Gå till innehåll

Ett korallrevs död - pga en doppvärmare!


Rekommenderade inlägg

Slutet på en era är här... Vet inte vart man ska posta detta, så det får bli här eftersom det rör sig om min Oceanson Skyscraper på ca 300 l (mod, flytta om så behövs). Kommer hem sent från jobbet till en lägenhet som stinker död fisk varpå jag finner hela mitt vackra saltvattensakvarium fullkomligt utplånat! Alla unika fiskar och koraller, till ett värde av åtskilliga tusenlappar utöver sentimentalvärdet, har långsamt kokats levande efter att termostaten i doppvärmaren (Haquoss Vulcano Digital Pro) uppenbarligen gått sönder. Det var den hobbyn det. Man har ju mått bättre än så här kan man säga...

Det har varit en fantastiskt rolig hobby och jag är stolt över att ha lyckats med fiskar som Moorish Idol och Chelmon Rostratus, men nu är allt slut och jag har varken råd, tid eller ork att börja om från ruta 1. Jag får tacka för mig, alla trevliga bekantskaper man gjort och allt ni lärt mig, hjälpt mig med, stöttat mig med och tipsat mig om. Akvariet är nu på väg att tömmas och skall säljas inom kort. Förbannat tråkigt, men så är det när man litar på att tekniken skall fungera. Ska prata med försäkringsbolaget imorgon, men jag är tveksam att de ställer upp på detta. Skall också prata med butiken ang doppvärmaren. Men oavsett vad så får jag inte tillbaka mina underbara fiskar och koraller för det. Nåväl, sånt är livet...

post-6800-1446893013578_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 91
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Förbannat tråkigt det här - men det är berättelser som den här (och egna väldigt dyrköpta erfarenheter) som gör att jag inte har några doppvärmare med inbyggda termostater i mina kar. jag tar hellre ett dropp ner mot 21 - 22 gader (som jag skrev i en annan tråd) än riskerar detta som hänt Christer.

Beklagar än en gång - men ta ett snack med ditt försäkringsbolag - det är inte omöjligt att de kan ersätta det levande i detta fall om du har en drulleförsäkring inbyggd.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Aj aj aj! Inte Kul!

Själv upplevde jag något liknande för flera år sedan, fast med elementet I mitt akvarie rum som fastnade på och värmde up rummet och vattnet till runt 40 strecket!

Fölorade många fina koraller där, men kunde ha blivit mycket värre.

Funderar nu faktiskt på om man skulle ta och säkra ens eget system med en Temperatur Kontroll.

Inget är ju helt 100% säkert, men sannolikheten att både doppvärmarens och kontrollens termostat skulle gå sönder samtidigt skulle vara väldigt liten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fy vad trist! Man har verkligen funderat över sin doppvärmare sedan man började läsa om olyckor som dessa. Funderar på om jag ska gå ned rejält i storlek på sen för att minska risken för en olycka. Hoppas suget kommer tillbaka i framtiden!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Usch så otrevligt! Det var nära för mig också häromsistens, men min doppvärmare dog istället... Jag vet av egen erfarenhet att det är svårt att hålla sig borta från saltet alltför länge, så jag hoppas för din del, när den värsta sorgen och uppgivenheten lagt sig, att du kommer igen!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack alla saltvänner för ert stöd. Detta är det jobbigaste jag varit med om på flera år, även om allt är relativt. Det kunde självklart varit värre. Det kunde varit min hund, eller familj som råkat ut för ngt tex. Men ändå. Alla dessa pengar... och allt jobb jag lagt på att få tex Moorish och Chelmon att äta och trivas. Suck. Det är fördjävligt att en så liten pyl som en doppvärmare kan göra så här. Termometern visade över 48 grader när jag upptäckte detta. Fiskar hade krupit in i stenar och ned i sanden för att försöka "fly" och min anemon hade släppt sin plats för första ggn på flera månader och krupit in i ett stort snäckskal... Fy fan, jag känner mig som ngn slags Dr Mengele. Om det bara hade hänt när jag var hemma så man hade kunnat stoppat det innan det gick så långt...

