Gå till innehåll

Kan man styra "hybrid multichip" färgerna för sig?


Garion

Rekommenderade inlägg

Hej.

Jag funderar på att komplettera mina 3W Cree LEDs med några 10W, 20W eller 50W hybridchips från AC-RC men jag kan inte hitta någon information om ifall varje grupp av dioder är kopplade separat, eller om det bara finns en anod och en katod på chipen.

Jag veta att "dreamchipet" har separata kanaler och där står det tydligt på hemsidan, men på exemepvis denna står det inget om det.

Ni som provat de "vanliga" hybridchipen med vitt/RB och/eller vitt/UV kanske kan ge mig lite mer info om det.

Jag vill kunna styra blått, vitt och UV separat och antingen måste jag då köpa flera vanliga chip och mixa runt dem lite, eller om det går att styra separat så kan man ju köpa färre men med högre effekt.

/Garion

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle ta med några sådana här för våglängdsområdena mellan 410 och 450. du kan köra dem som 10 watt (1000 mA) men även använda strömmar upp mot 2000 mA och få ut ca 20 Watt. Dessa våglängder är inte vanligt förekommande blan 3 wattsbyggena men har stor betydelse för korallerna. Jag skull nog tagit 1 sånt chip till 1 av dessa. Då kan du lägga så att du kan styra separat. Lägg ett vitt nära ett hybrid och sprid ut. Kör du dem på ca 1500 mA och karet inte är för djupt så klarar du dig utan lins och kan lägga dem i kluster.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack Lasse för tipsen.

Det var ungefär så jag tänkte, även om jag var inne på 10W eftersom jag tänkte samtidigt bygga om min 3W ramp med 6 st stora klumpiga Meanwell drivers som inte går att dimma till 0.

Jag har läst hela LDD tråden på ReefCentral och är inne på att köra LDD 1000 varianten.

Det begränsar strömmen till 1A, därav inriktning på 10W. Men jag kände samtidigt att det vore mer valuta för pengarna med 20W.

Mina XML kör jag på 2,2A så de måste bli kvar på Meanwell drivern, om jag inte sänker dem till 1A också.

20W går ju att köra på upp till 2A så det kanske är mer framtidssäkert...

Jag kör mina 3W utan linser idag, så det fortsätter jag nog med. Rampen är bara ca 15cm från ytan så ljuset borde nå ner rätt bra ändå.

Utan linser får man ju bättre blandning på färgerna så att man inte får din beryktade discoeffekt ;)

/Garion

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack Lasse för tipsen.

Det var ungefär så jag tänkte, även om jag var inne på 10W eftersom jag tänkte samtidigt bygga om min 3W ramp med 6 st stora klumpiga Meanwell drivers som inte går att dimma till 0.

Jag har läst hela LDD tråden på ReefCentral och är inne på att köra LDD 1000 varianten.

Det begränsar strömmen till 1A, därav inriktning på 10W. Men jag kände samtidigt att det vore mer valuta för pengarna med 20W.

Mina XML kör jag på 2,2A så de måste bli kvar på Meanwell drivern, om jag inte sänker dem till 1A också.

20W går ju att köra på upp till 2A så det kanske är mer framtidssäkert...

Jag kör mina 3W utan linser idag, så det fortsätter jag nog med. Rampen är bara ca 15cm från ytan så ljuset borde nå ner rätt bra ändå.

Utan linser får man ju bättre blandning på färgerna så att man inte får din beryktade discoeffekt ;)

/Garion

Du kan köra dem på 1000 mA - du får då ut ca 30% mer ljus per insatt watt än om du kör dem för fullt - ta ett extra par så löser du den frågan. Jag är också säker på att du kan hitta en lösning med några av Janne68 driverkort också. Jag är ganska säker på att du skulle kunna köra 4 stycken 20 watts per kanal (om du kör dem på max 1400 mA) med hjälp av det driverkort han gjort för DreamChippet. Själv använder jag hans CAT16 kort till en kombination av 3 watts, 10 watts och 20 watts. Jag kör XML på 1800 mA med ett CAT 16 kort. dessa kort går att dimma till 0. CAT 16 kortet måste man dock vara väldigt noga med så man inte får krypströmmar

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo. Jag har följt Jannes arbete. Det verkar var en bra lösning, och ganska flexibel.

Köper man 10 st LDD-1000H får man dem för $4,4 styck. De är små och får plats i rampen.

Dessutom kan man köpa ett gäng och sedan använda dem till 12V PSU, 18V PSU eller en 48V-6,6A.

Jag tycker det blir väldigt flexibelt och enkelt om man vill ändra något senare.

Jag ska nog ta mig en funderare på att gå ner till 1A på XML:erna också. Blir mindre värme både på rampen och på PSU.

Kompletterar jag med 14-15 st 20W borde jag ändå få ut rätt mycket mer PAR än vad jag har nu.

/Garion

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lånar tråden till en snabb liten fråga :)

Man läser mycket om Jannes olika kort, men var kan man skaffa dessa egentligen?

Det står väl kanske i tråden "Jannes LED/akvarium - elektronik" under DIY/LED-byggen.

Annars tror jag du får skicka PM till Janne.

/Garion

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja LDD lösningen är bra också och om man kan bygga själv så är det ett bra alternativ. Om du går ner till 1000 mA på dina XML så får du ut nästan 140 lumen per insatt watt mot ca 100-110 vid 2100 mA (har inte mätt i PAR med dem så jag använder det värdelösa (för oss) Lumensbegreppat bara för att visa jämförelsen) Så kompletera med några där också. Tar du dessutom och sätter några linser på dem så blir det riktigt starkt

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har ju redan 24 st. XML på plats. Så jag tänkte komplettera med några 10W/20W 10000K - 16000K från AC-RC och lägga till några RB samt "actinic". Efter att ha läst allt ni skrivit om området mellan 420-450 nm så blir det nog några sådana också.

Jag är hyfsat nöjd med färgbilden just nu, men vill ha möjlighet att öka det "blåa" lite till.

Som du skriver så kan det räcka med linser och gå ner till 1A på XML och kanske ändå få ut rätt bra kräm med vitt. Resten får 10W20W ta.

Tack för engagemanget!

/Håkan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...