Gå till innehåll

Varning: Zoanthids are they toxic?


Rekommenderade inlägg

Vill måla upp en sen och se vad som blir svaret på den, om det blir vad jag tror måste dessa djur bort från våra privata kar! Tänk er att man har rätt mycket av dessa knappar hemma belysningen står på för fullt och avger då en hel del värme, man har varit borta över dagen och akvariet har sprungit läck det finns några liter kvar på botten men knapparna sitter i det torra, man kommer hem med familj och barn upptäcker vad som hänt, engagerar hela familjen till att rädda vad som räddas kan i halv panik, detta tar ett par timmar och man springer runt i ångorna vilka inte syns eller smakar något, det lilla barnet har man lagt på soffan. Hur går det för denna familj tror ni?

Tror ärligt talat att det inte fungerar så.

PTX förgiftningar från koraller är även idag extremt sällsynta i proportion av förekomsten av dom, och dom allra flesta förekommer när folk fraggar eller försöker döda dom via varmdusch eller kokning.

Grejen med en varmvattensdusch eller kokning är att det binder direkt till vattenångorna och vattnet som sköljs över dom och blir snabbt luftburet.

Man har också i vissa fall funnit att dinoflagellatceller kan också bindas till dom mikroskopiska vattenpartiklarna från dusch/ånga, och sätta sig i eller på kroppen, och fortsätta att producera gift på/i kroppen.

I ett scenario som du beskriver är nog det mest troliga resultatet att korallen helt enkelt blir uttorkad och dör.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den referensartikel som min ögonläkare letade upp handlade om en trefärgad Zoanthus. Gröna tentakler, rödbrun skiva och ljusblå mitt.

"Arch ophtalmol/VOL 128 (no 10) oct 2010" Men artikeln handlar mest om terapin och det är ingen riktig artbestämning av korallen i fråga.

I en av länkarna i tråden här visas att Palytoxin tål både kokning och frysning.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

@ alexraptor. Det du skriver om dinoflagelat verkar inte helt stämma om det nu inte finns bakterier som räknas dit. Även om literaturen pratar om Dinoflagelater. Helt klart är att det finns bakterier associerade med dessa knappar. Själv har jag två gånger fått penicilin mot följderna av förgiftningen. Det första var mot en bakterieinfektion i ögat och den andra mot bakterier som kom in i kroppen och visade sig som celldöd kring småsår på huden någon dag efter förgiftningen (vi var två som fick samma). I Genes fal gjorde man odling och konstaterade bakterier. Jag är väldigt rädd att vi har en tvåstegsraket här - dels giftet och dels en bakteriestam (som kanske är den verkliga producenten av giftet). Detta gör att jag personligen är väldigt försiktig även med andra knappar än de omtalade. Är det bakterier så vet man inte om akvariemiljö kan få dem att byta värddjur.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har en känsla av (läs:jag tror) att palytoxin kan vara luftburet även utan ånga och kokning, men det lär ju inte förbättra läget ;)

Är helt överens med dig här. I fallet med Universeum så hade vi fått ta över ett akvarium som stått i 10 år. Det var nog 4 meter långt och koraller överallt. Ett av de vackraste jag sett (kom ihåg det var för 13 år sedan nästan). Ägaren - som inte rört i akvariet på många år gjorde av sig med det eftersom han trodde han blivit allergisk mot saltvatten. Det vi gjorde var bara att lasta ut ca 300 kg sten i lådor och bära ut dem. Han blev sjuk igen och dessvärre - även hans gamla mor som hade befunnit sig på andra våningen i huset hela tiden. För att vara luftburet måste giftet vara associerat med något och jag tror ju det är bakterier.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

I naturen är det normalt att det lever bakterier i korallens slemskikt. Ett vanligt släkte är Vibrio. En berömd Vibrio är kolerabakterien men de som lever på koraller verkar annorlunda. En vanlig infektion brukar utgå från små sår och ha viss likhet med blodförgiftning efter vad jag läst.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det låter som om du råkade ut för en Vibriobakterie infektion, något som knappar, men även många andra koraller kan bära på.

Vibrio vulnificus är en av dom vanligare förekommande Vibriobakterierna från den mexikanska gulfen, och kan orsaka liknande symptom som du beskriver, och till och med ännu värre.

Vill också tillägga att det finns folk som har fått Vibrio infektioner genom bara att få havstänk på ett öppet sår.

Ändrat av Alexraptor
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det här rörde sig nog inte om Vibrio. Det är också omöjligt att säga vad det var eftersom mig vetterligen togs det inte några odlingar - eller gjordes några artbestämningar. Att det som orsakade våra skador var associerat med knapparna och palotoxin är nog utom tvivel eftersom samtliga 4 av oss fick samma giftsymptom som är beskrivet av Genne och många fler. Det är möjligt att Genne kan höra med lassarettet om de artbestämnde bakterien i hans fall. Edter det jag förstår så fick han en speciell typ av pencilin som är riktad mot speciellt motståndskraftiga bakterier.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det här rörde sig nog inte om Vibrio. Det är också omöjligt att säga vad det var eftersom mig vetterligen togs det inte några odlingar - eller gjordes några artbestämningar. Att det som orsakade våra skador var associerat med knapparna och palotoxin är nog utom tvivel eftersom samtliga 4 av oss fick samma giftsymptom som är beskrivet av Genne och många fler. Det är möjligt att Genne kan höra med lassarettet om de artbestämnde bakterien i hans fall. Edter det jag förstår så fick han en speciell typ av pencilin som är riktad mot speciellt motståndskraftiga bakterier.

