Gå till innehåll

Varning: Zoanthids are they toxic?


Rekommenderade inlägg

Fick av en ren tillfällighet tidigare idag reda på knapparnas giftighet, har nu spenderat halva dagen med att läsa om detta (däribland hela denna tråd). Känns lite lagom stelt med tanke på hur många gånger jag rört vid min lilla koloni med bara händerna och lyft runt den som ingenting (eremiter och krabbor som då och då har vält omkull den eller knuffat ner den från stenarna, då får jag rycka ut)...

Tog precis en snabb bild på den (vitbalansen och färgerna blev lite dåliga). Den största knappen mäter ungefär 2,5 - 3 cm i diameter. Någon som vågar sig på att gissa åtminstone vilket av släktena den tillhör?

[ATTACH=CONFIG]97936[/ATTACH]

Protopalythoa

Med vänlig hälsning, Björn

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Blev ombedd av Marko (DaTrucka) i en annan tråd att lägga in en länk till en artikel om palytoxin. Har inte lusläst hela, men det är ett 7.5p högskolearbete i "Biologiskt aktiva naturprodukter i läkemedelsutveckling"

http://www.fkog.uu.se/course/a/biolakt/litteratur2011ht/palytoxin_Maurice.pdf

Finns ett stycke på sidan 7 om palytoxinets toxicitet. Hittade artikeln genom att använda sökorden "intoxikation palytoxin". Tog bara första bästa träffen. Finns mer för den som har tid ; ) /Samuel

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu postar jag i flera trådar men detta måste tas på allvar innan vi får ett dödsfall i Sverige Vill Lägga en allvarlig varning till er somhåller på med era saltvattensakvarier då jag och min fru blivit mycket sjuka.

Jag skulleta ur och rengöra en del sten ifrån knappar typ protopalythoa, jag tog upp och la ca.8 kilo sten i en hink med vatten.

Min tankevar sedan att jag skulle döda dom med varmvatten, jag körde ner duschslangen ispannen med sten och lät den stå och spola, jag fick tur nog för mig att skriva frågan här påSG och ringa till Stig i Gemla för att höra vilket som var det bästa sättet attbli av med dom.

Svaret varsläng genast ut dom och vädra hela bostaden, då hade jag spolat i ungefär 15till 20 minuter med varmvatten, detta hände någon gång mellan Kl 17.00 och18.00.

Vid Kl 21.00gick jag och la mig med ömmande lungor och började få en kraftig hosta som blevvärre och värre.

Ungefär Kl22.00 började jag frys ända in i märgen och jag kan tala om att jag aldrigtidigare frusit så när jag varit sjuk.

Ytterligareen timme senare kräktes jag så att det kändes som att inälvorna skulle följa medupp.

Efter dettavar jag totalt utpumpad och slut jag sov till Kl09.00 då jag vaknade medvärkande lungor, leder, muskler och en fortsatt hosta jag var då uppe i en ochen halv timme för att sedan sova till Kl15.00.

När jagvaknat ock kände att jag fortfarande mådde dåligt skickade jag en förfrågan medbild På SG för att veta vilken sorts knappanemon och gift jag hade att göramed, när jag fått svar på det ringde jag till giftcentralen för att få veta vadjag skulle göra.

Deras rådblev att omedelbart åka till Sjukhuset vilket vi gjorde.

Jag hade39,4 i feber när jag kom in, mycket kraftigt förhöjda värden av vitablodkroppar, oregelbundna hjärtslag, fortfarande ont i lungorna, hosta, smärtai leder och muskler mm jag hade även svårt att stå upp.

Min fru hadesamma sjukdomsbild men inte riktigt lika kraftig då hon inte varit i de rummendär jag var i direktkontakt med giftet men det visar vilken spridning det har,hennes symtom började även tå timmar efter min.

Efter att vivarit på akuten blev vi inlagda på medecinavdelningen på sjukhuset där vi fickligga över natt.

Behandlingenblev ständig övervakning, två påsar med dropp och tre sprutor med antibiotika,vi fick åka hem dagen efter men skulle hålla koll på varandra då inte allavärden hade återgott till normala men blivit bättre, fick även antibiotikautskrivet.

Mina råd till er om ni blir drabbade(vilket jag inte hoppas)

1. Taen bild och be om hjälp med identifieringen av det ni har blivit sjuka av ochvad det har för gift (om ni inte redan vet det)

2. Ringgiftcentralen och tala om vad som hänt (ta hjälp av punkt 1)

3. Skrivut svaren på gifter och typ av djur ni blivit smittade av och ta med domuppgifterna till sjukhuset. (kan ni få hjälp av en länk eller liknande skriv utden med, Personalen på sjukhuset kommer annars ha mycket svårt att fatta vaddet rör sig om och det kan bli många missförstånd)

Jag hade medmig utskrifter och det underlättade mycket, skulle jag bara försökt förklaramig så hade jag antagligen fortfarande varit kvar.

