Gå till innehåll

Grön Zoanthus - Öppet sår viktigt


Rekommenderade inlägg

Hej

Har några knappar av Grön Zoanthus.

Skulle precis flytta dem, använde en plasttång typ. knapparna drog ihop sig, så jag råkade röra dem lite överallt.

Jag hade helt glömt bort att jag blev biten av en hund igår på handleden, upp till fem mm djupt. det var den handen jag hade i karet.

är det farligt. och hur farligt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sved det inte? Tycker det svider ganska bra om man doppar händerna i saltvatten när man har sår.

Man ska nog helst aldrig doppa händerna i karet om man har sår.

Risken att man åker på någon bakterieinfektion i såren ökar markant.

Huruvida det är farligt eller inte är ganska individuellt kan jag tänka.

Fick du slem från knapparna i såren?

I vilket fall som helst så tvätta ordentligt med sårtvätt till att börja med.

Får du illamående, metallsmak i munnen eller huvudvärk inom några timmar så bör du nog vara vaksam och fundera på att slå en signal till sjukvårdsupplysningen, och nämna att det kan röra sig om palytoxin.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för snabba svar. ringde giftinformationscentralen. de sa att det mest var farligt om jag hade ätit massa knappar eller om jag ätit en stor mängd fisk som hade giftet i sig.

Känns som det svaret absolut inte stämmer.. Mycket lustigt.. Varför äta dom ;) , känner du något så bör du absolut vara på din vakt för ev fler biverkningar..

Mvh Manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för snabba svar. ringde giftinformationscentralen. de sa att det mest var farligt om jag hade ätit massa knappar eller om jag ätit en stor mängd fisk som hade giftet i sig.

Det kan dom ju tala om för Lasse och Stigigemla med.

Lasse och gänget flyttade/rev ner ett rev på universeum, många som blev dåliga var inte ens i närheten av karet.

Stig petade sig i ögat efter att han fraggat några knappar, minns jag inte fel så var det nära han blev blind och det dröjde flera månader innan det läkte.

Visserligen en protopalythoa art som pratas om i dessa fall.

Nu ska vi inte måla fan på väggen, men man ska vara medveten om farorna.

Har inte hört talas om någon människa som dött för att man rotat runt i karet och blivit förgiftade av knappar.

Här en bra tråd i ämnet som tål att upprepas.

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?7937-Varning-Zoanthids-are-they-toxic

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

nyfiken jag med.

Jag får själv väldiga problem med mina tattoo när jag är i karet även om dom tillsynes känns läkta efter 2/3veckor så icke. Har en som alltid sväller när jag pillar i karet och den är nog 1 år.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...