MVH Lasse

Dom tog odlingar så har jag tur får jag veta vad det var, men det kan ta upp till en vecka MVH/Glenn

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dom tog odlingar så har jag tur får jag veta vad det var, men det kan ta upp till en vecka MVH/Glenn

Väldigt bra om du kan få veta vad de fann. Om inte exakta arten så i alla fall efter de vanliga bakteriebeskruivning - typ syrafasta stavar, gram-negativa (eller possitiva) och så vidare

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 månader senare...

Satt och snurrade runt på nätet efter att ha däckat mina patienter och hittade det här.

http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0736467909003357

Oklart om det går att läsa för jag är på sjukhusets nät med många fina databaser tillgängliga eller om det är free for all. Hursom. Det är en case report publicerad i "The Journal of Emergency Medicine

Volume 40, Issue 4, April 2011, Pages 397–399"

Här är ett utdrag från case report i annat fall.

"A 25-year-old woman handled—without any barrier

protection—a zoanthid coral from a home saltwater

aquarium 2 days before presenting to the Emergency

Department (ED). She cut the coral in half to replicate it.

Soon after she handled it, she noted a metallic taste in her

mouth followed by perioral paresthesia. This was followed

by hives on her torso and extremities. The patient

denied touching her face, mouth, arms, legs, or torso

before the onset of symptoms and continued to handle

the coral. She later treated herself at home with diphenhydramine,

with minimal relief."

Det intressanta här är att hon inte hade några sår och fraggade en koloni och drabbades av problem. Hon har tidigare fraggat dessa med handskar på och då gått bra. jag har själv fått utslag och svullna fingrar av att ha nuddat en av mina kolonier, under vattnet när jag rensade lite alger i närheten. Så var försiktiga där ute.

De är vänliga nog att även tala om vad de gav för behandling, i fall doktorn på akuten som ni stöter på står frågande.

As the rash appeared to be histamine-mediated, treatment

was supportive, with intravenous diphenhydramine

50 mg, methylprednisoline 125 mg, and lorazepam 1 mg,

with improvements of her symptoms. The patient’s vital

signs normalized after treatment and she was discharged

home on a 5-day course of prednisone 40 mg and diphenhydramine

50 mg orally.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nja den behandlingen är inte för alla.

Var inte giftet i sig som var det stora problemet för henne.

Hon drabbades av en allergisk reaktion mot giftet, något som kan göra även dom mildaste gifterna livsfarligt för överkänsliga människor.

Och är man överkänslig så krävs ytterst lite kontakt för att få en allvarlig reaktion.

Diphenhydramine är en antihistamin, methylprednisoline är en kortisoid antiinflammatorisk medicin, prednisone är en kortisoid med immunhämmande egenskaper och lorazepam är ett sedativt läkemedel.

Låter som en mer eller mindre typisk kur för att behandla en allvarlig allergichock.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 månader senare...

Det finns en väldigt stor skillnad mellan giftets egen effekt och en allergichock, till och med symptomen är inte samma.

Getingar till exempel är giftiga, men så passt svagt att ett stick inte är någon fara för dom flesta.

Däremot för någon som är överkänslig så kan ett enda stick innebära döden.

Samma princip gäller här.

Ja dom är extremt giftiga, men det spelar fortfarande roll hur mycket man exponeras för.

Men för någon som är överkänslig så kan exponering överhuvudtaget leda till döden utan behandling.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Många skriver att man ska vara försiktig. Kan någon kunnig förklara hur man ska handskas med dem och ev. fragga dem.

Jag älskar färgglada knappar men är just väldigt försiktig. Tar dem aldrig över vattenytan och vill jag fraggar lägger jag en liten sten intill och väntar tills de växt över efter något halvår.

Mvh

Uffe

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

du kommer säkert få svar att det är bara gör si o så..det har ju alltid gått bra..faktum är att det har hänt otrevligheter...men annars har det väl gått bra med en kobra också i terrarium..att man ens som lekman/proffs överväger att fragga på vissa arter är för mig en gåta..rent av dumt tycker jag..att giftet är så starkt som vetenskapen känner till som nr2 är ju också en poäng+ att det är luftburet vilket gör det mycket förädiskt

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När jag fraggar så slänger jag ut katten och sambon. på med glasögon och handskar och munskydd. sen på med hammare stämjärn/skalpell beroende på hur kolonierna ser ut. Har när jag fraggat enstaka fragg skippat både handskar och stämjärn men ska bättra mig. Det är när man tar genvägar saker händer. Har aldrig hoppat över skyddsglasögon. Det är som att sätta på mig bältet i bilen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag tål jordnötter du inte..skippa allergisnacket o inse att dessa varelser är dödligt giftiga..gång på gång alexraptor

ska du föringa detta?varför?

Jag har aldrig någonsin en enda gång påstått eller antytt att dom inte skulle kunna vara det.

Däremot är jag bestämt för att information ska vara korrekt.

Det är väldigt viktigt att förstå skillnaden mellan anafylaxi och en riktigt förgiftning, då dom behandlas på olika sätt, det är ett allvarligt faktum och absolut inget "snack".

Och eftersom du ville göra dig lustig, jo visst kan man vara allergisk mot Kobror.

http://www.nhs.uk/Conditions/Bites-snake/Pages/Symptoms.aspx

In a small number of people a snake bite can trigger a severe allergic reaction,

known as anaphylaxis or anaphylactic shock. This can occur immediately after a

bite or several hours later.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...