Antibiotikanjag fick var Spektramox vilket skulle vara mest effektivt för det vi råkade utförpost-5412-144689303258_thumb.jpg

post-5412-14468930325543_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, det var himla tur. Men det är tyvärr inte första som "duschat med varmvatten"... det livsfarligt i många fall!

Tack för att du skrev vilket läkemedel du fick MEN vad heter själva giftet? alltså man har råkat ut för XXX förgiftning och det måste de veta så snabbt som möjligt. Vad säger man enklast?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, det var himla tur. Men det är tyvärr inte första som "duschat med varmvatten"... det livsfarligt i många fall!

Tack för att du skrev vilket läkemedel du fick MEN vad heter själva giftet? alltså man har råkat ut för XXX förgiftning och det måste de veta så snabbt som möjligt. Vad säger man enklast?

Står flera gånger tidigare i tråden men upprepar för säkerhets skull.

Palytoxin.

//Marko 'DaTrucka' (via mobil).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Palytoxin är ett kemiskt gift och mot det biter inget pencilin. Men det verkar som att ettdera är giftet bundet till bakterier eller också finns det farliga bakterier med ändå så en antibiotikabehandling är nödvändig i fall såsom Glenns.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När jag rev i mina Palythoa och skadade ögat var det några fiskar (av ungefär 50) som fick lätt grumling på ögon. En Amphiprion akallopisos verkar ha fått tillbaka förlorad syn på ett öga nu efter mer än ett år. De andra fiskarna var bra på någon vecka.

Jag kan ju inte absolut säga att deras problem berodde på Palytoxin men misstanken finns.

För en månad sedan satte jag in en sten med Protopalythoa i ett karantänkar med några kirurger och en navarchus kejsare.

Efter en vecka såg jag att många polyper var indragna så jag antog att kejsaren börjat äta polyper.

Nästa dag var kejsaren och en kirurg döda. En kvarvarande kirurg var medtagen och fick oodinum några dagar senare vilket den dog av efter en vecka ungefär.

Jag skulle definitivt inte våga påstå att Palytoxin inte är giftigt i saltvatten, tvärtom. Men fiskar är definitivt inte lika känsliga som vi. Några arter äter till och med Palythoa.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Finns det något dokumenterat dödsfall av Palytoxin i samband med akvarier?

Sent from my B15 using Tapatalk 4 Beta

Vad jag har sett så har ingen människa omkommit av Palytoxin i akvariesammanhang, dock har en hund dött när knappar fraggades på ett oförsiktigt sätt (om jag minns rätt).. Flera människor har dock råkat väldigt illa ut av oftast försöka koka eller liknande sten som har mycket knappar på sig (just DON'T DO THAT!)...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Inte så säker på att det är inaktivt i saltvatten, öppnar du en påse där de fraktats i saltvatten, så är det rena "cyanidkicken" som omedelbart ger de symptom som beskrivits tidigare om man andas in - däremot är det troligen inaktivt så länge man låter bli att pilla på dem eller att lyfta dem ur vattnet!

Inte vad jag vet, men det finns folk som har varit en hårsmån från döden.

Intressant fakta: Palytoxin är "inaktivt" I havsvatten.

Vilket förklarar varför dom flesta förgiftningar inträffar när man bökar runt med dom ur vattnet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad jag vet finns det tre skäl till att djur är giftiga.

1. Skydd mot fiender.

2. Det används vid angrepp på bytesdjur.

3. Det lagras i djuret från mat eller inandning.

2. Tror jag vi kan utesluta när det gäller koraller.

3. Kan vi utesluta i och med att korallerna är lika giftiga efter mångdubbling i akvarier.

Då har vi bara 1.

Korallen har palytoxin som skydd mot rovdjur. Då gäller det att ha så mycket som möjligt av det dyrbara skyddet kvar vid ett angrepp. Anledningen att jag ser giftet som dyrbart för korallen är att molekylen är en mycket lång kedja atomer och som sådan inte helt enkel att "tillverka".

Alltså utsöndras - avges det bara när korallen upplever ett angrepp.

Därför är jag övertygad om att det är livsfarligt att hantera Palythoa utan vattentäta handskar om man har det minsta sår t.ex i nagelbanden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu är det ju så att det är inte korallen som utsöndrar/avger Palytoxin, utan symbiotiska dinoflagellater.

Man vet också att havsdjur som lever i närheten av Protopalythoa kolonier har PTX i sig, men är oberörda av det.

Däremot slemmar knappar av sig som vilken korall som helst när dom blir stressade eller skadade.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fick av en ren tillfällighet tidigare idag reda på knapparnas giftighet, har nu spenderat halva dagen med att läsa om detta (däribland hela denna tråd). Känns lite lagom stelt med tanke på hur många gånger jag rört vid min lilla koloni med bara händerna och lyft runt den som ingenting (eremiter och krabbor som då och då har vält omkull den eller knuffat ner den från stenarna, då får jag rycka ut)...

