Gå till innehåll

Antes Juwel lido 120 liter


Andreas_Lindholm

Rekommenderade inlägg

  • 10 månader senare...

Jag sköter akvariet genom att byta vatten 1 gång var 14:e dag. Byter 10 liter och använder kranvatten (norrköping) + red sea coral pro. 

Byter aktivt kol 1 ggr/månad ca 1.5 dl. Använder också kalkvatten för att ersätta det vatten som avdunstar varje dag. Belysningen är maxspect razor 70 w 15000 k 120 graders linser. Skummaren är en coral box s150. Cirkulationen står en tunze för, ca 2800 liter/h

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Angående att använda kranvatten och red sea coral pro. Jag har märkt att kiselalger är synliga i sanden och det härleder jag såklart till användningen av kranvatten. I övrigt påverkas kH, ca och mg halterna, de hamnar i det högre spannet. Inga fällningar är synliga och med blotta ögat syns ingen negativ effekt på hystrix, pocillopra, achanstrea, skivanemoner, xenia, euphyllia, capnella eller svampar. Oönskade alger är frånvarande. Kopparkänsliga arter (putsarräka) verkar må bra och har nu levt i några år.

Tvärtom är akvariet "rikt" på organismer. Det är också enkla koraller vilket jag är medveten om. Provar just nu caulerpa taxafolia och funderar på bioackumulering gällande metaller. Tanken är att skörda macroalgen regelbundet och lyfta ur oönskade ämnen. Tror dock att effekten av min odling inte motsvarar uttaget gällande oönskade ämnen vilka tillförs via vattenbyten och foder. Har inga mätresultat som bekräftar eller avfärdar mina funderingar. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gammal bild som dock visar akvariet i soljus. Vår och höst lyser solen in i akvariet vilket medför ökad tillväxt av alger och bakterier? på rutorna. Som tur är innebär det bara att glaset behöver putsas några x-tra gånger i veckan. Skummaren belastas mer än normalt verkar det som dessutom drar pocilloporan ihop polyperna när biofilmen skrapas bort. Osäker på om biofilmen äts upp av korallerna?

image.jpeg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Idag när jag kollar i akvariet finns inga spår kvar efter äggen eller ynglen. Min fina euphyllia har plötsligt börjat strejka, ser inte lika fin ut. Ska på försök mata kväll/natt och se hur korallen reagerar på det. Tråkigt då jag haft korallen sedan 2013.  

Rensade på caulerpa och blir förundrade över att den fäster hårt mot stenarna. Rötterna i sanden fångar mycket sand och det får följa med i sophinken.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har fått goda råd av Stig och Lasse i en annan tråd. Senare delen handlade om nollade nitrat och fosfatvärden. Misstanken om nollvärden dök upp då jag känner doften av ruttet ägg samt gulaktig färg någon cm ner i sandbädden.

Ska nu genomföra en serie mätningar på nitrat och fosfat för att se om misstanken stämmer. Lasse tipsade mig om femtielftemetoden vilket innebär att jag vid behov ska höja nitratvärdet till 2-5 ppm.

Den förändring jag gjorde för några veckor var att introducera en makroalg vilken tog fart i tillväxten. Ungefär samtidigt började xenia föröka sig mer än vanligt med små fraggar. Vet inte om det har fått värdena att påverkas, förefaller orimligt. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Nödvändig rengörning av min coral box s150. Massor med kalkalger och filtrerare i stigröret. Skummaren ser nästan ny ut, inser att det här behöver göras oftare. Har fått ordning på näringsvärdena, ser ingen/känner ej heller någon lukt gällande H2S i sanden längre. Följde Lasses råd om nitrat, femtielftemetoden. Jag har bestämt mig för att göra om akvariet helt, vilket får bli höstens stora projekt. Euphyllian verkar fortfarande inte trivas, ska göra ett försök att ställa den skuggigare. Den ser fin ut när belysningen går på men verkar ogilla peaken vid 12:00. Roligt är att clownfiskarna lägger rom och vårdar äggen till kläckning och några dagar efter det. 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Märkbar skillnad på skummarens effektivitet och drift efter storrengörningen. Har fortfarande clownyngel vid liv och är glad över det :) Matar fiskar och koraller några gånger varje dag, vet att det är långt ifrån tillräckligt, då ynglen verkar kräva levande foder. Positivt är fin tillväxt på macroalgen, runt algen är det gott om småliv. Euphyllian visar sig vara en svår nöt att knäcka. Ska prova jod och smått korallfoder och sedan utvärdera mina lps:er och sps:er. Tycker att hyserixen ser ansträngd ut och tenderar bli vit i tillväxtpunktera, färgar i starkt rosa. 

Mvh/ante

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack Myra! Akvariet fungerar bra sedan en tid tillbaka. Låter korallerna växa, klipper då och då bort mjuka koraller som fäster på tekniken. Fiskarna har levt några år, de är tåliga arter, är lite sugen på en salarias eller liknande. Läser och begrundar Lasses percula tråd. Planerar påfyllning av städare, framförallt turbosniglar. Vet inte riktigt vilken inriktning jag ska välja framöver. Just nu känns akvariets skötsel som en kompromiss då jag håller både enkla sps, lps, mjukkoraller, rörmaskar och svampar. Är en bit från optimala vattenvärden då jag använder kranvatten och red sea coral pro salt. Det märks när jag mäter Kh, ca och mg, de svänger och är inte helt stabila. Ser mitt akvarium som ett läroakvarium fortfarande :)

Är sugen på att prova något nytt foder till korallerna. Även jod är intressant då jag upplever att hystrixen skyddar sig med rosa pigmentering och ser lite ansträngd ut. Jag behöver dock läsa på mera om mekanismerna bakom blekning, näringsnivåer och andra ämnen som mg, ca och KH. Gällande teknik har jag länge varit sugen på att köpa mig automatisk vattenpåfyllare. Har fyllt på ersättningsvatten dagligen i några år nu, börjar kännas tjatigt :) Funderar att byta ut pumpen till flera små för att skapa olika flöden 

på vattnet. I övrigt så njuter jag mycket av att bara titta in i akvariet. :)  

 

Mvh/ante

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du hade ju också en mandarinfisk förut och klarade den länge. Då tror jag säkert att salarisen kommer att må bra hos dig :) Själv mäter jag bara en gång i veckan i samband med vattenbyten. Mitt akvarium bara tuffar på och fungerar än så länge, nästan så man undrar om när nästa problem ska dyka upp. Jag fick själv rekommenderat att tillsätta jod, så det gör jag, fast inte varje dag. Svårt att säga om det blivit nån anmärkningsvärd skillnad, men å andra sidan har jag ju bara enklare skivor och mjukisar. Kanske blir det mer skillnad när man har mer krävande koraller?

 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

@Myra Skoglund Jag funderar på flera fiskar som mandarin, salarias, blennider överlag, får se vad det blir :) Jag förlorade mina clownfiskyngel :( för någon dag sedan. Igår när jag kom hem hade paret lagt ny rom och det är såklart roligt, men känns hopplöst då det här är gång nummer 5. 

 

Mvh / ante

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...