Gå till innehåll

Mitt första saltkar !! Budget med ytterfilter . Kub 140 liter


tougaye

Rekommenderade inlägg

Hej jag är en som har smugit här på svg i flera år . Med ett grymt sug att prova salt kar .

har nu slagit till köpt ett 140 liters kub akvarium och ett stort ytterfilter . Och har startat ett saltkar utan sump ! Som jag vet är hyfsat ovanligt .

Men jag har en anledning till det . Pengar och om intresset finns kvar .om allt går som jag vill kommer jag troligtvis starta ett större och mer high tech kar med sump .

Men nu till frågorna

har någon erfarenhet av ytterfilter istället sump ?.. Jag har dock skummare och allt annat som behövs MH lampor samt T 5 ramper .

Lyssnar lyhört på alla åsikter positiva och negativa .

Tack på förhand Tougaye

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Välkommen "ut" och till hobbyn! Beroendeframkallande som inget annat!

Ang ytterfilter (som jag inte provat själv) brukar det väl sägas att skall man ha dom så fyller man det med levande sten. Du kommer säkert få fler (och klokare) svar ;)

Lycka till!

Här hann du få fler svar under tiden jag skrev!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har keramiken kvar ! Min ( saltguru ) tyckte det va slöseri att fylla upp filtret med sten . Hittills har jag super bra värden och fisken jag la i ( för barnen tjatade hål i huvudet på mej ) lever och frodas efter tre veckor . Första tillväxten av alger har nyss gått över . Och allt ser bra ut :) snart ska sniglar i . Bilder kommer snart .

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 månader senare...

Fördelen med sump är att man stoppar ner allt vad heter teknik där så man slipper det i karet, inga döda sjöstjärnor eller anemoner på doppvärmaren tex när den sätter igång.

Utökad vattenvolym är också en fördel, även om du får det till viss del i ditt ytterfilter också.

Slangarna som sitter på ytterfilter kommer att hårdna och eventuellt spricka med tiden pga saltet, så därav brukar man inte använda ytterfilter som standard. Men ifall du håller koll på slangarna och byter ut dem när det behövs och då och då tömmer ur filtret så att du får bort den smutsen som lägger sig i botten så kan du nog fortsätta och köra med ditt filter.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fördelen med sump är att man stoppar ner allt vad heter teknik där så man slipper det i karet, inga döda sjöstjärnor eller anemoner på doppvärmaren tex när den sätter igång.

Utökad vattenvolym är också en fördel, även om du får det till viss del i ditt ytterfilter också.

Slangarna som sitter på ytterfilter kommer att hårdna och eventuellt spricka med tiden pga saltet, så därav brukar man inte använda ytterfilter som standard. Men ifall du håller koll på slangarna och byter ut dem när det behövs och då och då tömmer ur filtret så att du får bort den smutsen som lägger sig i botten så kan du nog fortsätta och köra med ditt filter.

Jag ska köra med sump . Just nu ska jag försöka se hur långt jag kan driva karet med korall och fiskar . Tills jag blir missnöjd och vill bygga vidare . Har bra ljus och bra värden . Så nu är jag nöjd :) fråga mej om ett halvår !!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...