Kommer sakna denna hobby. Vet liksom inte vad jag ska göra nu om kvällarna där man förr satt på pallen framför och begrundande den lilla världen där inne. Men att börja om känns föga motiverande, eller ekonomiskt gångbart. Ska prata med försäkringsbolaget idag, men jag är inte hoppfull. Har inga kvitton på levande direkt, bara tekniken.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skittrist chum. Man balanserar på slak lina i den här hobbyn känner jag.

Hur kraftig bar värmaren som lyckades med detta?

Det här med temperaturkontroller får någon gärna skriva mer om. Menar no en separat itrustning som stänger av värmarna helt om karet blor för varmt?

Den enda safe jag gjort är att dela upp effekten på två värmare. Samt att de är avstängda nu på sommaren...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Beklagar sorgen, jag har varit med om liknande men inte alls med samma katastrofala resultat. Den tanke jag får är att det kan vara en poäng att skriva nåt om hur man undviker såna där tråkigheter.

Det är skillnad på doppvärmare och man får i någon mån vad man betalar för, det är dyrare att göra bra grejor. Så långt jag förstår är det inte den direkt billigaste varianten som ställt till det i det här fallet men ändå, risken är större om man köper det billigaste. Min erfarenhet är t ex att Eheim/Jäger liksom Fluval inte ställer till elände medan det med en akvastabil bara är en tidsfråga innan det går käpprätt.

De äldsta doppvärmarna hade ingen termostat alls. Då fick man reglera temperaturen med att välja storlek på värmaren vilket i o f s hade vissa poänger, problemet var då att akvarietemperaturen varierade med rumstemperaturen. Nästa generation hade termostat men av den gamla typen med bimetallfjäder och en topp som inte var tät så att doppvärmaren alltså inte kunde vara helt under vatten, ramlade den ner i vattnet blev det problem.

Toppen blev ju tätad men den gamla bimetallkonstruktionen lever fortfarande kvar i billiga värmare. Det är en helt mekanisk konstruktion där en fjäder gjord av två material med olika temperaturutvidgning rör sig mot en kontakt. Problemet är att för var gång den där kontakten bryts och sluts blir det en minimal ljusbåge som till slut bränner ut konstruktionen. Ibland fastnar den i öppet läge men det är också vanligt att kontakten svetsas fast i tilläget och det är då man får problemet med kokta djur.

De nyare och dyrare doppvärmarna har inte det där problemet eftersom de inte har komponenten som ställer till det, de har i stället en rent elektronisk variant för att mäta och för att slå till och från värmaren. Elektroniska komponenter slits inte alls på samma sätt utan kan göra tjänst oerhört mycket längre innan de ger upp. Moderna värmare har också ofta skydd mot överhettning vilket är en poäng om man gör dumheten att ta upp en värmare ur vattnet utan att dra ur sladden. Värmare utan skydd blir då snabbt överhettade och spricker och förstörs, de med skydd kan klara sig.

Det är alltså första rådet för att inte få problem, använd inte gamla eller billiga doppvärmare, kvalitet kostar i det här fallet, dock inte så mycket mer att det finns anledning att fundera på att snåla. Även de allra bästa värmare kan dock få spader, inget är absolut idiotsäkert och då kan man göra en del för att minimera riskerna. Viktigt är att inte köpa onödigt stor doppvärmare. En doppvärmare som precis klarar av det den är anställd för kommer ju att höja temperaturen på ett icke önskvärt sätt om den får spader när det är vämebölja men den klarar då förhoppningsvis ändå inte att få upp temperaturen till farliga nivåer. Än säkrare är att satsa på två mindre värmare, fastnar en i tilläge så är det bara halva effekten som värmer och sannolikheten att båda värmarna går sönder på samma sätt samtidigt är inte så stor. Vill man sen ha både hängsle och livrem så sätter man dit en termostat till, en extern som man pluggar in doppvärmaren/na i. Man ställer då den lite högre så att den bryter om doppvärmartermostaten hänger sig.

