Gå till innehåll

Doris med prickar ? Hjälp


Rekommenderade inlägg

Köpte en Doris firre för 3 veckor sen hon simmar hur mycket som helst är pigg och glad men så fort jag gör nått så som skrapa rutan matar min anemon eller för något så kommer det 3-5 prickar på hon som nästa dag är borta. Ska jag köpa uvc ? Eller vad finns det att göra ????? Hon mår bra men dessa prickar stör mig ej någon annan firre som får detta...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 55
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Din fisk har, som det påpekats i en tidigare tråd, vita prick. Det kommer för alltid ligga latent i ditt akvarium tills fiskarna har behandlats i ett separat karantänskar och inredningen i ditt akvarium har varit utan fiskar i 8 veckor. Din fisk kämpar konstant mot parasiterna och när den blir stressad blir dess immunförsvar sämre och prickarna syns.

Vitlök må vara många ting men det finns inga vetenskapliga bevis på att det gör något positivt för marina fiskar. Det enda man vet med säkerhet efter studier är att vitlök i maten ger upphov till organskador hos odlad lax.

Jag kommer inte posta källor här om inte någon ber mig om det eftersom jag gissar att ingen orkar läsa dem ändå ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Alltså problemet är att jag har ju ingen möjlighet att skaffa ett karantäns akvarie tyvärr :-( och hjälper det om man skaffar uvc eller ozon ? Då jag låter Akvariumet vara helt ifred bryr sig inte doris alls och inga prickar. Borde inte mina andra firrar få prick ? Gör uvc nån nytta eller slänger jag slantarna i sjön :-)?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Pressa en klyfta i en mugg och tina upp/marinera frysfodret i den, du kan med fördel låta torrfoder dra i det med.

Det gör inget om det kommer med vitlök i karet, det brukar uppskattas det med.

Vill du inte ha med vitlöken i karet så kan du pressa i den i en tesil eller liknande och droppa ner den i muggen.

Ibland kan skummaren få spel en stund om det kommer med för mycket vitlök.

Man ska komma ihåg att vitlök inte är något botemedel (möjligen mot tarmparasiter, men det är mig veteligen inte bevisat), dock stärker det immunförsvaret och djuren blir mer motståndskraftiga mot diverse sjukdomar och angrepp.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Alltså problemet är att jag har ju ingen möjlighet att skaffa ett karantäns akvarie tyvärr :-( och hjälper det om man skaffar uvc eller ozon ? Då jag låter Akvariumet vara helt ifred bryr sig inte doris alls och inga prickar. Borde inte mina andra firrar få prick ? Gör uvc nån nytta eller slänger jag slantarna i sjön :-)?

Jag glömde svara på uvc-frågan ... UVC håller antalet parasiter nere vilket borde vara till gagn för fiskarna. Den skall då vara igång hela tiden. Gör det nytta? Ja. Är det värt det i ditt fall? Tveksamt.

Olika fiskar är olika känsliga, kirurger i allmänhet och hepatus i synnerhet är kända för att vara känsliga mot prick.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Alltså problemet är att jag har ju ingen möjlighet att skaffa ett karantäns akvarie tyvärr :-( och hjälper det om man skaffar uvc eller ozon ? Då jag låter Akvariumet vara helt ifred bryr sig inte doris alls och inga prickar. Borde inte mina andra firrar få prick ? Gör uvc nån nytta eller slänger jag slantarna i sjön :-)?

Hepatus är känslig och får lätt så kallad stressprick, det ger med sig med tiden.

Kirurger av Acanthurus släktet är om möjligt ännu känsligare, då framförallt lecusternon och japonicus.

Ozon och UV-C hjälper, hur effektivt det är mot just stressprick vet jag inte.

Jag brukade köra UV-C i några dagar innan jag köpte nya djur, och lät den gå i minst en månad dygnet runt efter inköpet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Okej tack för alla svar. Men så kallat stressprick då behöver jag inte oroa mig och bara låta karet vara ifred. Men vill ju förhindra att doris ska dö :-( är svårt att vara nybörjare för får många bud ang doris och prick. Funderat på uvc om de skulle hjälpa mot prick osv :-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Din fisk har, som det påpekats i en tidigare tråd, vita prick. Det kommer för alltid ligga latent i ditt akvarium tills fiskarna har behandlats i ett separat karantänskar och inredningen i ditt akvarium har varit utan fiskar i 8 veckor. Din fisk kämpar konstant mot parasiterna och när den blir stressad blir dess immunförsvar sämre och prickarna syns.

