Gå till innehåll

Mitt första saltvattens kar på 112L


Eric

Rekommenderade inlägg

Hej alla!

Jag tänkte starta mitt första saltvattens kar och har förberett mig ordentligt genom att läsa mycket och kollat olika forum. Ett tips som ofta kom upp när jag läste var att gå hem till någon som jag känner och som har ett lyckat akvarium och sno idéer från dem. Då jag inte känner någon som ens har ett saltakvarium går juh inte detta. Nästa tips var att skriva ner det som jag tänkt mig och se vad andra tycker om uppsättningen. Jag är tacksam för alla svar jag får och hoppas ni kommer tycka detta är lika spännande som jag :)

Om vi börjar med akvariet så är det som sagt på 112L, 80x35x40 (mm). I akvariet hade jag tänkt mig clownfiskar och en anemon till en början. Sedan vill jag ha möjlighet till mer ljuskrävande koraller även om de inte kommer ha det första halvåret. Till det tänkte jag mig en armatur från aqua nova på 4x24 W (http://www.cyberzoo.se/akvaristik/belysning/t-5-kraftig-armatur-for-salt-sotvatten/aqua-nova/4-x-24-watt-t5-till-60-cm-akvarium-lysror-ingar.html). Är detta tillräckligt med ljus? Jag har hört något om 1 Watt per liter som riktlinje men jag tänkte mig att de ljuskrävande korallerna får sitta i mitten och de andra ute i kanterna.

Eftersom akvariet inte kommer vara särskilt belastat i början tänkte jag köra utan skimmer och göra 10% vattenbyte varje vecka så behöver jag inte köpa tillsatser heller ;) som biologisk filtrering tänkte jag mig en sandbädd och korallstenar. Tänkte mig ca 1kg levande och resten död sten(runt 9kg).

Hur mycket cirkulation behövs det? Läste något om mellan 25-60x vattenvolymen. Jag är tacksam för alla svar :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...