Gå till innehåll

Antes Juwel lido 120 liter


Andreas_Lindholm

Rekommenderade inlägg

Jag kör själv med en Razor över min kub och det funkar prima. Bra med ljus till mina koraller och många av dem har verkligen fått kanonsnygga färger. Ett bra köp kan jag tycka.

(Vill du få flyttat tråden kan du få det gjort på två vis.

Skicka ett PM till någon moderator med destinationsforumet så flyttar de den, alternativt anmäler du ditt eget inlägg på triangeln under ditt inlägg och skriver då där vart du vill flytta din tråd så tas det också omhand på rätt sätt.)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för tipset om flytt av inlägg! Jag tycker att maxspect razorn nano borde göra skillnad, den är väl på 60w? Lysrören 48w totalt. Har kollat filmer/bilder och läst lite om armaturen. Upplever du att ljuset sprids bra eller uppfattar man den som punktbelysning? Vilka koraller håller du under belysningen?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Limmade dit några fraggar av capnella med hjälp av undervattens epoxy. Det var lättfixat då fraggarna satt på stenfragment. Allt gick bra tills eremiterna blev nyfikna...inte en frag blev kvar där den satt från början :-) Slutade med att eremiterna flyttades till yngelkaret en stund medan epoxyn stelnade :-) Jag var lagom irriterad en stund...fast sen såg de ju rätt söta ut där dom satt bakom galler och liksom undrade...what?!?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej! Mitt akvarium är ett Juwel Lido 120.

Jag började med att ta bort filterlådan, då jag tyckte att den tog förmycket plats.

Lådan satt som berget och mha fiskelina kunde jag till slut skära mig igenom limpunkterna.

Jag byggde en ca 4 kg tung revpelare av död levande sten, borrade hål och förstärkte pelaren med pvc och limmade med AquaScape Epoxy.

Fyllde akv med saltvatten och lät systemet gå 3 veckor och tillsatte sedan 5 kg levande sten.

Körde utan belysning några dagar och ökade sedan belysningstiden från 1 h tills jag kom upp i 8h/dygn.

Akvariet hade till en början inslag av kiselalger, fick sedan lite trådalger (satte i en eremitkräfta samt turbosniglar).

Kalkalgerna började därefter växa till sig men sedan kom mitt första bakslag.

I sanden uppstod små fläckar med röd cyano.

Till en början störde eremitkräftan cyanon men plötsligt exploderade tillväxten något enormt.

Prövade lokal behandling med väteperoxid kombinerat med bortsugning, fungerade men var inte effektivt nog.

Provade sedan mörkläggning vilket hade en bättre effekt som helhet men efter några dagar var cyanon tillbaka.

Provade då ett medel (Reef Life antired) som slog ut cyanon helt.

Tekniken är 2 st maxi jet pumpar, doppvärmare, tunze nano skummare och 2 * 24 w t5 lysrör (blå och vit). Skummaren körs 12h/dygn och startar 01.00.

Tillsätter 1ml vodka/dag och kalkvatten 5ml blandat i 1 liter ersättningsvatten (varannan dag).

Använder också filter som byts ut eller rengörs en gång i veckan.

Byter 10 liter vatten varannan månad. 2 veckor efter vattenbytet tillsätter jag aktivt kol i strumpa och så kör jag samma rutin.

Använder bara kranvatten.

Djuren i akvariet är enklare koraller: Capnella (fraggar sig själv), sarchophyton, xenia och ricordea florida skivanemon. Jag har också två clownfiskar,

3 st eremitkräftor, 3 st turbosniglar, ormsjöstjärnor och mängder med andra organismer.

Ändrat av Andreas_Lindholm
  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Uppgraderade pumparna idag till Tunze Turbelle nanostream 6025. Den är mycket tyst och verkar ha ett mjukare flöde och pumpar ca 2800 liter/h. Är mycket nöjd en så länge :-) När jag ändå höll på passade jag på att limma fraggar av läderkorall. Använde cyanoakrylat och får utvärdera senare hur lyckat det blev! Någon annan som provat?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Köpte en bubbelkorall som jag placerade nära botten. Precis när jag släppte korallen kände jag ett smärtsamt stick vid höger hands pekfinger. Gjorde ont i någon minut, kvar vid stickstället satt en liten "tentakel" som jag tog bort. Blev orolig och värmebehandlade området och tvättade sedan rent med väteperoxid. Fick en röd liten svullnad som försvann efter 2 dagar. Lovade min fru att alltid använda handskar när jag doppar händerna i akvariet i fortsättningen.

post-3087-14468930758579_thumb.jpg

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...
  • 2 veckor senare...

Hej! Dags för en uppdatering. Akvariet rullar på! Är fortfarande mycket nöjd med nya led belysningen och det gör verkligen skillnad på korallerna.

Euphyllia paraglabrescens är ett nytt tillskott. Den är otroligt vacker och skimmrar vacker med en intensiv grön ton. Mitt

i en av grenarna sitter det ett djur i ett "rör" som "kastar" ut någonting som ser ut som ett fångstredskap....ungefär som

en basebollhandske. Verkar inte störa korallen just nu i alla fall.