Vitlök må vara många ting men det finns inga vetenskapliga bevis på att det gör något positivt för marina fiskar. Det enda man vet med säkerhet efter studier är att vitlök i maten ger upphov till organskador hos odlad lax.

Jag kommer inte posta källor här om inte någon ber mig om det eftersom jag gissar att ingen orkar läsa dem ändå ;)

alltid kul med lite kvällslektyr :) posta gärna länkar:kaffe:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är väldigt vanligt med prick på dessa fiskar. Det som är den största orsaken är stress. Samt om du bara har 120l så är det på tok för litet så fisken har ingen möjlighet att dra sig undan eller sträcka på sina fenor. pilla ej i karet mata normalt så kommer det troligen ge sig med tiden. är det bara några få som försvinner så är det nog stress prickar inte vitaprick.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Uvc hjälpte för mig, dvs symptomen försvann. Dock kostar det 3-4 ggr mot vad fisken gör.

Jag följde rådet stt inte köpa nåt billigr kina-uvc vilket jag tror var riktigt. Köp så mycket effekt fu har råd med och en pump som inte är så stark.

Till mina ~250 l netto köpte jag ett 20w deltec med en 750 l/h pump, då var pricken borta på ca en vecka

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

"fullt normalt" när det gäller hepatus vid miljöombyte - om ditt kar mår bra, så försvinner dessa normalt efter några dagar - om ditt kar inte mår så bra, kan det däremot dra igång en lavin....så ozon eller UVC är ju inte så dumt när man håller känsliga kirurger.

Om man följer "regelboken" så är ju karantän A&O - det finns några örtbaserade parasit-hämmande preparat som fungerar mycket bra i tidiga skeden av parasitangrepp/stressprick, t.ex Microbe-Lift Herbtana.

Kan vara en bra ide att hålla känsliga fiskar i ett litet invänjnings-kar några dagar med sådan behandling, så att de får vänja sig vid nya bakterier utan att "nysa" på dina gamla fiskar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

"fullt normalt" när det gäller hepatus vid miljöombyte - om ditt kar mår bra, så försvinner dessa normalt efter några dagar - om ditt kar inte mår så bra, kan det däremot dra igång en lavin....så ozon eller UVC är ju inte så dumt när man håller känsliga kirurger.

Om man följer "regelboken" så är ju karantän A&O - det finns några örtbaserade parasit-hämmande preparat som fungerar mycket bra i tidiga skeden av parasitangrepp/stressprick, t.ex Microbe-Lift Herbtana.

Kan vara en bra ide att hålla känsliga fiskar i ett litet invänjnings-kar några dagar med sådan behandling, så att de får vänja sig vid nya bakterier utan att "nysa" på dina gamla fiskar.

Tack Leffe för svaret. Jag klurar på en uvc lösning och skulle behöva tips på vilken typ av pump och uvc som jag skulle kunna köpa. Vill ha en pump jag sätter ner i Akvariumet och så går de en slang till uv eller om även uv hade gått att ha inne i Akvariumet i juwel filterhörnan hade jag tänkt gömma den?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Att fiskar alltid skulle bära på parasiter är inte alls normalt.

Det gäller särkilt ektoparsiter som kan, och bör hållas borta från ett akvarium.

Det år också väldigt känt att Paracanthurus hepatus är extra känslig för att åka på så kallade ektoparasiter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Då kanske du kan förklara hur helt prickfria fiskar som flyttas till ett annat helt prickfritt system - plötsligt kan bli prickiga ;)

Att fiskar alltid skulle bära på parasiter är inte alls normalt.

Det gäller särkilt ektoparsiter som kan, och bör hållas borta från ett akvarium.

Det år också väldigt känt att Paracanthurus hepatus är extra känslig för att åka på så kallade ektoparasiter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Prick av olika slag kan ligga lantänt hela fiskens liv utan att detmärks och är normalt. Där av är det inget fel man behöver göra för att hoppsan det är prickar på min fisk. Jag skulle säga simma lugnt stressa ej i karet pilla inte mata med bra käk så rer det sig normalt sätt ibland kan det dra igång allt möjligt......

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...