Gå till innehåll

Se upp med Kalmixrar!!!


Niclas

Rekommenderade inlägg

Hej på Er alla, nu ska jag berätta om mitt lilla äventyr igår kväll... Jag hade laddat min AC kalkmixer och drog igång den manuellt med min slangpump, med osmosvatten från en dunk. Avsikten var som vanligt att skicka upp PH eftersom jag på sista tiden har haft svårt att hålla det på en bra och jämn nivå. SÅ igång med eländet och iväg till ett annat rum för lite surfning o annat... efter nån timme så ropar Sannah att det ser lite konstigt ut i akvariet... JO det kunde även jag hålla med om! Snövit o mjölkigt som bara f-n. Kolla PH´t jodå nu var det högt, lite väl högt...

Panikåtgärder startades omgående med vattenbyten ca: 140L i min 450burk, fick ner PH´t till någurlunda vettiga siffror även om det är på tok för högt fortfarande. Nu idag så är det fortfarande ganska så mjölkigt i burken efter att ha bytt 50 liter till. Ser att fiskarna verkar ha klarat sig (får se med tiden) men jag undrar om det är nån klok person som kan tipsa om hur man får bort överskottet av CA i burken, eller om jag ska låta det vara, eller om jag ska byta mer vatten...

Så tips emottages gärna!

Och alla Ni med Kalkmixer: VAR FÖRSIKTIGA!!! Detta har aldrig hänt mig förut, för jag har alltid hållit koll på mixern, men jag är nu ganska så skeptisk till AC´s konstruktion, den innebär att kalkvattnet som kommer ur den inte är "löst" ordentligt, inte om man följer bruksanvisningen i alla fall (gäller min apparat åtminstånde).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

är inte hundra på AC-mixern, men min deltec med slangpump kan nog aldrig flöda över så att det kommer grumligt vatten i burken.

däremot så måste man ju som du säger kolla PH eftersom det kan stiga mycket fort

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fyller man på nytt media skall man virda kranen och låta mixern stå i minst tolv timmar sedan vrida tillbaks kranen.Det står det i min bruksanvisning har man sedan ph mätare i karet kan man ju låta den slå av pump om värdet skulle bli för högt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jocke: Den står alltid på med cirkulationen.

Tedb: Kranen behöver bara öppnas en kort stund för att släppa ut eventuella luftbubblor ur pumphuset, sen behöver man bara vänta till att mixern har "skiktat" det mest mjölkiga i toppen. Jag har sen en slangpump som pumpar mycket försiktig, ÄNDÅ så blir det "mjölk" direkt i hela reaktorn och det som kommer ut är ganska så koncentrerat minst sagt.. Hur gör du med din reaktor avseende matning av osmosvatten?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej, jag kör med samma kalk som vanligt. Jag körde faktiskt på (lite knasigt kanske) med CO2 rätt ner i sumpen, fick då ner PH snabbt igen, dock är det ganska grumligt vatten fortfarande, undrar hur lång tid det kommer att ta för det att klarna... Fiskarna måsr bra, alla äter o simmar som vanligt så jag hoppas att denna lilla incident inte kommer att påverka dom alltför mycket...

Är det nån som vet om "kalken" på all sten kommer att lösa upp dig eller försvinna inom rimlig tid? Eller ska jag vidta ¨några speciella åtgärder?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är det nån som vet om "kalken" på all sten kommer att lösa upp dig eller försvinna inom rimlig tid? Eller ska jag vidta ¨några speciella åtgärder?

För att få bort det hela så kör med ett partikel filter å vifta bort den kalk som laggt sig på stenarna.

Kan inte tänka mig att det är bra att denna obrända kalk ligger på stenen som en "matta"

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu är vattnet i stort sett klart, det finns dock ett tunt damm som täcker LSén, inte så att stenen är kritvit men lite trist ser det ut, dammet täcker även mina fina kalkalger på bakrunden,

Stig: Om jag förstår dig rätt så kan jag köra på med lite CO2 för att lösa kalken som ligger på stenarna samt den mängd som fortfarande finns i vattnet? förutsatt att jag håller koll på PH förstås..

O förresten, tack alla för er input!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...