Bra doppvärmare, uppdelning på flera eller extern skyddstermostat kostar visserligen nån krona. Ställt i relation till vilka värden det kan finnas i ett revakvarium är det dock småpengar. Väl värt att överväga alltså. Dessutom skadar det inte att kolla över funktionen lite, många doppvärmare har en liten lampa som lyser när de är på och lyser den alltid samtidigt som temperaturen i karet är rätt hög är det läge att göra nåt innan det blir värmebölja.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för input. Något som verkligen borde tas upp på detta forum är framförallt två saker... Dels hur det kommer sig att det inte finns ETT enda försäkringsbolag i Sverige som erbjuder försäkring för akvarieINNEHÅLL som fiskar och koraller, med tanke på hur stor marknad det måste handla om. Jag vet folk som lagt 50-100-150 000 på sina saltvattensburkar, så jag kan tänka mig att många skulle glatt betala ganska höga premier för att kunna försäkra sina djur i händelse av katastrofer som detta. Kollade även med alla andra stora försäkringsbolag och detta är deras svar:

- Salus Ansvar: Nej!

- Trygg Hansa: Nej!

- Skandia: Har ej hemförsäkringar.

- Folksam: Nej!

- Länsförsäkringar: Nej!

- If: Nej!

Samtliga uppger att de kan försäkra själva akvariet mot läckage och dyl, men de kan inte försäkra levande ting som fiskar, koraller, etc. Tipsade dem alla om att det nog finns en STOR marknad här bland landets akvarister... Det andra ämnet som borde pratas om här är hur man undviker dylika haverier? Det måste finnas adekvata metoder att hindra en doppvärmare att jobba oavbrutet till dessa kritiska nivåer.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hemförsäkringen täcker nog innehållet när det orsakats av olycka, strömavbrott eller fel på utrustning hos de flesta bolag.

Men att hitta en försäkring som skulle täcka förlust av djur som är så känsliga både till sin natur och för felhantering är nog lika lätt som att hitta en fjäril med 5års garanti.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur stor effekt hade värmaren?

Låter som en alldeles för stor om den kommer upp i den tempen - det du borde ha haft är ju en 200w

I övrigt håller jag med Bygert

Men även att gamla doppvärmare brukar stavas problem, inte så mycket frågan om ifall dom pajar - utan när.

Det att det är bättre med 2 mindre än en som är för stor - sannolikheten att de pajar samtidigt är liten och en underdimensionerad värmare brukar inte kunna ställa till det på samma sätt

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

@Greger: Värmaren är en Haquoss Vulcano Digital Pro (500w) som jag hade till min 700 liters burk, så visst var den överdimensionerad, men som Blåbert säger så säljs den ju som termostatstyrd och den är bara ca 1 år gammal. Den höll temperaturen PERFEKT på exakt 26 grader konstant - tills detta hände. Törs man inte gissa att även 700 liter vatten hade blivit överhettat på samma sätt, precis som dessa 250 (300 med sump)?

Måste iaf säga att detta fått mig att "tänka om" lite med hela hobbyn. Ponera att man har en burk på kanske 1200 liter el dyl, fylld med liv för kanske 100 000 kr... och så händer detta? Ska man bara spotta i nävarna då och tänka "sånt händer"? Försäkringsbolagen borde eg grugga sina händer varma över denna möjlighet att få in kunder. Man kanske skulle starta försäkringsbolag med specialité på akvarium, lite som Agria är med hundar och katter.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När det gäller försäkring är det nog meningslöst att prata med de vanliga bolagen, det här är inte deras grej. Däremot skulle det ligga mer i linje med Agrias försäkring, de försäkrar smådjur avseende veterinärvård och även som livförsäkring som gäller för oförutsedda olyckor. Det verkar inte som fisk är med i det som de menar med smådjur idag men det är i alla fall såpass näraliggande att det borde vara möjligt att diskutera saken.

http://www.agria.se/

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tyvärr är det ju så att det är väldigt mycket know how i den jär hobbyn (därmed inte sagt att du saknar det chum, Så missförstå mig rätt). Jag lyckades under min research snappa upp just det här med två små doppvärmare och att totalen skulle vara just precis tillräcklig. Köpte 2x75 w jäger till mina 250 l netto. Samtidigt är det inte lätt att fånga alla sådana här tips då de inte finns samlade.

Det gäller alltså att antigen läsa massor och lära av andras misstag eller göra egna. Jag har gjort idiotiska grejer trots att jag har läst hur mycket som helst. Tyvärr gör man missar och det är en nödvändig del av att få erfarenhet, trist bara när det får så fatala komsekvenser.

Om det är till någon tröst chum så har du säkert öppnat ögonen på många nu...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...