Gå till innehåll

Pumpar till 540?


Emil_kba

Rekommenderade inlägg

Låter Vortech verkligen så hemskt mycket? :smiley3:

Får väl motsäga det lite , har två mp40 i vardagsrummet o en mp10a i köket.. Som jag tycker är hyfsat ok.. Dock i det mode som du ev vill köra "puls" så anser även jag att då får man vara lite döv rent ut sagt om man ska kunna förklara bort det ljudet..

Mvh Manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

6095 Är trevliga pumpar med bra spridning och turbulent flöde men dom når inte speciellt långt, 6055 når längre men flödet täcker en mindre yta....

De sagt så skulle jag nog oavsett pumpmärke eller flöde välja fler än två för att skapa ett bra flöde i karet.

Har man fler mellanklass pumpar (55/95) så blir det lättare att fördela flödet på ett vettigt sätt så man får flera bra zooner istället för enstaka "sweet spots".

Ljudnivå är en svår sak att bedöma baserat på folks erfarenheter/åsikter så det enklaste är nog att jämföra med nåt.

Jag har haft både MP10 och Mp40 pumparna och skulle nog beskriva deras ljud som en klassisk rc bil som man hade som liten.

Kvalitén på motordelen verkar variera och vissa är därmed tystare än andra, endel är såpass kassa att magneten ligger o nöter i motorn så det slipas av magnetdamm vilket inte är så lyckat.

Jag tycker pumpen är väldigt smart och det känns tråkigt att tillverkaren inte verkar intresserad av att lösa det vanligaste klagomålet folk har på deras produkt.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Får väl motsäga det lite , har två mp40 i vardagsrummet o en mp10a i köket.. Som jag tycker är hyfsat ok.. Dock i det mode som du ev vill köra "puls" så anser även jag att då får man vara lite döv rent ut sagt om man ska kunna förklara bort det ljudet..

Mvh Manne

Håller med.

Kör man dom i tex reef crest mode på lite mer än halvfart så är dom ok.

Men kör man dom på fullt och speciellt i pulsmode, så är dom hopplösa.

Har bara kvar två Mp 10 som går på halvfart i ett 112 liters kar. Allt över det går inte ljudmässigt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vortech tycker jag är överkvalisiferad själva pumpen motor och lager skulle kunna göras mycket bättre. Dock är styrningen lite av ett teknikens under :P Dom jag har lyssnat på låter en hel del i normal mode och i pulse mod inte ok alls. Sedan är det lite lotta har du tur får du en bra pump som håller länge har du otur för den som skrapar och lever.

Tunze tycker jag gör fantastiskt fina pumpar tysta och goa med bra möjligheter. Detta kitt är suveränt Tunze stream Kit TS24.

Eller om ekonomin tryter så jebao wp40 2 sådana och nya europa kontrollern så är du hemma.

Ingen av dessa 2 lösningar kommer behöva gå på full styrka. Men om du skulle bygga med mycke sten eller råka ha någon pelare som stör lite så har man möjligheten att dra på lite till :)

Jag har i mitt 200 en 12000L/h pump med turbulent flöde + uvc pump på 1000L/h + skummaren som har en pump på 1400L/h Jag har mycket sten i och har LPS mjukisar och sps finns både fart och lugnare partier i mitt kar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har 550 liter och har två stycken Tunze 6055 på bakglaset riktat snett framåt. Sen har jag en Jebao WP40 på ena kortsidan som blåser tvärsöver akvariet. Detta ger en "turnover" på ca 67 gånger akvarievolymen, vilket är mer än väl. Jag kommer förmodligen skaffa en WP40 eller en WP25 till för att få mer möjligheter till riktat flöde, Jag håller helt med Nixon ovan om att det är bättre med fler mindre pumpar än en stor då man kan rikta flödet mer. Sen är det ju såklart en estetisk fråga också om man vill ha 4 pumpar som syns i karet.. Men jag tycker det är värt det för att få perfekt flöde.

Mitt tips till dig är att till en början skaffa två Tunze 6055 med styrning om plånboken tillåter alternativt två WP25/40 vilka i mitt tycke är precis lika bra som Tunze både till flöde och ljudnivå. Det enda vi inte vet om dessa är hur länge dom håller. (Jag har haft min sen Februari utan problem). Sen kan du eventuellt bygga på med fler om det behövs.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Man bör har minst 2 pumpar. Så man får ett turbulent flöde.

Gör ett extra inlägg ang pumpar jag tror det billigaste och bästa är 4st WB 25or dels är dom små men ack så kraftiga

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...