och mysis också!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sjukt sugen på en mandarin, men jag har bara strax under 30kg LS....

Går det att köpa t.ex. coepods (stavning?) på flaska och dosera i lite då & då för att hålla mandarinen med mat? Och sen hoppas att den börjar ta fryst mat med tiden?

Tycker mig ha sett att det går att köpa från t.ex. england.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har ingen sump där de kan föröka sig. Att odla i ett annat kar eller dylikt känns inte heller rimligt för min del.

Det ska vara enkelt, så att det fungerar i långa loppet.

Att bara mata med Copepods på flaska, skulle troligen fungera bra för mig.

Någon här som testat Copepods på flaska?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det man får tänka på är att om intresset/orken skulle tryta efter ett halvår/år/2 år och man kanske bara orkar med lite mer basic skötsel så måste man fortfarande odla och se till att mandarinen får levande mat...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har ingen sump där de kan föröka sig. Att odla i ett annat kar eller dylikt känns inte heller rimligt för min del.

Det ska vara enkelt, så att det fungerar i långa loppet.

Att bara mata med Copepods på flaska, skulle troligen fungera bra för mig.

Någon här som testat Copepods på flaska?

Jag tror inte att det är så enkelt som "copepods på flaska" tyvärr.

Pods är små kräftdjur som kan "ympas" in i akvariet och därmed föröka sig, men annars får du nog odla dom i separata burkar och tillsätta i akvariet.

Pods köper man "på flaska" men hållbarheten är begränsad då dom behöver mat, så du behöver hela tiden köpa nytt vilket blir dyrt i längden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

det är ju faktiskt bara att be handlaren mata, äter de av den frysta tinade artemian är det ingen fara. Jag har två i ett rsm 130. Mitt problem är istället att clownerna ser den som en konkurrent så de får flytta. Min teori är för att han är av den mer orange sorten och honan är nästan bara blå. Jag matar dem med artemia och cyclops med bara en pump igång och jag sätter fast maten på den streamern så den sprider sig jämt över karet. Kan tillägga att mina kommer från dejong och hercules zoo.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag har gjort en experiment nu. Jag har sänkt en kryddburk och lagt mysis och mygglarver i den så jag kan se om han äter. Syftet med burken är att inga andra fiskar ska komma åt maten. Har även börjat odla artemia så det ska testas med.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...