Gå till innehåll

Vad är detta för sniglar?!? =)


roobi

Rekommenderade inlägg

Hejsan,

Har under senaste tiden sett dessa sniglar i mitt kar och undrar vad det är för några och vad de äter.

Inte lyckats få någon bra bild på dessa rackare då de kamoflerar sig när de sitter på stenarna vad det verkar.

Men jag har ett videoklipp iaf, inte världens bästa kvalitet men ni kanske känner igen dom.

Tack på förhand

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror inte det där är en nudibranch. Ser ut som Någon slags Stomatella, dock svårt att avgöra från så långt avstånd från videon, Men snigel är det iallafall.

Googlade Stomatella, en sådan är det garanterat =) Tackar tackar =)

Googlade även Nudibranch, Damn vilka sniglar! Man börjar ju undra om dom är äkta levande sniglar, undrar om de går att få tag i här i sverige!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Okej roligt att höra att det stämde! Stomatellor är roliga och gulliga att kolla på! :)

Ja Nudibranches går att få tag i här i Sverige men de är inga djur att rekommendera då de dör efter ett tag i akvariet pga födobrist. De äter Korallpolyper, svamp och till viss del alger, men deras föda kommer förr eller senare ta slut och då dör de. Dessutom är de flesta väldigt giftiga och ifall att de skulle dö och släppa sitt gift skulle de kunna krascha ett helt kar om jag vill minnas rätt nu.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag lyste med ficklampa nu när karet varit släckt och övertäckt i några timmar och hittade totalt 6st stora ena :)

Läste lite och såg att dom var väldigt bra på att äta alger men även att räkor äter dessa.

Här kommer en bild på 4st iaf (kass mobilbild)

4lq8wi.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...