Tog precis en snabb bild på den (vitbalansen och färgerna blev lite dåliga). Den största knappen mäter ungefär 2,5 - 3 cm i diameter. Någon som vågar sig på att gissa åtminstone vilket av släktena den tillhör?

[ATTACH=CONFIG]97936[/ATTACH]

Man få ju också tänka på att tre polyper säker i te är lika giftigt som 300 polyper.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Palytoxin är ett kemiskt gift och mot det biter inget pencilin. Men det verkar som att ettdera är giftet bundet till bakterier eller också finns det farliga bakterier med ändå så en antibiotikabehandling är nödvändig i fall såsom Glenns.

MVH Lasse

Tveksamt om läkaren tänkte i dom banorna, även om det säkert kan stämma. Jag kan va ute å cykla, men om man kommer in på akuten med glenns symtom ligger det nära till hands att misstänka sepsis (blodförgiftning). Då ger man tidigt ett antibiotika intravenöst med brett spektrum (typ spektramox) innan man blododlar och hänger på dropp. Som Lasse påpekar hjälper inte antibiotika mot gift. Tveksamt om det finns någon utarbetad riktlinje för intox av palytoxin på Värnamo lassarett ; ) ..och förhoppningsvis dröjjer det läääänge innan det dyker upp ett liknande fall

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

I inlägg 224 är en tabell över giftigheten hos Palythoa.

journal.pone.0018235.t003&representation=PNG_M

Räkna med att dödlig dos för människa är under 30 mikrogram.

Halten Palytoxin är beräknat på hela polypen. Inte bara på slemmet.

Det finns olika typer av Palytoxin. En typ är bunden till förekomst av en frilevande dinoflaggelat.

Det betyder inte att vi kan säga att de andra typerna av palytoxin alla kommer från dinoflagellater.

Men det kan kanske förklara att vi fått så olika rapporter om giftghet i Zoanthussläktet. Koraller kan ju under vissa omständigheter byta symbiosalg.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vill måla upp en sen och se vad som blir svaret på den, om det blir vad jag tror måste dessa djur bort från våra privata kar! Tänk er att man har rätt mycket av dessa knappar hemma belysningen står på för fullt och avger då en hel del värme, man har varit borta över dagen och akvariet har sprungit läck det finns några liter kvar på botten men knapparna sitter i det torra, man kommer hem med familj och barn upptäcker vad som hänt, engagerar hela familjen till att rädda vad som räddas kan i halv panik, detta tar ett par timmar och man springer runt i ångorna vilka inte syns eller smakar något, det lilla barnet har man lagt på soffan. Hur går det för denna familj tror ni?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det finns ännu ett skäl varför djur (& växter) är giftiga, slumpen. Det finns ämnen som bara råkar vara giftiga för vissa djur, många saker som är ogiftiga för de flesta kan vara mycket giftiga för en viss djurgrupp... Det mest sannolika är ju att det är skyddsmekanism för att inte bli uppäten, man skulle dock kunnat anta att det vore giftigast för dem som är det största hotet för dem (dvs fiskar och "skaldjur") och inte för däggdjur, men här kan ju flera saker komma in och förklara det, som det ovanför, ren och skär slump att ett ämne tänkt att skydda ifrån fiskar råkar vara mycket giftigare för däggdjur, den andra förklaringsmodellen som kan komma in är att fiskar och skaldjur i årmiljoner utsatts för detta ämne, och därför byggt upp en resistans mot det rent evolutionärt, medan vi däggdjur inte har utsatts för det på samma sätt och därför inte har de enzym med mera som krävs för att hantera en förgiftning.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tveksamt om läkaren tänkte i dom banorna, även om det säkert kan stämma. Jag kan va ute å cykla, men om man kommer in på akuten med glenns symtom ligger det nära till hands att misstänka sepsis (blodförgiftning). Då ger man tidigt ett antibiotika intravenöst med brett spektrum (typ spektramox) innan man blododlar och hänger på dropp. Som Lasse påpekar hjälper inte antibiotika mot gift. Tveksamt om det finns någon utarbetad riktlinje för intox av palytoxin på Värnamo lassarett ; ) ..och förhoppningsvis dröjjer det läääänge innan det dyker upp ett liknande fall

Sent from my iPhone using Tapatalk

Dom satte inte in antibiotika innan dom fått svar på odlingarna Samuel, dom gjorde inget utan att vara i kontakt med giftcentralen och därifrån fick dom mycket bra svar hela tiden, jag blev tillfrågad om allt hela tiden då dom inte viste något själva. Jobbadfe mycket proffsigt hela vägen.

Jag tror det är viktigt att påtala att det i huvudsak är (proto)palythoa som är riktigt giftig - de mångfärgade knappar som är väldigt poppis är inte samma sort!

Greger det står i början på mitt brev.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...