Capnellan har växt till sig och blivit tätare/kompaktare med färgtoner i grönt.

Bubbelkorallen fick tyvärr grus på de känsliga polyperna och där förlorade jag ungefär 10% av korallen.

Matar den någon gång/vecka.

Xenian växer och står placerad i gruset vilket verkar stoppa spridning, har antagit en blåaktig ton.

Skivanemonerna (Richordea Florida) har blivit fler. De stora exemplaren har flyttat på sig och sitter nu i gruset där vattnet flödar mindre.

Avkomman sitter fortfarande kvar på stenen och verkar trivas där.

Fraggarna från läderkorallen sitter kvar på levande stenen och har växt på sig.

Clownfiskarna mår bra men blev rädda för den nyligen inköpta Salarias fasciatus.

Mycket intressant beteende på blenniden som tagit revpelaren i besittning.

Putsarräkan (Lysmata amboinensis) kommer fram när belysningen går mot kväll/natt och är ett häftigt tillskott.

Eremiterna far runt som vanligt och tar ingen hänsyn alls till fraggar eller koraller, de kör sitt eget race helt enkelt.

Turbosniglarna samlades vid en levande sten och släppte ut något i vattnet och någon vecka senare dök det upp mängder med

små snäckor, slump?

Kör annars den vanliga rutinen gällande skötseln av akvariet. Tillsätter kalkvatten dagligen då dunstningen är

ca 1 liter/dag. Avslutade doseringen av vodka. Tillsätter ca 5 ml phytoplankton/vecka.

Skickar med en bild som dock inte ger en korrekt bild av hur akvariet ser ut i verkligheten.

Just det....byggde på revpelaren lite med död levande sten för att skapa en grotta till och för att lugna flödet på

vattnet lite.

Med vänlig hälsning Ante

post-3087-14468931045251_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ser snyggt ut!

Måste du tillsätta kalkvatten? Du har väl inte så många kalciumförbrukare och med regelbundna vattenbyten borde det vara lugnt? Jag bara frågar alltså, mest eftersom jag inte tillsätter nåt själv och korallerna inte märkt det än och mår bra ändå. Inte heller jag har så mycket koraller dock. =)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Keller! Tack akvariet börjar bli bra! Jag tillsätter kalciumhydroxid vid varje påfyllning av sötvatten för att ha en buffert. KH-värdet är ca 8. Jag motverkar pH-svängningar då allt tillsätts nattetid + att skummaren ventilerar bort koldioxid. Helt riktigt har jag inte många stenkoraller men har som mål att hålla någon enkel sort framöver. Tycker att tillväxten på halimeda och kalkalger blir bättre och jämnare med kalkvatten. Visst är det så att tätare vattenbyten skulle fungera men samtidigt kostar doseringen med kalkvatten väldigt lite. En sista fördel med kalkvattnet är total frånvaro av trådalger, hade lite innan doseringen påbörjades men kommer inte ihåg sambandet just nu. Kanske var det kh-värdet? Självklart hjälper städarna till att hålla rent också :-)

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 5 veckor senare...

Hej! Dags för en uppdatering! Råder fortfarande vapenvila mellan mig och cyanon. Sköter akvariet som vanlig, inga förändringar. Förlorade tyvärr Blenniden, hade 4 sorters foder men den vägrade äta. Köpte 4 st turbosniglar och ny grönfärgad skivanemon nyligen. Capnellan och xenian börjar verkligen föröka sig och förstår nu mera begreppet pestkorall...tycker dom är fina ändå. Annars lite omflyttning av koraller. Halimeda kalkalgen växer också fint just nu. Upptäckte återigen en stor mängd små räkor som verkar trivas bra vid botten under en levande sten. Skickar med några bilder på skivanemonen samt euphyllian. Med vänlig hälsning Ante

post-3087-14468931508458_thumb.jpg

post-3087-14468931508677_thumb.jpg

post-3087-1446893150889_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad glad jag blir! Tyvärr är det svårt att få till bilderna men akvariet utvecklas positivt. Lidot är ett härligt akvarium med viss potential och jag gillar utmaningen. Funderar på nästa steg gällande fiskar och koraller och blev osäker när jag förlorade min salarias.f. Hysterix och montipora är kanske aktuella.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sitter och kollar på revpelaren...där växer 7st capnella som verkar stortrivas med ljuset och cirkulationen. Där borde en rosafärgad hystrix trivas antar jag? Funderar på att bygga något som liknar en sten och fäster med hjälp av magneter på bakrutan. Det är en yta som inte används alls just nu förutom av kalkalger. Hmm....återkommer i ämnet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sitter och kollar på revpelaren...där växer 7st capnella som verkar stortrivas med ljuset och cirkulationen. Där borde en rosafärgad hystrix trivas antar jag? Funderar på att bygga något som liknar en sten och fäster med hjälp av magneter på bakrutan. Det är en yta som inte används alls just nu förutom av kalkalger. Hmm....återkommer i ämnet.

Hehe har tänkt den tanken jag med! Jag har 2st tunze magneter till övers som man skulle kunna göra nåt av

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...