Gå till innehåll

Spricka i sumpen - vad kan jag göra?


Rekommenderade inlägg

Hej, upptäckte precis att jag har en spricka i bottenglaset på sumpen. Fuck!

Vad kan jag göra, går det att limma en skiva i botten eller är det att beställa en ny sump som gäller? Det har läckt ut några droppar, syndes som en färgskiftning i frigoliten, storlek som en dryg femkrona.

Bifogar en bild.

post-7122-14468929925337_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Visst går det att limma en skiva över, men det ser ut att vara en rätt stor spricka så det absolut bästa är nog att plocka ur botten och limma dit en ny bottenskiva. Tror inte det skiljer såpass mycket i pris på en skiva för att täcka sprickan och på en helt ny bottenskiva.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Visst går det att limma en skiva över, men det ser ut att vara en rätt stor spricka så det absolut bästa är nog att plocka ur botten och limma dit en ny bottenskiva. Tror inte det skiljer såpass mycket i pris på en skiva för att täcka sprickan och på en helt ny bottenskiva.

Sprickan är knappt 20 cm. Jag drar mig för ny sump/omlimning eftersom jag inte är sugen på 3 veckors väntetid eller vad det nu kan ta.

Det går ju att sätta en skiva undertill som täcker hela botten, vad tros?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du behöver ju bara skära bort bottenskivan och limma dit den nya. Vad är det för tjocklek på glaset? 6mm? oavsett om du limmar dit en ny skiva över den gamla eller byter bottenskivan helt så får du ju iallafall vänta på en ny om inte glasmästaren har hemma i lager. Jag vet inte om jag hade vågat gå ner i tjocklek på bottenskivan om det var din tanke, utan jag hade isåfall kört med samma tjocklek.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du behöver ju bara skära bort bottenskivan och limma dit den nya. Vad är det för tjocklek på glaset? 6mm? oavsett om du limmar dit en ny skiva över den gamla eller byter bottenskivan helt så får du ju iallafall vänta på en ny om inte glasmästaren har hemma i lager. Jag vet inte om jag hade vågat gå ner i tjocklek på bottenskivan om det var din tanke, utan jag hade isåfall kört med samma tjocklek.

6mm, gå ner i storlek hade jag definitivt inte tänkt göra. Tack för hjälpen Edward. Känns så jäkla surt bara när jag precis fått igång karet :(

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

6mm, gå ner i storlek hade jag definitivt inte tänkt göra. Tack för hjälpen Edward. Känns så jäkla surt bara när jag precis fått igång karet :(

Japp förstår att det är tråkigt, 6mm glas har iallafall min glasmästare vanligtvis hemma i lager, så jag tycker inte det borde vara speciellt svårt att hitta en glasmästare som har detta hemma i stockholmstrakten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sumpen är en kub på 35cm. Större får inte plats i skåpet och mindre så får inte tekniken plats tyvärr.

Men jag klarar mig utan en stund, bara ls i burken just nu. Däremot så blir jag arg när jag äntligen fått ordning både i lägenheten och karet, och så tvingas man ha skummare å skit överallt igen...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hmm, får du bara tag på en 6mm glasskiva så är det relativt enkelt att byta ut den, skära bort silicon, skrapa rester, tvätta med t-sprit eller likvärdigt. Sen på med nytt silicon, låt stå 24 timmar..

Köp en temporär plastbalja på IKEA/Biltema/Clas Ohlsson så länge om du inte kan köra utan sump.

(eller så kan vi limma om hos mig om du behöver lite hjälp)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...