Gå till innehåll

Andreas & Emilias 200 liters


Andreas84

Rekommenderade inlägg

Känner att planeringen och bygget av karet nu gått över till att vänta på uppstart så vi kommer att skriva och uppdatera lite här med bilder och lite vad som händer.

Kommer främst att försöka inrikta oss på sps och lps, men blir även lite mjukisar med så blir väl egentligen en salig blandning av det mesta som är snyggt.

Uppstarten är planerad till slutet av september då vi kommer att köpa sten osv.

Karet är ett 200 liters aquael med 54 liters sump. Vattnet rinner ner i sumpen via ett 25mm hävertrör som primär och ett 32mm nödrör. Returen är 25mm. Bänken är ett hemmabygge klädd med ikeaskåp som sedan klistrats med träliknande plastfilm.

Tekniken som finns nu är:

160 watt maxspect razor 16000K

BM Curve 5 skummare

Jebao wp25 cirkulation

Tunze silence 020 retur

Ato med 20 liters osmosdunk

Planerade inköp är mer cirkulation, doserpump, ozon med styrning och ev akvariedator av något slag.

Har idag testat hela systemet med vatten och allt var tätt :) returen kommer inte se ut som på bilden orkade inte höra porlandet hela tiden, kommer bli en sån man kan vrida åt vilket håll man vill.

Det var mycket svårare än jag trodde att justera in så avriningen blev ljudlös blev mycket olljud i nödröret när jag lät det ta en del vatten men antar att det ska ta så extremt lite vatten att det knappt märks men hade inte riktigt tid att justera det så noga idag utan ville mest kolla att allt var tätt och att jag räknat rätt med marginaler osv på sumpen. Nästan allt gick som beräknat förutom att jag får höja primärröret en aning för att undvika att sumpen rinner över vid avbrott.

post-3331-1446893061606_thumb.jpg

post-3331-14468930615548_thumb.jpg

post-3331-14468930615793_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fick skummare och cirkulationspump idag, så nu är det bara köra på osmos och salta lite :)

Kan denna rampen fungera att belysa ett par kg ls i sumpen samt någon makralg http://www.ebay.com/itm/10-28LED-Metal-Aquarium-Light-Nano-Marine-Coral-Reef-Grow-Fish-Tank-2-Mode-New-/161030552464?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item257e2b3b90

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har testat lite klenare dioder och dom verkar vara rätt undermåliga när det kommer till par jämfört med 3w dioder som körs med motsvarande ma.

Med bara 4,5 wat i effekt så når denna inte ens till närheten av det jag använt (12w) så jag tror inte på rampen.

Ett alternativ för dig är vanliga odlingslampor med röda och blå dioder, det blir bra ljus för macroalger om du vill ha en näringsreducerande effekt av dom.

http://www.ebay.com/itm/E27-BridgeLux-LED-Plant-Grow-light-Red-Blue-Hydroponic-Lamp-15w-21w-27w-36w-54w-/121145205345?pt=AU_Seed_Starting_Hydroponics&var=&hash=item1c34d12261

Alternativt så finns blå/vita dioder men då får macro-algerna en lite mindre fördel jämte dom i huvudkaret.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har testat lite klenare dioder och dom verkar vara rätt undermåliga när det kommer till par jämfört med 3w dioder som körs med motsvarande ma.

Med bara 4,5 wat i effekt så når denna inte ens till närheten av det jag använt (12w) så jag tror inte på rampen.

Ett alternativ för dig är vanliga odlingslampor med röda och blå dioder, det blir bra ljus för macroalger om du vill ha en näringsreducerande effekt av dom.

http://www.ebay.com/itm/E27-BridgeLux-LED-Plant-Grow-light-Red-Blue-Hydroponic-Lamp-15w-21w-27w-36w-54w-/121145205345?pt=AU_Seed_Starting_Hydroponics&var=&hash=item1c34d12261

Alternativt så finns blå/vita dioder men då får macro-algerna en lite mindre fördel jämte dom i huvudkaret.

//NiXoN

Tackar, testade att köpa en så får se, är ju bara ca 20 cm djupt där den ska stå. Har en sån http://www.ebay.com/itm/SMD-126-led-chips-15W-E27-LED-Plant-Grow-Light-RED-BLUE-Hydroponic-/111160989526?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item19e1b61756 hemma fast den du länkade till verkade lite bättre :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Har fått i stenen nu och ställt in allt riktigt. Får lite fet film på ytan på ena sidan, hur får man bort sånt?

Hittade ett par saker i stenen som jag inte vet vad är. Första bilden är något sak som vandrar runt lite andra någon boll med ett hål i.

post-3331-14468930945243_thumb.jpg

Lite bilder poå resten av karet.

post-3331-14468930946245_thumb.jpg

Krabban var det första levande vi såg komma ur stenen hehe, den går nu i sumpen :)

post-3331-14468930944972_thumb.jpg

post-3331-14468930945468_thumb.jpg

post-3331-14468930945785_thumb.jpg

post-3331-14468930946021_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

har ingen nitrit, testade med nitrattestet och använde bara pulvret ska tydligen inte vara nitrit om färgen inte ändras. Verkar som jag har 10 i nitrat däremot men det är ju lungt. Tänker även att om det var nitrit hade nitraten visat högre. Kan det vara så att nedbrytningen inte börjat riktigt?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej jag var dum som inte mätte första dagen, men stenen låg i handlarens kar så var ju ingen lådsten så tror inte det är någon nitritspik i den bemärkelsen. Nej men börjar gro nu. Går ju över när allt är stabilt men bara så jäkla trist att se. Kan ju vänta någon dag och kolla vad som händer med nitraten. Den ska ju inte öka iaf om det inte finns nitrit om jag fattat rätt

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hade det i mitt gamla, tror jag hade kunnat lägga i levande samma dag där. Denna stenen känns lite mer ny eller vad man ska säga.

Har hittat grymt mycke skoj bla 2 eller 3 stycken riktigt stora ormsjöstjärnor. Vet inte vad jag ska göra med dom är orolig att dom äter fiskar osv. Sen tycker jag inte dom är trevliga att titta på heller hehe.

post-3331-14468930981246_thumb.jpg

Stenen är ca 20*20 cm så den är stor. Kroppen är som en femkrona. Hur fångar jag en sådan, vill ha ner den i sumpen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har idag fått hem lite roliga grejer till karet. En Jebao DC3000 och en hanna checker alkanitetmätare. Ska testa pumpen imorgon, hoppas den är så tyst jag hoppas den är :)

Hittade en lite krabba igår, ser ut som den äter alger. Någon som har någon som har någon liknande som vet va ddet är?

post-3331-14468931083237_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...