Gå till innehåll

ang salthalt


Beppe

Rekommenderade inlägg

Jag funderar lite efter att ha läst en annan tråd här på forumet om salthalten i karen. Enligt bruksanvisning på t ex reef Crystal ska man använda 33 gram/liter sötvatten. När jag blandar till mitt till 1,024 vid 25 grader, så måste jag använda betydligt mer- 40-42 gram. Stämmer detta med era erfarenheter?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om man blandar 33g till 1 liter vatten som håller 25 grader så ska densitteten vara 1,024 visar din saltmätare 1,020 så vet du felvisningen men det gäller att saltet är torrt helst från en nyöppnad påse. Du kanske har ett salt som har dragit åt sig fukt. Kan vara en orsak till att du behöver väga upp över 40g för att få 1,024

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om man blandar 33g till 1 liter vatten som håller 25 grader så ska densitteten vara 1,024 visar din saltmätare 1,020 så vet du felvisningen men det gäller att saltet är torrt helst från en nyöppnad påse. Du kanske har ett salt som har dragit åt sig fukt. Kan vara en orsak till att du behöver väga upp över 40g för att få 1,024

Är du säker på det Svärd? Jag har testad två stycken mätare- Flytarmsmätare samt en densitetsmätare som ser ut som en termometer. Plastarmsmätarna vet jag av erfarenhet att man inte kan lite på, men jag blev lite konfunderad när den andra visade nästan samma resultat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är du säker på det Svärd? Jag har testad två stycken mätare- Flytarmsmätare samt en densitetsmätare som ser ut som en termometer. Plastarmsmätarna vet jag av erfarenhet att man inte kan lite på, men jag blev lite konfunderad när den andra visade nästan samma resultat.

Du kan vara lugn, hydrometern visar ju helt korrekt. 33gram salt ger densitet 1021,8 vid 25c!

Röda havet ligger strax under 40gram salt per KG vatten.

35g salt bör ge 1023.3 vid 25c.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag funderar lite efter att ha läst en annan tråd här på forumet om salthalten i karen. Enligt bruksanvisning på t ex reef Crystal ska man använda 33 gram/liter sötvatten. När jag blandar till mitt till 1,024 vid 25 grader, så måste jag använda betydligt mer- 40-42 gram. Stämmer detta med era erfarenheter?

Fast du skall bara behöva 36g salt för att nå 1,024......Men det är ju så många andra faktorer som spelar in, jag skulle lita på hydrometern och inte fundera så mkt över vikten...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du kan vara lugn, hydrometern visar ju helt korrekt. 33gram salt ger densitet 1021,8 vid 25c!

Röda havet ligger strax under 40gram salt per KG vatten.

35g salt bör ge 1023.3 vid 25c.

Svärd var tydligen av annan åsikt?

Tackar för svaren. Jag ska testa med sötvatten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Okey jag har satt mig ner och ägnat lite tid till forskning och det som jag sa om 35 gram =1,024 var lite fel det ska vara 1,023370 alltså nästan 1,023 och en halv.

Här är en Lathund

35 Gram salt per liter vatten

20° = 1,024.790

21° = 1024.523

22° = 1024.247

23° = 1023.962

24° = 1023.670

25° = 1023.370

26° = 1023.062

27° = 1022.747

28° = 1022.424

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...